ماشته باف قاینی میلیونر شد

وقتی مدرک لیسانس نتوانست برایش پول ساز باشد، به سراغ هنر رفت و امروز بعد از گذشت ۲ سال، میلیونر شده و می خواهد هنر «ماشته بافی» و «سفال گری» را در آینده با یکدیگر عجین کند.
صنایع خراسان جنوبی با قدمت چندین هزار ساله خود هنرمندان زیادی را در سطح کشوری مشهور کرده است. جاجیم بافی، پخل بافی، گلیم بافی و ... از جمله صنایعی است که نام خراسان جنوبی را بر خود حک کرده‌اند.
اما در دو سال گذشته هنر جدیدی برای اولین بار از لرستان توسط جوان ۲۳ ساله قاینی وارد خراسان جنوبی شد و در کمتر از دو سال بازار خوبی را به خود اختصاص داد. حال دیگر هنر «ماشته بافی» هم در جدول صنایع دستی استان به ثبت رسیده است که می‌توان ذوق هنرمندان این خطه را در تار و پودهای آن مشاهده کرد.
«حسین پور حاجی» یکی از هنرمندان قاینی بوده که برای اولین بارهنر «ماشته بافی» در حوزه صنایع دستی را به استان کشاند و در کمتر از دو سال به سودآوری بالایی رسیده است.
از این رو ساعتی را با وی به گفت و گو می‌نشینیم تا از انگیزه، حمایت‌ها و سختی‌های این رشته بگوید.

فرار از بیکاری مرا هنرمند کرد
این هنرمند قاینی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: ماشته نوعی پارچه است که در دسته بندی رشته‌های صنایع دستی، در دسته نساجی سنتی محسوب می‌شود.
پورحاجی ادامه داد: ماده اولیه این پارچه پشم ریسیده بوده که در حال حاضر از نخ‌های پلی استر و آکریلیکی موجود در بازار استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه ابزار بافت در ماشته بافی شامل دار، چرخ ماسوره پیچی، ماکو، ماسوره است، افزود: این هنر مانند جاجیم بافی بوده با این تفاوت که در ماشته از چهار نخ و در جاجیم از دو نخ استفاده می‌شود.
پورحاجی ادامه داد: کاربرد ماشته در گذشته به صورت رختخواب پیچ بوده ولی امروزه کاربردهای دیگری نظیر رومیزی، رویه مبلمان، پشتی و تکه دوزی رویه کیف و کفش زنانه استفاده می‌شود.
وی با اشاره به انگیزه خود برای روی آوردن به این رشته بیان کرد: من دارای مدرک تحصیلی لیسانس برق هستم و اما از این مدرک نتوانستم وارد بازار کار شوم.
پورحاجی با بیان اینکه فرار از بیکاری مرا هنرمند کرد، افزود: برادر بزرگترم هم بیکار بود و از آنجایی که زن برادرم خیاط بود، به سمت صنایع دستی رفتم.
وی ادامه داد: دوره آموزشی دو ماهه‌ای را در زمینه «ماشته بافی» در لرستان گذراندم و به مدت یک سال نیز در تهران به صورت کارگری، کار کردم.

با سرمایه گذاری دو میلیون تومانی به صد میلیون رسیدم
این هنرمند قاینی با بیان اینکه برای شروع کار تنها دو میلیون تومان سرمایه داشتم، اظهار کرد: با گذشت کمتر از دوسال از آغاز به کار، ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش دارم.
وی با بیان اینکه هم اکنون با پنج دستگاه به کار «ماشته بافی» مشغول هستم، افزود: همچنین برای ۱۵ نفر نیز اشتغال مستقیم ایجاد کرده‌ام.
پورحاجی با اشاره به بازارهای فروش تولیدات خود، بیان کرد: بسیاری از تولیداتم را به شهرهای توریستی مانند اصفهان، شیراز، تهران و اردبیل می‌فرستم.
وی با بیان اینکه بازار فروش این محصول در خراسان جنوبی شرایط مطلوبی ندارد، افزود: مردم این استان، نسبت به صنایع دستی و بومی خود علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.
پورحاجی کیف، کفش و رومیزی را از جمله تولیدات خود دانست و افزود: می‌توان با تغییر در طرح، رنگ و تکنیک بافت، کاربردهای جدیدتری برای آن تعریف کرد.

ادغام صنایع دستی «ماشه بافی» و «سفال گری»

وی بیان کرد: آمیخته کردن هنر «ماشته بافی» و «سفال گری» یکی از برنامه‌های پیش روی بوده که امید است با موفقیت رو به رو شوم.
پورحاجی ادامه داد: با استفاده از تکه‌های پرتی و اضافی ماشته، بر روی سفال می‌توان شکلات خوری، سماور، پارچ و صندوق نیز تولید کرد.
این هنرمند قاینی خواستار حمایت مسئولان شد وافزود: مکانی که در آن به این هنر مشغول هستم، کوچک است و امکان توسعه را نمی‌دهد.
وی ادامه داد: همچنین این هنر دارای متقاضی زیادی بوده که به دلیل کوچک بودن کارگاهم از جذب آن‌ها معذور هستم.

ماشته باف قاینی میلیونر شد

پورحاجی افزود: در صورت توسعه و گسترش مکان می‌توانم برای بیش از ۷۰ نفر اشتغال ایجاد کنم.
وی اظهار کرد: هنر «ماشته بافی» برای اولین بار از لرستان وارد خراسان جنوبی شد و امید است مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

چتر بسته بیمه برای هنرمندان صنایع دستی
این هنرمند قاینی با اشاره به مشکلات پیش رو، بیان کرد: نداشتن بیمه نیروها از اصلی‌ترین مشکل در این حوزه است.
وی با بیان اینکه تاکنون بیمه‌ای برای حوزه صنعت نبوده است، افزود: طرح بیمه صنعت به مجلس پیشنهاد شده که امید است مورد تأیید قرار گیرد.
پورحاجی همچنین خواستار اخذ تسهیلات شد و افزود: برای به روز رساندن چرخ‌های کار و افزایش محیط کارگاهم نیازمند تسهیلات هستم.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

رونمایی کتابچه نقش و نگار در قزوین

در مراسمی با حضور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور از کتابچه «نقش و نگار» معرفی صنایع دستی و هنرهای سنتی قزوین رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با برگزاری نشست تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران با محوریت نگارگری مکتب قزوین در مراسمی از کتاب نقش و نگار رونمایی شد.
این کتابچه به منظور معرفی هنرهای سنتی وصنایع دستی استان قزوین به همت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین منتشر شده است.
در این اثر هنری صنایع دستی بومی و غیر بومی استان در قالب گروهها، همراه با وجه تسمیه، مراحل تولید، ابزار و تجهیزات و برخی رشته ها نیز معرفی شده اند.

رونمایی کتابچه نقش و نگار در قزوین

۸۵۰ فریم عکس از آثار صنایع دستی، فرایند تولید، ابزار و آثار موزه ای که بصورت تخصصی و هنری تصویر برداری شده با متنی علمی به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی و چاپ شده است.
فرایند آماده سازی و چاپ این کتاب حدود یک سال طول کشیده است.
رونمایی از این اثر توسط بهمن نامور مطلق معاون سازمان میراث فرهنگی و جواد حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی استان صورت گرفت.
برپایی نمایشگاهی از اثار نگار گری مکتب قزوین، صنایع دستی و کاغذ سازی سنتی، آهار و مهره، تقدیر از اولین شرکت دانش بنیان در زمینه تولید کاغذهای سنتی، رونمایی از ثبت نشان جغرافیایی گلیم و نشان تجاری دستان در تولید آثار سفالی از دیگر برنامه های این همایش تخصصی بود.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

صادرکنندگان فرش راور باید بومی باشند

رئیس کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق کرمان با اشاره به اینکه فرش تولیدی شهرستان راور توسط واسطه ها صادر می شود، بر آموزش و پرورش افرادی به عنوان صادرکننده بومی این کالا تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، فخری الله‌توکلی در نشست کمیسیون قالی و صنایع دستی با موضوع بررسی مسائل و مشکلات فرش راور، گفت: با وجود قدمت فرش راور هنوز فردی برای صادرات فرش راور در منطقه تربیت نشده و حضور صادرکنندگان غیربومی بر روی فرهنگ و گویش بافندگان فرش در راور تاثیرگذار بوده است. وی با اشاره به فقدان منابع مالی و انسانی برای مدیریت صادرات فرش راور، تصریح کرد: در این صنعت باید چالش های عرضه و تقاضا را در نظر گرفت و یافتن بازارهای هدف را قبل از تامین مواد اولیه و بافت فرش در اولویت قرار داد.

صادرکنندگان فرش راور باید بومی باشند

الله‌توکلی، خاطرنشان کرد: با همه مزایا و نقاط قوت در فرش راور هر روز شاهد کاهش نام و اعتبار آن هستیم که باید در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی اقدامات لازم را برای رونق تولید و صادرات فرش انجام داد. رئیس کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق کرمان در ادامه با اشاره به اینکه امروزه بر خلاف گذشته به کیفیت و دوام فرش توجه چندانی نمی شود، بیان کرد: در حال حاضر تنها 30درصد مواد اولیه فرش راور از کیفیت لازم برخوردار است که همین مسئله بر اعتبار این برند تاثیر منفی خواهد گذاشت. وی گفت: دو کارگاه ریسندگی در استان پاسخگوی تامین مواد اولیه تولید فرش نیست و به همین دلیل برخی مواد اولیه نامرغوب از بیرون استان وارد می شود که باید برای جلوگیری از این کار به تقویت این کارگاه‌ها پرداخت. الله توکلی افزود: وجود نداشتن خلاقیت، نوآوری، بازاریابی تخصصی، حضور فعال و پر رنگ در نمایشگاه‌های بین المللی و... از جمله مشکلات فرش استان به ویژه راور است.
عضو هیات نمایندگان اتاق کرمان نیز در این نشست گفت: سال 93 در راستای اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، انجمن فرش راور با حضور هزار و 200 عضو راه‌اندازی شد. جلیل کاربخش افزود: اتاق کرمان از زمان راه‌اندازی این انجمن با در اختیار گذاشتن دفتر و همچنین تامین هزینه های آن، حمایت های لازم را انجام داد و امیدواریم در ادامه کار، همه اعضا برای فعال بودن این انجمن تلاش کنند.
در ادامه این نشست فرماندار راور با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به تکیه بر پتانسیل ها و توانمندی های مردم هر منطقه در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، گفت: با وجود قدمت بالای فرش راور اما در چند سال گذشته توجه چندانی به برند فرش دستباف راور نشده است. سیدحسن میرصادقی افزود: روزگاری همه مردم این شهرستان در کنار کشاورزی و سایر مشاغل دیگر به بافت فرش می پرداختند اما نسل جدید، از بافت قالی گریزان است و به دلیل بیکاری بسیار در منطقه تعداد زیادی از جوان ها به شهرستان کرمان و استان یزد مهاجرت کرده‌اند.
وی ادامه داد: در قالب اجرای طرح بافت فرش عتبات عالیات با راه اندازی 100 دار قالی در دو کارگاه برای حدود 250 نفر که بیشتر آنها بانوان هستند اشتغال ایجاد شده که امیدواریم این حمایت ها و سیاست ها برای افزایش اشتغال در منطقه ادامه داشته باشد. میرصادقی، تاکید کرد: با توجه به اشتغال هایی که در منطقه ایجاد شده بسیاری از جوانانی که مهاجرت کرده‌اند حاضر به بازگشت به شهرستان راور هستند اما باید مطمئن شوند که بازار فروش قالی راور وجود دارد. فرماندار راور بیان کرد: در گذشته اطمینان بسیاری بین فروشنده، خریدار و تهیه کننده مواد اولیه فرش راور وجود داشت اما اکنون این اعتماد کمرنگ شده که همه باید برای موفقیت دوباره این صنعت تلاش کنند.
گفتنی است در این نشست فعالان فرش راور به بیان مسائل و مشکلات این صنعت پرداختند و برگزاری جشنواره فرش راور پیشنهاد و حمایت از آن مطرح شد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

فرش شجره طیّبه در موزه آستان قدس

تابلو فرش شجره طیّبه با طرح محرابی درختی و مزین به آیه تطهیر، تبلیغ و اکمال دین، که تعداد برگ‌هاي آن به تعداد سال‌هاي عمر شريف پيامبر اکرم (ص) است، در موزه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده است.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسئول موزه قرآن و نفایس این سازمان گفت: در موزه آستان قدس رضوی، افزون بر یکصد تخته قالی و قاليچه از نفيس‌ ترين شاهكارهای هنری دوره صفویه تاکنون، در معرض نمايش است که در اين ميان تابلوفرشی زیبا با طرح محرابی درختی و مزین به شجره طیبه‌ای که تعداد برگ‌های آن به تعداد سال‌های عمر شريف پیامبر اکرم (ص) بوده و 63 نام از نام‌های خداوند درون آن‌ها بافته شده است، از زيبايی خاصی برخوردار است.

فرش شجره طیّبه در موزه آستان قدس

محمدرضا ساقی با بيان اينکه مفهوم اين شجره طيّبه در آیه 24 سوره مبارکه ابراهیم ذکر شده افزود: در اين آيه شريفه، خداوند کلمه طيبه را به درختی پربار و تنومند تشبيه کرده که دارای ريشه‌ای محکم و استوار است و شاخه‌های انبوه و فراوانش پهنه آسمان را فرا گرفته و چون فصل باردهی آن فرا رسد، ميوه‌های بسيارش هر بيننده‌ای را به شگفتی می‌آورد.
وی در بيان ديگر ويژگی ‌های ارزشمند اين اثر هنری گفت: 14 گل آفتاب‌گردان که نماد 14 معصوم است، در میان برگ‌های آن قرار دارد، داخل حاشیه دور محراب سه آیه معروف تبلیغ، اکمال دین و تطهیر بافته شده و در گلدانی که این درخت در آن ریشه دارد سوره کوثر آمده است.
مسئول موزه قرآن و نفایس این سازمان افزود: همچنين در دو طرف طاق محراب دو روایت منقول از امام محمد باقر (ع) در باب عدالت نوشته و بافته شده است، با این مفهوم که عدالت شاخص‌ترین عنصر حکومت و ولایت اهل بیت(ع) است.
ساقی گفت: حاشیه این اثر نفیس نيز مزین به شعر شاعر معروف معاصر، استاد شهریار درباره عدالت حضرت علی‌ (ع) است و در بالای محراب صلوات و سلام خاصه حضرت زهرا (س) و اولاد آن بزرگوار نقش شده است.
وی مدت بافت این اثر چشم نواز را یک سال عنوان کرد و افزود: جنس آن، تار، پود، و پرز آن ابریشم است، 14 رنگ در آن به کار برده شده و در ابعاد 85 در 140 سانتی‌متر توسط خانم سیده فریده موسوی بافته شده است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

سه عامل توسعه صادرات فرش دستباف

رئیس مرکز ملی فرش دستبافت با اشاره به افزایش صادرات فرش گفت: این موضوع نباید ما را خوش‌بین کند، بلکه برای توسعه صادرات باید تبلیغات گسترده، رصد مداوم رقبا و شناخت نیاز تولید‌کننده و مصرف‌کننده جزء برنامه‌هایمان باشد.
حمید کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه امسال شاهد افزایش صادرات فرش دست باف هستیم و این روند در همه ماه‌های ابتدایی امسال دوام داشته است، گفت: امیدواریم این روند تا ماه‌های پایانی سال ادامه یابد.
رئیس مرکز ملی فرش دستبافت ایران با اشاره به آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، افزود: بنابراین آمار در 8 ماه ابتدای امسال بیش از 3400 تن فرش دستبافت با ارزش بیش از 204 میلیون دلار صادر شده است.

سه عامل توسعه صادرات فرش دستباف

کارگر با بیان اینکه این رشد متأثر از سرگیری صادرات فرش دستبافت به آمریکاست، اظهار داشت: این اعداد رشد 18 درصد وزنی و 23 درصد ارزشی را نشان می‌دهد.
وی گفت: صادرات فرش دستباف به آمریکا در سال‌های 2010 تا 2016 صفر بود و بعد از سال 2016 صادرات فرش به آمریکا آغاز شد.
رئیس مرکز ملی فرش دستبافت بیان داشت: در بند 22 برجام عملا از سرگیری صادرات و لغو ممنوعیت ورود فرش ایرانی گنجانده شده است و این اتفاق همچنان دنبال می‌شود.
کارگر بیان داشت: فرش ایرانی حاصل تلاش هنرمندان ایرانی و بخش خصوصی است و ارتباطی هم با حاکمیت جمهوری اسلامی ایران ندارد و صادرات این کالا هیچ رنگ و بوی سیاسی ندارد.
وی با بیان اینکه شهروندان آمریکایی همیشه مصرف‌کننده پرتعداد فرش ایرانی بوده‌اند، گفت: اعمال هرگونه تحریمی مبنی بر صادرات فرش ایران به آمریکا اتفاقی بدخواهانه است که ضرر دو سویه دارد.
رئیس مرکز ملی فرش دستبافت با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی همه تلاش خود را برای ورود به بازارهای جدید داشته‌اند، گفت: بازار چین در چند سال اخیر از حالت رقیب و تولید‌کننده فرش به 10 کشور اصلی واردکننده فرش ایرانی تبدیل شده است.
کارگر افزود: همچنین روسیه، آفریقای جنوبی و بعضی از کشورهای آمریکای لاتین به جمع مشتریان فرش دستبافت ایرانی پیوسته‌اند.
وی گفت: در کنار صادرات فرش به این کشورها به دنبال آن هستیم که هند را که رقیب قدرتمند فرش دستبافت‌مان است را به مقصد صادراتی فرش دستباف تبدیل کنیم.
رئیس مرکز ملی فرش دستبافت تصریح کرد: البته افزایش صادرات فرش دستبافت در سال جاری نباید باعث خوشحالی شود، زیرا این ارقام با ارقام صادراتی فرش دستبافت در چند سال تحریم مقایسه می‌شود و به همین دلیل ما باید به فکر توسعه صادرات باشیم.
کارگر افزود: شیفتگی خرید مشتریان آمریکایی بعد از چند سال تحریه هم عامل دیگری برای افزایش صادرات فرش ایرانی به این کشور شده است.
وی با تأکید بر اینکه بازار فرآروی ما بازار بزرگی است گفت: توانمندی ما هم بیش از عملکرد کنونی است.
رئیس مرکز ملی فرش دستباف بیان داشت: برای توسعه صادرات فرش باید به صورت مداوم رقبایمان را رصد کنیم و همچنین تبلیغات گسترده‌ای برای نسل جدید ناآشنا با فرش دستباف داشته باشیم.
کارگر تصریح کرد: همچنین شناخت مصرف‌کننده و نیاز مصرف‌کنندگان هم از عوامل مؤثر دیگر در توسعه صادرات این کالا است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

حمایت از صنایع دستی خراسان جنوبی

حمایت از صنایع دستی، محور توسعه خراسان جنوبی است.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از بیرجند ؛ریشه اش در روستا است و ماهیتش به مناطق روستایی برمی گردد. صنایع دستی بیش از هرچیز دیگری هنرمردمان روستایی و زحمت کش است هرچند این هنر صنعت امروزه در شهرهای بزرگ نیز بیش از پیش به چشم می خورد.
صنایع دستی در حقیقت نشان دهنده ذوق هنری و استعداد زنان و مردان هنرمند ایرانی است که حاصل سرپنجه های هنرمندانه آنان است.
امروزه با توجه به وجود برخی از مشکلات در استان های گوناگون کشور از جمله خشکسالی و یا آمار بالای بیکاری، می توان از صنایع دستی به عنوان یک صنعت جایگزین که دارای ظرفیت های فراوان است استفاده کرد.
در این میان روستاییان به عنوان مردمانی زحمت کش از استعدادهای فراوانی برخوردارند و آموزش رشته های مختلف به آن ها می تواند باعث تقویت و توسعه صنایع دستی و جایگزینی این صنعت در روستاها شود.

حمایت از صنایع دستی خراسان جنوبی

مهمترین مزیت صنایع دستی پاک بودن این صنعت و انتطباق آن با محیط زیست است. ضمن اینکه سرمایه اندک برای راه اندازی کارگاه صنایع دستی و امکان اشتغال سه تا پنج نفر در هر کارگاه از دیگر مزیت های صنایع دستی به شمار می رود.
این هنر می تواند در استان های کم برخوردار و یا استان هایی که بیشترین جمعیت روستایی نشین را دارند به عنوان یک منبع مهم اشتغال ودرآمد زایی تلقی شود.
به عنوان مثال خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان های شرقی کشور که قسمتی از آن تا جنوب شرق نیز ادامه دارد و دارای سهم عمده ای در روستا نشینی است یکی از استان هایی است که توجه به صنایع دستی در این استان می تواند نقش مهمی در توسعه، اشتغال زایی، کارآفرینی و درآمدزایی مردم سخت کوش این استان داشته باشد.
از 700 رشته صنایع دستی فعال در کشور، 40 رشته در خراسان جنوبی فعال است و از رشته های مزیت دار استان می توان به جاجیم بافی، گلیم بافی، برک بافی، حوله بافی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی وسایر رشته ها اشاره کرد.
در حال حاضر تعداد هنرمندان صنایع دستی این استان به 5 هزار نفر افزایش یافته که می تواند نوید بخش اشتغال زایی و در آمدزایی مناسب برای مردمان این استان باشد.
یکی از مهمترین مشکلات در خراسان جنوبی مشکل خشکسالی است که در همین ارتباط تقویت صنایع دستی و آموزش رشته های مختلف صنایع دستی می تواند نقش مهمی در حل مشکل بیکاری در این استان داشته باشد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

فعالیت بیش از ۵ هزار بافنده روستایی

مدیرعامل تعاونی‌های فرش دستباف روستایی قم بابیان این که بیش از ۵ هزار بافنده روستایی در قم فعالیت می کنند گفت:سالانه 20هزار متر مربع فرش دستباف توسط روستاییان تولید می شود.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛مدیرعامل تعاونی‌های فرش دستباف روستایی استان قم از تولید سالانه ۲۰ هزار مترمربع فرش دستباف روستایی در قم خبر داد و افزود:این بافندگان فرش دستباف قم عمدتاً در روستاها و شهرهای تابعه از جمله خلجستان، کهک، قنوات، جعفریه و دیگر شهرهای تابعه فعالیت دارند.

فعالیت بیش از ۵ هزار بافنده روستایی

مدیرعامل تعاونی‌های فرش دستباف روستایی استان قم با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی تحت پوشش اتحادیه فرش دستباف روستایی تأمین مصالح و مواد اولیه قالی را برای بافندگان انجام می‌دهند، تصریح کرد: فرش دستباف روستائیان استان مصرف داخلی و جنبه صادراتی دارد.
وی با اشاره به اینکه بیش از 5 هزار بافنده فرش دستباف در روستاهای قم فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: حدود نیمی از این بافندگان زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند که در صورت تأمین اعتبارات دیگر بافندگان نیز بیمه می‌شوند.
اخوان رکود بازار را یکی از دلایل عمده خروج بافندگان روستایی از چرخه تولید فرش دستباف دانست و عنوان کرد: فرش دستباف کالایی فرهنگی است که ارزآوری و اشتغال را توام با خود دارد از همین رو نیاز است که توجه بیشتری به این تولیدکنندگان این کالای فرهنگی و اصیل شود.
به گفته مدیرعامل تعاونی‌های فرش دستباف روستایی استان قم، عمده تولیدات فرش دستباف روستاهای استان از جنس کرک بوده در قطع و اندازه‌های مختلف برای بازارهای داخلی و خارجی تولید می‌شود.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

دوره ی آموزشی قالی بافی کرمان و راور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرش و صنایع دستی راور، دوره ی آموزشی قالی بافی توسط خوشه ی فرش دستباف کرمان و راور برگزار می شود.
دوره ی آموزشی قالی بافی توسط خوشه ی فرش دستباف کرمان و راور با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان و اداره ی کل فنی و حرفه ای استان کرمان در تاریخ ۲۰ تا ۲۴ آذر ماه سال ۱۳۹۵ در محل مرکز شماره ی ۲ فنی و حرفه ای برگزار می شود.

محور های این دوره ی آموزشی:

۱_توانایی شناخت مواد اولیه
۲_ توانایی افزایش بهره وری ( به بافی ) و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی
۳_ توانایی نقشه خوانی و اصلاح نواقص
خبرنامه کارایان

ادامه مطلب