دانلود جزوه رنگرزی الیاف طبیعیجزوه
رنگرزیمحصول دانشکده مهندسی نساجی
دانشگاه صنعتی اصفهان
تالیف دکتر سید حسین امیر شاهی
حاوی مطالب ارزشمند ویژه کنکور ارشد فرش و المپیاد فرش
شامل 330 صفحه به صورت فایل pdf
ادامه مطلب
دانلود مقاله بررسی قاليهاي كتيبه دار موزه ایفرش ایرانی هنری ریشه دار است که آوازه آن دل هر هنر دوست را در سرتاسر گیتی به یغما برده و گرفتار خویش کرده.
یکی از طرح ها و یا سبک های فرش ایرانی نقوش کتیبه دار است که در آن ها روایتی به تحریر در آمده است.
در تحقیق پیش رو تعدادی از قالی های کتیبه ای ایرانی موجود در موزه های مختلف دنیا به همراه تصویر و جزئیات آنها معرفی شده اند.
جهت تهیه و دانلود محصول بر لینک زیر کلیک کنید.
ادامه مطلب
بررسی مینیاتورها و تطبیق رنگ و طرح آنها در فرش های دوره صفوی
در سیر تاریخ فرشبافی ایران؛ارتباط طرحها و نقشمایههای فرش با نگارگری و به سبب آن،طراحی طیف وسیعی از نقشههای تصویری نیاز به مطالعهی دقیق دارد.بدیهی است این موضوع،ابعاد و وجوه مختلفی داشته،و شمردن عوامل چنین ارتباطی تنها به بررسی نقوش مشترک نگارگری و فرش محدود نمیشود.در بررسی حاضر،به این موضوع و روند تاریخی آن در دوران صفوی به ایجاز پرداخته شده است.نخست،سرچشمههای این حرکت در آغاز در دوره صفوی مورد بررسی قرار گرفته و سپس بر اهمیت مطالعهی تطبیقی،و توجه به فضای آثار تأکید شده است.اشاره به پیوند هنر با زندگی،و ارتباط بین هنرهای مختلف در گذشته،دامنهی بحث را فراتر برده و با اشاراتی به زمان ما همراه کرده است.نتایج حاصل از این نکات حاکی از آن است که توجه به عنصر خلاقیت و نگاه دوباره به فرشهای تصویری با کارمایههای غنی موجود در طراحی و ادبیات ایرانی،گشودن دریچه تازهای به روی طراحی فرش ایران خواهد بود.
ادامه مطلب
دانلود جزوه تکنولوژی رنگ ویژه کنکور ارشد فرشدانلود جزوه تکنولوژی رنگ ویژه کنکور ارشد فرش
جزوه تکنولوژی رنگ
منبع کنکور92 و93
شامل دو عدد فایل به صورت پاورپوینت
شامل نکات کلیدی و خاص
تالیف در
پژوهشکده فرش کارایان
ادامه مطلب
مقاله جایگاه فرش افشان در دکوراسیون داخلیمقاله فرش افشاناز بدو تاریخ تا کنون تزئینات جزئی از زندگی بشر بوده و یکی از این عناصر تزیینی فرش بوده است. در این میان طرح های فرش و جغرافیای آن یکی از عناصر تاثیر گذار در تعیین خاستگاه یا دکوراسیون مورد نظر است.
در این مقاله سعی شده جایگاه فرش های افشار در دکوراسیون داخلی شود.
بخشی از مقدمه مقاله:طرح ها و نقوش سنتی خواه در سبک هندسی خواه در سبک گردان،برای تجلی و ظهور بر سطح دستبافته ها و به طور کلی صنایع دستی،نیازمند داشتن قالب یا چهار چوبی هستند تا با قرار گرفتن در این قالب و به تبعیت از ویژگی های ساختاری چار چوب مذکور در تزیین سطحی که روی آن نقش بسته اند،موفق باشند.ترنج،واگیره،محرابی،
شکارگاه،افشان و تلفیقی برخی از قالب های طراحی سنتی هستند که هر کدام از ویژگی ساختاری و به خصوصی برخوردارند.عناصر و نگاره های سنتی باید براساس اصول و ساختار مشخص در کنارهم قرار گیرند تا مجموعه کاملی را بسازند.
در این پژوهش با مطالعه ویژگی های ساختاری طرح های افشان-یکی از مهم ترین قالب های طراحی سنتی در قالی های ایرانی –به بررسی تاثیر این طرح ها در دکوراسیون داخلی فضاهای معماری و ارتباط متقابل این طرح ها با عناصر چیدمانی محیط پرداخته شده است.
ادامه مطلب
معرفی فرش های ایرانی در موزه های فرانسهدانلود مقاله معرفی فرش های ایرانی در موزه های فرانسه
کشور فرانسه از دیر باز تا کنون از عمده خریداران و علاقه مندان اشیاء هنری و باستانی بوده و همین مساله باعث شده که موزه های این کشور پر از لوازم و اشیاء هنری و تاریخی مربوط به ایران باستان و ایران بعد از اسلام باشند.
یکی از این اقلام هنری فرش است که در موزه های هنری های تزئینی پاریس،موزه لور،گوبلن و…وجود دارد.
در مقاله پیش رو تعدادی از فرش های ایرانی موجود در موزه های فرانسه معرفی شده است.
ادامه مطلب
بررسی تطبیقی نقش اسطوره در ادبیات فارسی و در طرح و نقش فرش ایرانیعنوان مقاله: بررسی تطبیقی نقش اسطوره در ادبیات فارسی و در طرح و نقش فرش ایرانی
نویسنده : معین الدینی، فاطمه
نویسنده : مهرابی زاده هنرمند، مانیا
چکیده :این مقاله با عنوان بررسی تطبیقی نقش اسطوره در ادبیات فارسی و در طرح و نقش فرش ایرانی، به مطالعهی همگامی حضور اسطوره در ادبیات فارسی و در طرح و نقش فرش ایرانی می پردازد. شاید بتوان به صراحت، هنر ادب پارسی و هنر فرش ایرانی را هنرهایی اسطوره گرا نامید. از آن جهت که با اسطوره و مفاهیم اسطوره ای ارتباطی نزدیک و ریشه ای دارند. دست بافته ها (فرش-گلیم –قالی) و اسطوره به تناسب طبقه بندی نقشمایههای اصلی فرش و مفاهیم بنیادی اسطورهای آنها، در طرح هایی با عنوان طرح های گیاهی ، جانوری ، ابنیه ، تلفیقی و هندسی (طرح های رایج و اصیل فرش ایرانی) تقسیم می شوند. بیشترین َاشكال اسطورهای در نقش های درختی و جانوری پدیدار می گردد. ترسیم و نقش كردن این نقشمایه ها بر متن قالی منطبق با تاویل مفاهیم معادل های اسطورهای آنها در ادب پارسی می باشند. اساطیر و بسیاری از افسانه های کهن چنانکه اریک فروم میگوید، رویا گونه اند. بنابراین، معنی پنهانی در زیر آنها نهفته است. اعمال و افعال خارقالعادهی قهرمانان وشخصیتهای اساطیری و وقایع عجیب و غیر واقعی آن باعث به وجود آمدن تفسیرهای اسطوره ای تمثیلی شده است. این اسطوره های سازنده ، در جهان بینی ونوع نگرش فردی بافندهی فرش نیز جلوه گر می شود . اسطورهی بهشت، هبوط، فنا ناپذیری انسان، گفتگو با پروردگار ، همه دیدارهای آشنایی است كه بر روح بافندهی دست بافته (فرش-گلیم –قالی) نیز عیان شده و قدرت تخیّل ذهن سیال او را به نبوغ و خلاقیت می رساند . هنرمندان طراح فرش این اسطوره ها را به زبان تصویر، به صورت نقشمایه هایی با مفاهیم چند لایهی اسطوره ای که ریشه در ادب پارسی دارند، با تباین رنگ زیبا به کمک گره ها، بازنمایی می کنند.
ادامه مطلب
فرش دوره اسلامی و خاستگاه تولید آنعنوان مقاله: فرش دوره اسلامی و خاستگاه تولید آن
(10 صفحه)
نویسنده : افروغ،محمد
نویسنده : شاه نظری،آزالیا
نویسنده : شوکتی،علیرضا
چکیده :
فرش اسلامی سالیان دراز کالایی تجملاتی بوده که موزهها،مجموعهداران ثروتمند و تاجران متمول،تمامی جهان را به دنبال آن گشتهاند.شهرت قالی پرونده علاء الدین به کیفیت ظریف و زیبایی استثنایی این فرش،ارزش و رمزآملودی احساسی افزود.جای تعجب ندارد که هنوز هم فرشها بازنمایی یکی از ارزشمندترین آثار هنری است که در موزهها و خانوادههای ثروتمند غربی وجود دارد.به علاوه،در دنیای مدرن امروز،فرش به یکی از وسائل ضروری زندگی استاندارد تبدیل شده است.تولید مصنوعی و مدرن باعث شده که فرش به یکی از ارزانترین وسایل پوشاندن کف تبدیل شود بهطوری که میتوان در هرخانه،آپارتمان یا دفتر کار آنرا یافت.علاوه بر اینها،راحتی و گرمای فرش محبوبیت آنرا بالا برده و بر سیستم پوشش کف غالب گشته است.اما ریشههای این سنت به کجا میرسد؟ سهم اسلام در این فرشها چیست؟در این مقاله ابتدا بهطور خلاصه به مرور تاریخچهی ظهور و رشد تولید فرش اسلامی میپردازیم.سپس،به نحوهی انتقال آن به غرب و به تدریج تبدیل شدن آن به یک سنت کفپوشی غربی سخن میگوییم.
کلمات کلیدی :فرش(قالی)؛اروپا؛دورهی اسلامی
ادامه مطلب