نگاهي به وضعيت هنر ـ صنعت قاليبافي در آذربايجان شرقي

نگاهي به وضعيت هنر ـ صنعت قاليبافي در آذربايجان شرقي

فرش آذربايجان از ديرباز به نام فرش ايراني در جهان آوازه عام و خاص بوده است.





به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛فرش تبریزبه طوررسمی از دوره صفویان به وسیله کاروانهای شتران و از طریق جاده ابریشم به عثمانی ، روسیه و اروپا راه یافت ولی طبق شواهد تاریخی از سال 1883 میلادی شرکتهای آلمانی و انگلیسی اقدام به تاسیس کارگاههای قالی بافی در بازار تبریز کردند و با به کارگیری استادان ماهرکار تبریزی به تولید انواع فرشهای دست باف با طراحی های متنوع و پر نقش و نگار در رجهای مختلف مبادرت کردند که هنوزهم تخته های فرش نفیس تبریز زینت بخش موزه های اروپاست .
هم اکنون بیش از 35 درصد از صادرات وتولید فرش کشور در استان آذربایجان شرقی صورت می گیرد و بیش از600هزار نفر در سطح استان در مشاغل پیرامونی صنعت فرش فعالیت دارند.

چمنی رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریزدر گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز در جواب سوال خبرنگار در خصوص اینکه ارزیابی شما از وضعیت صنعت فرش در استان چیست گفت: آنچه بر فرش در استان می گذرد مناسب نیست البته باید کمی موجبات این نگرانی را در خارج از کشور دنبال کرد مثل رکود جهانی و تحریم های غیر منصفانه علیه کشورمان که بر رکود داخلی فرش تاثیر بسیاری داشته که بعضا موجب شده صاحبان این مشاغل کار و حرفه خود را ترک نمایند و به مشاغل دیگر روی آورند .

چمنی افزود :فرش ماهیت فرهنگی ماست و ما میتوانیم با صدور آن به تمام جهان فرهنگ خود را صادر نماییم.

وی در ادامه با اشاره به نبود زیر ساخت های لازم و مناسب برای تبریز که به عنوان شهر فرش لقب گرفته گفت:بازار مظفریه و تیمچه های آن فاقد پارکینگ می باشند، از نوسازی این ساختارهای لازم نیزخبری نیست و اینکه شهر تبریز لقب شهر فرش را حمل میکند اما تبلیغاتی در این باره صورت نگرفته است.

وی درباره بیرون رفت از ورطه مشکلات صنعت فرش در استان نیز گفت:شاید حذف مالیات بتواند برای تهیه و دسترسی آسان تولیدکنندگان فرش استان به مواد مرغوب یک راه حل مناسبی باشد زیرا در شرایط کنونی مشکلات افزوده شده اند که نبود مواد مرغوب سبب اصلی گرانی محصول بوده است و صادرات با استفاده از تسهیلات کم بهره میسر می گردد.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش در ادامه اضافه کرد :هیچگونه سلیقه یابی و بازاریابی در بازار های جهانی صورت نگرفته ما از سبک زندگی و علایق مشتریان بالقوه خود و حتی تغییرات آن اطلاع دقیق ومتقنی نداریم و باید در این مورد گفت :ما با مشتریان خود بیگانه هستیم" و اینکه برپایی نمایشگاه در خارج از کشور نیزبی فایده است زیرا مورد حمایت قرار نمیگیرد و در یک کلام فرش متولی ندارد.

راستی قائم مقام سازمان صنعت معدن تجارت استان نیز در این گفتگو گفت: وجود 45 تیمچه فرش در استان ، به اعتراف واذعان مسئولین فرش کشور درسطح جهان بی سابقه و بی نظیر است .

وی این ظرفیت را فرصتی مناسب برای افزایش بیش از پیش توان تولید فرش در استان دانست و افزود:در گزارش 7 ماه گذشته صادرات فرش و بر اساس آمار گمرگ ایران ما شاهد رشد در این صنعت بودیم و در سال 95 صادرکنندکان از بسته تشویقی 3% بهره مند بوده و هستند.

راستی در باره مشکلات بیمه شدگان در این حوزه هم گفت: سهم صادرات به همان میزان مهم است که سهم بیمه شدگان و شایسته است که مسئولین مربوطه خدمات مناسبتری به بیمه شدگان این صنعت اختصاص دهند.

قایم مقام سازمان صنعت معدن و تجارت استان گفت : آنچه صادرات می شود از معافیت مالیاتی بهره مند می شود و در باره بازاریابی در کشورهای مقصد باید گفت که در برنامه دولت بودجه ای در این خصوص وجود ندارد و در این مهم سازمان توسعه و تجارت باید اعتبارات لازم را در اختیار سازمان صنعت معدن و تجارت قرار دهد.

وی در باره سوالی که چرا بازاریابی در برنامه دولت نیست گفت: صادرکنندگان به شکل خودجوش و به دلخواه خود میتوانند به هر کشوری سفر کنند و از ذوق و سلیقه مشتریان خود مطلع گردند بی شک این پیشنهاد با استقبال مسئولین اقتصادی استان قرار خواهد گرفت کما اینکه در سالهای گذشته اینگونه سفرها با پذیرش و حتی با کمکهای مالی از اعتبارات استانی همراه بوده است و صادرکنندگان میتوانند در نمایشگاه های تمامی کشورها شرکت کنند.

راستی در پاسخ به پرسشی در خصوص اخذ عوارض در برخی کشورهای و آیا اینکه در این مورد توافق نامه هایی به امضا رسیده یا نه ؟ گفت : در خیلی از کشورها ما رایزن بازرگانی داریم که وظیفه حمایت از صادرکنندگان را به عهده دارد و بر تشکیل کمسیون های مشترک بر اخذ عوارض و تعیین میزان آن نظارت دارند، البته مسلم است که این عوارض گرفته شود و اینکه میزان آن متفاوت است و برای تقلیل اینگونه پرداخت ها نیاز به کمسیون های مشترک می باشد .

قائم مقام سازمان صنعت معدن و تجارت استان در پایان افزود:سال گذشته تبریز از جانب شورای جهانی صنایع دستی "شهرجهانی فرش" لقب گرفت و این عنوان به ثبت رسید.

استاندار آذربایجان‌شرقی نیزدر گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف، اظهار داشت: باید نیازها و ساز و کارهای لازم برای استفاده از این فرصت شناسایی و تامین شود.

وی بر استفاده از تجربیات هنرمندان هنر-صنعت فرش تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط جدید اقتصادی، باید برای رونق هنر-صنعت فرش و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در این بخش برنامه‌ریزی کنیم.

جبارزاده طرح ایجاد شهرک صنعتی فرش را یکی از راهکارهای رونق هنر-صنعت فرش در استان اعلام کرد و گفت: با احداث این شهرک در آینده نزدیک تمام صنایع مرتبط با فرش در آن مستقر خواهند شد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین ورود بخش خصوصی در حوزه هنر-صنعت فرش را خواستار شد و گفت: دولت بنای دخالت در این بخش را ندارد، اما همه مقدمات را برای رونق آن فراهم می‌کند.

وی بر حمایت از سرمایه‌گذاری در هنر-صنعت فرش تاکید کرد و گفت: در ازای این حمایت‌ها انتظار داریم بخشی از مشکل بیکاری استان از طریق توسعه هنر-صنعت فرش حل شود.

جبارزاده با اشاره به توانمندی‌های بی‌نظیر هنرمندان قالی‌باف استان، بر ایجاد یک نمایشگاه دایمی فرش در استان تاکید کرد و گفت: تاکنون نمایشگاه‌های زیادی ایجاد شده، اما هدف‌دار نبوده‌اند.

وی افزود: باید برای تولید، تجارت و صادرات فرش هدف‌گذاری مشخص داشته باشیم تا بتوانیم کارهای انجام شده را بر اساس آن ارزیابی کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی همکاری همه فعالان فرش را در جهت رونق این هنر-صنعت خواستار شد و گفت: ما از همه تشکل‌های مرتبط انتظار داریم بخشی از کار را بر عهده بگیرند و تنها به سخن گفتن و انتقاد اکتفا نشود.

هریسچیان نایب رییس اتحادیه تجار و صادرکنندگان فرش استان نیز دراین گفتگو گفت: صادرات فرش در استان به آسانی در حال انجام است و فقط باید از سلیقه بروز بودن برخوردار باشد و در این خصوص باید پژوهش های میدانی در کشورهای هدف انجام داد که در این مورد ضعیف عمل کرده ایم.

هریسچیان در باره کسب عنوان "شهر فرش" گفت:این لقب بسیار با اهمیت است و با ارزش اما نگهداری از آن با اهمیت تر. بازار سنتی که خود یک نمایشگاه بزرگ میباشد فضای بزرگی برای نمایش فرش در استان است و میتوان از این ظرفیت به خوبی بهره مند شد .

وی افزود:باید تلاش کرد فرش نامرغوب تولید نکنیم و همگی جلوی تولید آن را بگیریم .

آنچه مسلم است با ثبت تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف زمینه برای رونق تولید و صادرات فرش در این خطه فراهم شده است و انتظار فعالان این هنر صنعت سیاستگذاری ، برنامه ریزی و تلاش بیش از پیش متولیان و مسئولان برای استفاده از این ظرفیت جهانی است.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

نمایشگاه مطبوعات؛ فرصتی برای سخن گفتن از فرش

نمایشگاه مطبوعات؛ فرصتی برای سخن گفتن از فرش

رییس مرکز ملی فرش ایران با حضور در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در حاشیه بازدید خود از این نمایشگاه به پرسش های مختلف خبرنگاران درباره وضعيت توليد و صادرات و نيز اقدامات و برنامه های آتی حوزه فرش دستباف پاسخ داد.


نمایشگاه مطبوعات؛ فرصتی برای سخن گفتن از فرش


صادرات 167 میلیون دلاری

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ حمید کارگر در پاسخ به سوال مشترك همه رسانه ها درباره ميزان افزایش صادرات فرش دستباف گفت: در هفت ماهه امسال بیش از 167 میلیون دلار فرش با وزن بيش از ٢ هزار و نهصد تن صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی ١٧ درصد و از لحاظ وزنی 11 درصد رشد داشته است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: بازار آمریکا به عنوان بزرگ ترین وارد کننده فرش دستباف در دنيا، پس از برجام دوباره به روى فرش ايران باز شده است و اميدواريم با تلاش و هوشمندى فعالان اين حوزه، حضورى موثر و پايدار را در اين بازار تجربه كنيم.
رییس مرکز ملی ایران تصریح کرد: در ۷ ماه ابتدای سال جاری و بعد از لغو تحریم‌ها بیش از 6/ 42میلیون دلار فرش دستباف ایران از کشور ایران به‌طور مستقیم به آمریکا صادر شده است.

اقتصاد مکمل برای خانواده ها

رییس مرکز ملی فرش ایران در گفت و گو با روزنامه گسترش تجارت گفت: فرش دستباف پتانسیل بالایی در اشتغال زایی دارد به طوری که در حوزه فرش دستباف با سرمایه کمی می توانیم توليد شغل كرده و ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد کنیم.
وی افزود: فرش دستباف به عنوان یک عنصر فرهنگی، اقتصادى و اجتماعى در معیشت امروز خانوارهای ایرانی نقش دارد و به عنوان اقتصاد مکمل برای خانواده های روستایی محسوب می شود و می تواند از خروج روستاییان و مهاجرت آن ها به سمت شهرها جلوگیری کند.

تبلیغات هوشمندانه حلقه مفقوده فرش دستباف

حمید کارگر در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا نیز درباره ضرورت تبلیغات گفت: برای حضور مستمر و بلندمدت در بازارهای هدف باید به تغییر سلایق مصرف کنندگان در آن کشور، نوع و چگونگی حضور و فعالیت کشورهای رقیب در آن بازارها و تبلیغات مناسب نیز توجه داشت و با درایت و هوشمندی از ارسال فله ای فرش ها و بدون توجه به اقتضائات روز پرهیز کرد.
رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین در دیدار و گفت وگوی صمیمی با مدیر مسوول روزنامه عصر اقتصاد پس از شنیدن صحبت های ایشان اشاره ای به مجموعه اقدامات و برنامه های آتی مرکز از جمله؛ تلاش براى ارایه تسهیلات ارزان‌قیمت به پشتیبانان تولید فرش دستباف، آغاز پروژه تبلیغات برون‌مرزی فرش دستباف ایران با محوریت اروپا، برگزاری دوره های آموزشی مستمر برای ارکان زنجیره تامین فرش دستباف در استانهای مختلف، بازنگری و تسهیل در قوانین مالیاتی و گمرکی به سود فعالان فرش دستباف و... داشت.
شایان ذکر است رییس مرکز ملی فرش ایران در این بازدید که فرصتی برای بحث و گفت وگو درباره فرش دستباف ایران و همراه ساختن اصحاب رسانه با این هنر- صنعت را فراهم آورد به گفت و گو با مدیران و خبرنگاران خبرگزاری ها و روزنامه های ایرنا، ایسنا، مهر، تسنیم، میزان، عصر اقتصاد و گسترش تجارت پرداخت و از غرفه دوماهنامه تخصصی طره نیز بازدید کرد.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

بافندگان برتر فرش اردبیل تجلیل شدند

بافندگان برتر فرش اردبیل تجلیل شدند

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل گفت: 240 اثر به دبیرخانه سرآمدان فرش استان ارسال شد که پس از ارزیابی و سنجش 30 بافنده برگزیده انتخاب و معرفی شدند.


بافندگان برتر فرش اردبیل تجلیل شدند


به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین شایقی در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و سرآمدان فرش دستباف و بافت‌های داری اظهار کرد: فرش میراث پدری و شناخته شده‌ترین اثر هنری ما نزد جهان است که اردبیل غنی‌ترین مکان در زمینه این فرهنگ و هنر اصیل است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین آثار هنری اردبیل در زمینه فرش مربوط به فرشی در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است که امروز در فهرست 50 شاهکار هنری جهان قرار گرفته است، تصریح کرد: هم اکنون این فرش در موزه‌ای در لندن در معرض دید عموم قرار گرفته و حیرت همگان را به دنبال داشته است.

رئیس بنیاد نخبگان استان با بیان اینکه با صنعتی شدن فعالیت‌های بشری این هنر هم تحت تاثیر قرار گرفت و چالش‌های بسیاری بر سر راهش پدید آمد، گفت: اما با این حال هنوز هم فرشبافی منبع درآمد خیلی از افراد جامعه است که با هنر خود گره در تار و پود فرش می‌زنند و گرهی از مشکلاتشان را می‌گشایند.

شایقی با اشاره به اینکه با برگزاری جشنواره سرآمدان فرش اردبیل توانستیم تعداد کثیری از افراد با استعداد و نخبگان فرشبافی را شناسایی کنیم، افزود: از 240 اثر ارسال شده به این جشنواره، 30 اثر برگزیده به عنوان آثار برتر انتخاب شدند که امید است با حمایت‌های همه‌جانبه از این هنرمندان بتوانیم نقش بسزایی در توسعه هنر فرشبافی در استان ایفا کنیم.

در ادامه این مراسم معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اردبیل نیز بیان کرد: مشکلات بسیاری در زمینه فرش و فرشبافان وجود دارد که لازم است نسبت به آن توجه جدی انجام گیرد.

اقبال عباسی با اشاره به اینکه با بررسی‌های دقیق و موشکافانه می‌توانیم راهکارهای مناسبی را برای مقابله با مشکلات پیش رو پیدا کنیم، اضافه کرد: مسائل و مشکلات حوزه فرش باید تجزیه و تحلیل شود و با روش مناسب بتوانیم به توسعه این هنر اصیل کمک کنیم.

در این مراسم 30 نفر از پیشکسوتان و سرآمدان فرش دستباف و بافت‌های داری اردبیل با دریافت لوح سپاس و هدایای نفیس مورد تجلیل قرار گرفتند.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

«باغ همیشه بهار» سیروس طاهباز بازنشر شد

«باغ همیشه بهار» سیروس طاهباز بازنشر شد

«باغ همیشه بهار» نوشته سیروس طاهباز، کودکان و نوجوانان را با هنر فرش ایرانی آشنا می‌کند.

«باغ همیشه بهار» سیروس طاهباز بازنشر شد

به نقل از اداره‌ کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «باغ همیشه بهار» به قلم سیروس طاهباز و با تصویرگری پرویز محلاتی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بازار نشر راه یافت.

این کتاب با بیان تاریخچه‌ای از فرش ایرانی و بررسی طرح و نقش آن به کودکان کمک می‌کند تا هرچه‌ دقیق‌تر به دنیای اطراف خود توجه کنند و با دقتی بیشتر به این هنر اصیل توجه کنند.

ساختار بافت فرش، رنگرزی الیاف، پراکندگی جغرافیایی هنر فرش‌بافی و بررسی فرش‌های معروف ایرانی از دیگر بخش‌های این کتاب است.

سیروس طاهباز در این کتاب سعی کرده است تا با زبانی ساده گزارشی داستان‌گونه به کودکان و نوجوانان ارایه دهد. تصویرهای محلاتی نیز به کمک این کتاب آمده‌اند تا رنگ و طرح بر ذهن مخاطبان نقش ببندد.

این کتاب ۳۲ صفحه دارد و در قطع خشتی انتشار یافته است. انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این اثر را که نخستین بار در سال ۱۳۶۶ منتشر شده بود با ویرایشی جدید به انتشار رسانده است.

«باغ‌ همیشه بهار» با قیمت ۳ هزار و ۱۰۰ تومان در دسترس مخاطبان گروه سنی «د» (دوره اول متوسطه) قرار دارد.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

ماجرای فرش ایرانی موزه "ویکتوریا و آلبرت" از زبان سفیر ایران در لندن

ماجرای فرش ایرانی موزه "ویکتوریا و آلبرت" از زبان سفیر ایران در لندن

فرش شیخ صفی

سفیر کشورمان در انگستان در یادداشتی در صفحه تلگرام خود داستان رسیدن فرشی ایرانی متعلق به زمان صفوی به موزه "ویکتوریا و آلبرت" لندن و توجه ویژه ای که به آن می شود را نوشت. متن کامل نوشته حمید بعیدی‌نژاد به شرح زیر است:

چند روز پیش بنا به دعوت مسئولین موزه "ویکتوریا و آلبرت" لندن از این موزه بازدید داشتم. این موزه که مجموعه ای بسیار غنی از فرهنگ و تاریخ جهان را در خود جای داده است گالری بسیار مهمی در هنر خاورمیانه هم دارد که بیشتر آن را هنر ایرانی تشکیل می دهد، از هنر باستان تا دوران آخر قاجار. اما گُلِ بخش خاورمیانه که چون جواهری در این موزه می درخشد فرشی عظیم از هنر ناب ایرانی اثر بافندگانی از کاشان است که زینت بخش گالری خاورمیانه است.

این فرش داستان زیبایی‌ها و تلخی‌های روزگار ما را با خود به همراه دارد. بافت این فرش که جفت بوده است به سفارش شاه طهماسب در سال 946 هجری برای استفاده در آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی پایان یافته است و این در بخش بالایی فرش با متن زیر به روشنی قابل فهم است:

"جز آستان توام در جهان پناهی نیست

سر مرا بجز در این حواله گاهی نیست

عمل بنده درگاه مقصود کاشانی 946"

تخمین زده می شود که در خلق این فرش پشمی که با نخهای ابریشمی با ظرافتی در حد 5300 گره در هر ده سانتیمتر و با اندازه 10.51 متر طول و 5.34 متر عرض بافته شده است باید حداقل ده نفر بافنده تمام وقت در حدود چهار سال به بافتن آن زمان اختصاص داده باشند. این فرش بسیار زیبا، رنگ آبی به عنوان پیش زمینه و رنگهای قرمز، زرد، سبز و سفید و سیاه را به نحو بسیار زیبایی در کنار هم ممزوج کرده است.

بر اساس آنچه در تاریخ ثبت شده است، این فرش برای اولین بار در سال 1888 میلادی توسط شرکت زیگلر از منچستر که در ایران به صادرات فرش اشتغال داشته و در تبریز و سلطان آباد( اراک قدیم) هم شعبه داشته است بعد از زلزله اردبیل خریداری شده است.

چنانچه نقل شده است متولیان آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی برای تامین هزینه بازسازی و ترمیم مجموعه شیخ صفی به فروش این فرش زیبا اقدام کرده اند. این فرش قبل از فروش به طور اساسی ترمیم شده است که احتمالا باید در اثر زمین لرزه آسیب جدی دیده باشد. برای ترمیم این فرش از فرش جفت آن استفاده شده است و همین باعث ناقص شدن فرش دوم شده است. فرش دوم که جفت ناقص این فرش است و دورهای آن و بخشی از مرکز آن برای ترمیم همین فرش اول استفاده شده است هم اکنون در موزه هنری لس آنجلس قرار دارد.

شرکت زیگلر بعد از این، این فرش را به شرکتی بنام رابینسون می فروشد که آن هم فرش را در سال 1893 در نمایشگاه بزرگ اشیاء هنری در لندن به معرض فروش می گذارد.

نماینده موزه ویکتوریا و آلبرت که از داوران این نمایشگاه بوده است موکدا به موزه توصیه میکند که این فرش را با توجه به ارزش هنری فوق العاده آن خود بخرد. موزه فقط میتوانسته 1500 پوند استرلینگ برای خرید این فرش اختصاص دهد که خریدار به کمتر از 2000 پوند راضی نمی شود و موزه برای آنکه فرصت تاریخی خرید فرش را از دست ندهد از خیّرین کمک می گیرد تا باقیمانده پانصد پوند را تامین کند. با تلاش به عمل آمده موزه بدین ترتیب موفق می‌شود که در همان سال این اثر بزرگ هنری را خریداری کند.

موزه ویکتوریا و آلبرت این اثر هنری را گنجینه ای بزرگ برای خود محسوب می کند و برای به نمایش گذاردن آن همواره برنامه های ویژه ای را به اجرا گذارده است. تا سالها پیش این فرش به صورت عمودی در موزه به نمایش گذاشته می شد که از حدود بیش از ده سال پیش مدیران هنری به این نتیجه رسیدند که بنا بر ضرورت‌های ایمنی برای جدا نشدن تار و پود فرش لازم است که فرش به صورت افقی و به صورت طبیعی نمایش داده شود و این علیرغم این واقعیت بود که فرش با توجه به بزرگی خود بخش زیادی از فضای موزه را به خود اختصاص می‌داد. همچنین موزه با مقایسه این فرش با فرش موزه لس آنجلس مشاهده کرده بود که فرش لس آنجلس که توسط موزه شسته شده بود درخشندگی خیلی بیشتری نسبت به فرش موزه ویکتوریا و آلبرت دارد. برای این کار موزه تصمیم می گیرد که این فرش را ابتدا با روشهای کاملا علمی با آب چشمه و با استفاده از کمترین میزان شوینده شستشو دهد و بعد برای نمایش افقی فرش در موزه به منظور حفاظت آن در برابر هوای آلوده و یا رطوبت آنرا در یک قاب بزرگ شیشه ای قرار دهد. همچنین با طراحی موزه قرار می‌شود که برای نمایش زیبایی‌های فرش هر یک ساعت و نیم برای ده دقیقه نور ملایمی بر فرش بتابد تا زیبای‌های آن که واقعا بینندگان خود را مسحور می نماید، بتواند ظاهرتر شود.

این فرش واقعا نمونه ای از زیبایی جادویی هنر ایرانی است که بافندگان کاشانی با نهایت دقت و مهارت در چند صد سال پیش آنرا خلق کرده اند. این فرش بزرگترین فرش تاریخی است و زیباییهای رنگ و طرحهای بدیع آن از جمله گلهای زیبای آن و دو قندیل بزرگی که سمبل های مهمی در هماهنگی با مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی می‌باشند، ارزش دو چندانی به آن داده اند. مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی سالها پیش توسط یونسکو به عنوان مجموعه میراث جهانی به رسمیت شناخته شده است.

در همین گالری نمونه های بسیار زیبای دیگری از هنر بی نظیر ایرانی هم به نمایش در آمده اند. وقتی در پایان از مدیر موزه سوال کردم که آیا میتوان حداقل بخشی از اشیاء تاریخی این بخش موزه را با انتقال به ایران برای دوره زمانی مشخصی برای بازدید هنر دوستان ایرانی در ایران به نمایش درآورد، او با رضایت گفت بله، این کار کاملا ممکن است و می‌توان در قالب یک همکاری با موزه ایران بخشی از این اشیاء را برای بازدید مردم ایران به نمایش گذاشت. امیدوارم بتوانیم با همکاری سازمانهای ذیربط در ایران، با تشکیل چنین نمایشگاهی برای مردم بزرگ ایران که با خلاقیت بی نظیر و نبوغ خود این اشیاء را خلق کرده اند این آثار فرهنگی را برای مردم عزیزمان در خود ایران هم به نمایش در بیاوریم تا به خصوص نسل جوان ایرانی با تاریخ فرهنگ و هنر کشور خود بیشتر آشنا شوند.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

احیای صنعت فرش کرمانشاه در دستور کار دولت باشد

احیای صنعت فرش کرمانشاه در دستور کار دولت باشد

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس گفت: تلاش برای احیای صنعت فرش استان و منطقه کلیایی که ثبت جهانی دارد باید در دستور کار دولت قرار می‌گرفت.

قالی کرمانشاه

سیدجواد حسینی‌کیا اظهار داشت: پیشینه کرمانشاه دارای کارنامه درخشانی است اما سیمای کرمانشاه با وجود ناهنجاری اجتماعی شامل اعتیاد، طلاق، قاچاق، بیکاری و ... با توجه به پتانسیل‌های غنی صادرات تولیدات از مرز، صنایع دستی، قطب کشاورزی، معادن بالا و... خدشه‌دار شده است.

وی با طرح این سوال که تحولات چه زمان محقق می‌شود و مسؤولان با چه رویکردی می‌توانند نام نیکی از خود در تاریخ به اذای خدمات‌رسانی‌ها ثبت کنند، یادآور شد: متولیان استان باید از خود بپرسند که آیا بعد از سفر حسن روحانی ریاست جمهوری و سایر مسؤولان کشور به کرمانشاه چه میزان سرمایه‌گذاری برای رفع بیکاری استان صورت گرفته است؟

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس خاطرنشان کرد: با وحدت و همدلی مسؤولان استان کرمانشاه باید بخش عمده‌ای از مطالبات و معیشت مردم این دیار غیور محقق شود.

وی گفت: از معاون پارلمانی رئیس جمهور انتظار می‌رود با توجه به اینکه نسبت به بازگشایی مرز خسروی تاکنون ظرفیت بزرگی پایمال شده است، طی رایزنی‌های متعدد با مسؤولان دیالی باید برای تامین امنیت آن سوی مرزها نیز تلاش شود، چرا که مسئله اقتصادی این مرزها برای هر 2 منطقه دارای اهمیت است.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس تصریح کرد: لایحه منطقه آزاد قصرشیرین تاکنون از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است و با این کوتاهی اگر بعد از هفت لایحه مناطق دیگر به مجلس برسید، قطعا تصویب نمی‌شود.

این مسؤول افزود: شهرک صنعتی کرمانشاه نیمه فعال است و از ظرفیت‌های آن استفاده نمی‌شود که پیشنهاد می‌کنیم این شهرک‌ها جزو مناطق محروم تلقی و ظرفیت سرمایه‌گذاری آن نیز فراهم شود.

حسینی کیا تصریح کرد: با توجه به لزوم اجرایی شدن مصوبات سفر مقام رهبری و ریاست جمهوری به کرمانشاه، اما سهم ما از این اعتبارات نسبت به استان‌های دیگر کمتر است در حالی که استان ما معضل توسعه نیافته و نرخ بالاترین بیکاری را دارد.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس تاکید کرد: تلاش برای احیا صنعت فرش استان و منطقه کلیایی که ثبت جهانی دارد باید در دستور کار دولت قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه نسل آینده معاون پارلمانی رئیس جمهور را ملامت می‌کنند، مطرح کرد: آیا در سهم مدیریتی، انتخاب مدیران لایق در استان چقدر است؟

این مسؤول اظهار داشت: دولت دهم باید نسبت به اجرا و تخصیص پروژه‌های استان کرمانشاه به عنوان نسخه شفابخش و مورد تاکید مقام معظم رهبری در راستای تحقق مصوبات سفر به این استان تلاش کند.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

احتمال موریانه زدگی فرش نفیس موزه در انبار بجنورد!

احتمال موریانه زدگی فرش نفیس موزه در انبار بجنورد!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌شمالی گفت: نبود فضا ایجاد موزه فرش را در استان بلاتکلیف باقی گذاشته است.

احتمال موریانه زدگی فرش نفیس موزه در انبار بجنورد!

یحیی نیکدل در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه در سال 90 قرار بود تا در شهر بجنورد موزه فرش راه‌اندازی شود، افزود: طی همین سال فرش‌های نفیسی از تهران به این استان منتقل شد تا این موزه راه‌اندازی شود اما به علت نبود فضای مناسب این امر عملیاتی نشد. این فرش‌ها از همان زمان تاکنون در انبار باقی مانده است و امکان پوسیده شدن و موریانه زدگی آن‌ها وجود دارد.

نیکدل تاکید کرد: راه‌اندازی موزه فرش در این استان می‌تواند یکی از قابلیت‌های مهم برای معرفی این استان و پتانسیل‌های آن برای گردشگران باشد. از سوی دیگر وجود این موزه به عنوان یک نمایشگاه دائمی از فرش‌های استان می‌تواند امکان خوبی برای بازاریابی باشد.

این مقام مسئول در ادامه توضیح داد: خراسان‌شمالی دارای 24 هزار بافنده فرش دستبافت است. در سال گذشته فرش کردی و دستبافت این استان به ثبت ملی و در سال جاری به ثبت جهانی رسید. این امر سبب می‌شود تا سایر افراد نتوانند کپی‌برداری از طرح و نقش فرش‌های دستبافت استان را انجام دهند.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

تثبیت فروش فرش دستباف از 10 شغل پایدار پشتیبانی می‌کند

تثبیت فروش فرش دستباف از 10 شغل پایدار پشتیبانی می‌کند

تثبیت فروش فرش دستباف از 10 شغل پایدار پشتیبانی می‌کند

رئیس اتحادیه فرش دستباف مشهد با اشاره به بازار فروش فرش‌های دستباف، از آن به عنوان یکی از معضلات اصلی این صنعت یاد کرد و گفت: تثبیت بازار فروش فرش دستباف حداقل از 10 شغل پایدار پشتیبانی می‌کند.

‌به گزارش ایسنا، ‌پرده‌شناس شب گذشته، 17 آبان ماه، در آیین افتتاحیه مرکز خدمات آموزشی خوشه صنعتی فرش دستباف استان در اتحادیه فرش دستباف مشهد با اشاره به دغدغه‎های راه‌اندازی این مرکز اظهار کرد: دولت در سال‌های اخیر تسهیلات خوبی در قالب بیمه بافندگان و تسهیلاتی نظیر وام در جهت حمایت از فرش دستباف را در دستور کار قرار داد که ما نیز برای استفاده هر چه بهتر از این ظرفیت به نیازسنجی در این حوزه پرداختیم و در 11 بند اصلی نیازمندی‌های فرش دستباف را استخراج کردیم.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین مساله فرش دستباف فروش آن است که با استمرار آن حداقل 10 شغل پایدار پشتیبانی خواهد شد. ما برای ایجاد اشتغال پایدار و استفاده از تسهیلات دولت به فکر راه‌اندازی این مرکز آموزش افتادیم که از ابتدای تیر ماه امسال و با عقد قرارداد راه‌اندازی خوشه صنعتی فرش دستباف مقدمات این کار انجام شد.

پرده‌شناس تصریح کرد: قرار بود 40 درصد از منابع مرکز آموزشی توسط خوشه صنعتی و 60 درصد دیگر آن نیز از محل منابع اتحادیه تامین شود که این رقم در مجموع برای سال اول 75 میلیون تومان بوده که اتحادیه 45 میلیون تومان آن را تقبل کرده است. از این 45 میلیون 20 میلیون تومان محقق شده که با کسر کسورات 14 میلیون به دست این مرکز رسیده است.

رئیس اتحادیه فرش دست باف مشهد با اشاره به سایر نیازمندی‌های فعالان فرش دستباف عنوان کرد: یکی از نیازهای اصلی بهبود بافت تکمیلی است. در واقع در استفاده اعضای اتحادیه از بیمه و تسهیلات دولتی کمی انحراف وجود داشته و تولید مطلوب وجود نداشت. طراحی سنتی و کامپیوتری، رنگ‌رزی آزمایشگاهی و کارگاهی و... از دیگر نکاتی است که در حال حاضر در حوزه فعالیت‌های مربوط به فرش دستباف به عنوان یک مساله وجود دارد.

میثم ظهوریان، مسئول کنسرسیوم فرش مشهد، عنوان کرد: از حدود یک سال و نیم پیش این خوشه فعالیت خود را آغاز کرد و مسایل زنجیره ارزش آن مورد شناسایی قرار گرفت. پس از آن شبکه مسایل و مشکلات این صنعت از طریق جلسات متعدد با فعالان آن استخراج و تدوین شد.

وی تصریح کرد: در این مسیر به راهبردهای متعددی برای توسعه صنعت فرش دستباف و پایداری آن دست یافتیم که در این میان توسعه بازارهای صادراتی، ارتقای سطح کیفیت و ارتقای سطح سرمایه اجتماعی به عنوان سه استراتژی اصلی ما در دستور کار قرار گرفته است. پس از این اقدامات برای ارتقای سرمایه اجتماعی، شبکه‌های مختلفی مانند شبکه طراحان، شبکه بازاریابی و... راه‌اندازی شد.

ظهوریان با بیان اینکه راه‌اندازی این مرکز آموزشی نیز در راستای استراتژی ارتقای سرمایه اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: این خوشه می‌تواند به عنوان یک الگو مد نظر قرار گیرد. همچنین راه‌اندازی مرکز خدمات آموزش فرش و احیای نقوش از برنامه‌هایی است که برای آینده مورد توجه قرار گرفت.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب