فرش کهگیلویه وبویراحمد و گره های آن

گشایش بازارهای جهانی روزنه‌ای برای بازگشت به روزهای طلایی بازار فرش ایران است که ارزآوری، اشتغالزایی و تثبیت جمعیت در روستاها و مناطق عشایری از کمترین مزایای آن به شمار می رود اما فرش کهگیلویه وبویراحمد با گره مشکلات بافته می شود.
به گزارش کارایان فرش به نقل از ایرنا، براساس آمارهای ارائه شده تار و پودهای فرش ایرانی که میراث دار سه هزار ساله هنرمندی انگشتان زنان و مردان کشورمان است، در 10 سال گذشته جایگاه خود را به لحاظ بالاترین رتبه صادرات فرش از دست داد و از چهار میلیارد دلار درآمد سالانه به یک میلیارد دلار و با آغاز تحریم‌ها به 300 میلیون دلار در سال رسید.
در این سال‌ها هند توانست جایگاه نخست صادرات فرش به آمریکا را به دست آورد و اکنون فرش دستباف هند به لحاظ کیفیت و رنگ بندی در زمره بهترین فرش‌های جهان قرار دارد.
بر اساس این آمارها در حال حاضر سهم ایران از صادرات جهانی فرش 29 درصد و سهم کشور هند 21 درصد است.
فعالیت یک میلیون نفر در تولید فرش ایرانی گویای اهمیت این صنعت در زمان کنونی است.
هم اکنون نقش فرش دستباف 40 منطقه جغرافیایی کشور به عنوان هنر اصیل ایرانی ثبت ملی شده که از این تعداد 29 مورد آن در 2 سال گذشته در سازمان جهانی مالکیت معنوی به ثبت رسیده است.
بر اساس آمار موجود در 6 ماه نخست امسال بیش از 2 هزار و 300 تن فرش دستباف به ارزش 134 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 18 درصد و وزن 11 درصد رشد دارد.
از فروردین تا آبان امسال ارزش صادرات فرش ایرانی به آمریکا 50 میلیون دلار بوده است که این رقم در سال قبل صفر بود.
یک تولید کننده فرش ساکن شهرستان بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد با 70 هزار نفر جمعیت عشایری و وجود 2 میلیون واحد دامی و امکان تأمین مواد اولیه صنعت بافندگی از تولیدات بومی، فرش دستباف ظرفیت‌های فراوانی برای تولید دارد.

فرش کهگیلویه وبویراحمد و گره های آن

عصمت کشاورز افزود: در صورت وجود بازار مناسب گلیم و گبه بافندگان این استان قابلیت تبدیل به تابلو فرش نفیس صادراتی را دارد.
یک تولید کننده فرش روستای سربیشه در گچساران گفت: خلاقیت در تولید دست بافت‌های هنر اصیل فرش بافی سبب حفظ برند جهانی آن برای کشورمان است.
شهین یوسفی اظهار داشت: اوج هنر کشورهای آسیایی به ویژه هند تولید بر اساس نقوش بازار پسند هنرمندان کشورمان است.
وی بیان کرد: برای تسخیر دوباره بازار جهانی فرش نوآوری و تولید بر اساس نیاز و ذائقه مصرف کنندگان نیازی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
یک هنرمند فعال در گلیم بافی ساکن شهرستان چرام با اشاره به اینکه بیشتر هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی بدون طرحی از پیش تعیین شده اقدام به تولید می‌کنند گفت: ساماندهی دست بافته‌های سنتی فرش بافی این استان مانند گبه و گلیم ضرورتی برای رونق بازار فروش است.
کریم زارعی با اشاره به اینکه در گذشته‌های نه چندان دور فرش دستباف به عنوان یک سرمایه محسوب می‌شد و کالای مستعمل آن مانند فرش نو، ارزش داشت، بیان کرد: برای بازگشت به روزهای تولید فرش‌های ایرانی به‌کارگیری مواد اولیه مرغوب، ابتکار در طراحی و تولید بر اساس نیاز بازار باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: جذب تاجران و سرمایه گذاران توانمند برای بازاریابی و فروش تولیدات هنرمندان این استان نیازی اساسی است.
داریوش دیودیده با اشاره به ظرفیت‌های این استان برای تولید دست بافته‌های سنتی گلیم و گبه افزود: تنوع بخشی به طرح‌ها و تولیدات ضرورت دیگری است که برای مشتری پسند شدن و فراهم شدن زمینه صادرات باید مورد توجه باشد.
کارشناس فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که تولید سالانه سه هزار متر مربع فرش و گلیم نفیس می‌تواند از ظرفیت‌های اقتصادی، صادراتی و ارزآور باشد، اما این کالا از این استان صادر نمی‌شود.
سید رضا مشیری اظهار داشت که تولید فرش و گبه 35 تا 45 رج از بافتنی‌های مرسوم در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر در بازار داخلی اصفهان، شهرکرد و شیراز عرضه و از طریق تجار دیگر استان‌ها صادر می‌شود.
وی ارزش ریالی هر مترمربع فرش را 12 میلیون ریال ذکر کرد و افزود: تولیدات فرش در کهگیلویه و بویراحمد از گمرک این استان به دلیل نبود تجار فعال صادر نمی‌شود.
وی تصریح کرد که دلیل فراهم نبودن برخی بسترها ازجمله نبود بازار مناسب تولید فرش در کهگیلویه و بویراحمد به‌رغم اهمیت اقتصادی و اشتغال‌زایی دچار رکود است.
مشیری اظهار کرد: بیشترین فرش دستباف کهگیلویه و بویراحمد در مناطق روستایی «سادات محمودی» شهرستان بویراحمد، شهرستان‌های لنده و گچساران تولید می‌شود.
وی تصریح کرد که از سه هزار بافنده فرش و گبه این استان یکهزار و 800 نفر فعال هستند و یکهزار و 117 نفر از این تعداد از پوشش بیمه اجتماعی برخوردارند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: تولیدات دستباف سنتی گلیم هنرمندان این استان با هدف معرفی و بازاریابی ساماندهی می‌شود.
پریسا راد اظهار داشت: طراحی محصول نقش برجسته گلیم با استفاده از الگویی شاخص و با رنگ و مواد اولیه خاص هم‌اکنون از سوی 2 کارشناس در حال انجام است.
وی بیان کرد: پس از طراحی و تولید این محصول به سازمان میراث فرهنگی برای انجام مراحل ثبت ملی ارائه خواهد شد.
وی تصریح کرد: معرفی گلیم به‌عنوان صنایع‌دستی برجسته، تولید، بازاریابی و جذب سرمایه‌گذار از دیگر مراحل ساماندهی تولیدات هنرمندان در این رشته است.
راد همچنین از نام‌گذاری یک هفته در طول سال به نام صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
وی گفت: امسال هفته صنایع‌دستی این استان در روزهای دهم تا هفدهم اسفند برگزار می‌شود.
راد ابراز داشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در این هفته تولیدکنندگان برتر این استان باهدف جذب سرمایه‌گذاران تولیدات خود را عرضه خواهند کرد.
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: باهدف حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی، نام‌نویسی در بانک اطلاعاتی نیز از هفته آینده آغاز خواهد شد.
راد شناسایی کارآفرینان برتر صنایع‌دستی را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای رونق صنایع‌دستی ذکر کرد.
وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری سه دوره آموزشی تخصصی با ظرفیت هر دوره 25 نفر برای افزایش کیفیت تولیدات صنایع‌ دستی داری در این استان خبر داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سالانه 300 هزار مترمربع صنایع‌ دستی داری از سوی 6 هزار هنرمند این استان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.
محمود باقری اظهار داشت:32 نوع صنایع دستی در این استان تولید می‌شود که گلیم، جاجیم و گچمه مهمترین این رشته‌هاست.
وی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد دومین استان تولید کننده گبه ایران است و بر اساس آمار 95 درصد از هنرمندان صنایع داری در این بخش مشغول فعالیت هستند.
استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

ارز آوری صادرات فرش خراسان جنوبی

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: در 10 ماهه امسال حدود 75 هزار مترمربع فرش به ارزش 8 میلیون دلار از استان صادر شده است.
محمدحسن کامیابی‌مسک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: فرش بافی از دیرباز در خراسان جنوبی توسط بافندگان خوش‌ذوق این استان انجام می‌شود و فرش برخی از نقاط استان شهرت جهانی دارد.
وی با بیان اینکه در 10 ماهه امسال 125 هزار مترمربع فرش دستباف در خراسان جنوبی تولید شده است، تصریح کرد: ارزش تقریبی فرش‌های تولید شده در این مدت 45 میلیارد تومان بوده است.
رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی به میزان صادرات فرش دستباف استان در طی 10 ماهه امسال اشاره کرد و افزود: در این مدت حدود 75 هزار مترمربع فرش به ارزش 8 میلیون دلار از استان صادر شده است.
کامیابی‌مسک ادامه داد: فرش‌های استان بیشتر به کشورهای آلمان، امارات، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی صادر شده است.
وی با اشاره به فعالیت 50 هزار بافنده فرش در خراسان جنوبی گفت: این بافندگان به صورت فصلی، تمام وقت و پاره وقت به این حرفه مشغول هستند.
کامیابی‌مسک به عمده مشکلات بافندگان فرش استان اشاره کرد و افزود: گرانی مواد اولیه و توان اقتصادی پایین بافندگان، وجود واسطه‌ها، نبود تسهیلات، رکود بازار و متوقف شدن بیمه بافندگان و عدم توجه مسؤولان به این موضوع از مهم‌ترین مشکلات بافندگان فرش در استان است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

بی حقی در قبال قالی بافان کاشمر

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه هنوز قالیبافان کاشمری به حق و حقوقات واقعی خود نرسیده اند.
به گزارش کارایان فرش بههروز بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه باید از هر طریق ممکن فرهنگ، هنر و تاریخ خود را به جهان معرفی کنیم، فرش را تنها یک کالای معمولی ندانست و افزود: فرش ایرانی تولید هنری ارزشمندی است که در جهت معرفی آن به دنیا باید تلاش کرد.
وی با اعلام اینکه در دوره‌ای از این هنر غفلت کرده‌ایم، اظهار کرد: در زمان تحریم‌ها بسیاری از بازارهای جهانی فرش را از دست دادهایم.
بنیادی با بیان اینکه به دست خودمان رقیب‌هایی مانند هند و پاکستان ایجاد کردیم، عنوان کرد: برخی از کشورها با تولید فرش‌های نامرغوب به اسم نقشه ایرانی نگاه جهانی را به فرش ایرانی تغییر دادند.
وی با اشاره به اینکه بعد از رفع تحریم‌ها هرچند مجدد رونقی به بازار فرش بازگشت، اما هنوز آنگونه که باید شایسته نیست، بیان کرد: به رغم اینکه در سال‌های دهه هفتاد، سالیانه به رونقی که فرش داشت حدود 1 میلیارد و 700 میلیون دلار صادارت فرش داشتیم، اما متاسفانه در دولت‌های گذشته با حرکات و گفتارهای نامناسب ما را در سطح جهان دچار آسیب کردند.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه برخی از مسئولان با در اختیار گذاشتن نقشه‌های اصیل فرش ایرانی به رقبای ما به صنعت فرش خیانت کرده‌اند، اظهار کرد: از دیرباز فرش متعلق به ایرانیان بوده است.

بی حقی در قبال قالیبافان کاشمری

بنیادی با بیان اینکه هرچند در دولت یازدهم در راستای رونق بخشیدن به فرش قدم‌هایی برداشته شده، اما هنوز جایگاه اصلی خود را به دست نیاورده است، گفت: امروز 10 منطقه جغرافیایی کشور را به عنوان مالکیت نقشه‌ها که یکی کاشمر است، در بازارهای بین‌المللی به ثبت رسانده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه رونق بازار فرش رو به بهبود است، بازار اصلی فرش ایران را در کشورهای آلمان، ژاپن و امارات متحده عربی دانست و افزود: در سال گذشته حدود 400 میلیون دلار صادارت فرش داشته‌ایم که در برابر این توانمندی بسیار اندک است.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه باید از قالیبافان حمایت کرد، تصریح کرد: متاسفانه قالیبافان هنوز به حق و حقوقات واقعی خود نرسیدهاند.
بنیادی بیمه تامین اجتماعی را یکی از خواستههای قالیبافان دانست و اظهار کرد: هرچند در سال‌های گذشته تصویب شد که قالیبافان بیمه تامین اجتماعی شوند و 20 درصد از این مبلغ را خود دولت پرداخت کند، اما به دلیل بدهی‌های میلیاردی دولت گذشته که بیش از 800 هزار میلیارد تومان بود، موجب شد برای تامین منابع بیمه قالیبافان دچار مشکل شود.
وی با اشاره به اینکه دولت به تامین اجتماعی بیش از 150 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که بخشی مربوط به بیمه قالیبافان است، افزود: در بودجه سال 96 مبلغ خوبی برای بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی شده که اگر این کار صورت گیرد، بیمه قالیبافان مجدد رونق خواهد گرفت.
بنیادی در ادامه با بیان اینکه افرادی که قالیباف نبودند اما از بیمه این قشر سو استفاده کردند، عنوان کرد: می‌طلبد سازمان تامین اجتماعی و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشمر به این موضوع وارد شده و افرادی که حق قالیبافان را می‌گیرند، شناسایی و بیمه آن‌ها را قطع کنند.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه همانگونه که دنیا به سمت صنعتی شدن پیش رفته ما هم به سمت استفاده از پارکت به جای فرش حرکت کرده‌ایم و این موجب شده به دست خودمان به فرش کاشمر و ایران آسیب بزنیم، عنوان کرد: هر چند فرش دستبافت گران است، اما به عنوان شهروند و یک ایرانی موظفیم از محصولات و تولیدات داخلی خود استفاده کنیم.
بنیادی گفت: فرش تنها صنعتی است که اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری در آن کاملا عملیاتی شده است؛ چراکه تمامی مواد اولیه را خود ما تولید می‌کنیم و وظیفه دولت فقط کمک در بازاریابی است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

سود فرش بافی زنان بختیاری درجیب دلالان

هر فرش دستبافت آماده فروش حاصل مشقت و رنج بسیاری از دختران و زنان چهارمحالی است اما فقط درآمد بسیار کمی نصیبشان می شود و سودهای کلان عاید دلالان خواهد شد.
به گزارش کارایان فرش از مهر سمیرا شیر محمدی: فرش دستبافت استان چهارمحال و بختیاری به سبب استفاده مواد اولیه ۱۰۰ درصد گیاهی و سبک های متنوع از مرغوبیت، کیفیت و زیبایی خاصی برخوردار است و همچنین به سبب مقاوم بودن بدون اینکه از کیفیت فرش کاسته شود می‌تواند سال‌های سال مورد استفاده قرار بگیرد.
در استان چهارمحال و بختیاری ۱۰۰ هزار بافنده وجود دارد که ۳۵ درصد از بافندگان مشغول به کار هستند و ۶۵ درصد آنها به صورت فصلی یا مقطعی فرش می‌بافند و همچنین هشت تعاون فرش در این استان فعالیت می کند.

سود فرش بافی زنان بختیاری درجیب دلالان

فرش دستبافت این استان چندین طرح و نقش از جمله، گبه، یلمه، چالشتر، بختیاری و نائینی دارد که هنر قالیبافی زنان چهارمحالی بر سر زبان ها است که با ذوق و هنر خود سبک های فرش دستبافت این استان را به تصویر می‌کشند، اما هنر بافندگی این زنان همراه با زحمت و رنج و همچنین درآمد بسیار ناچیز است. هر فرش دستبافت آماده فروش حاصل مشقت و رنج بسیاری از دختران و زنان چهارمحالی است که فقط درآمد بسیار کمی نصیبشان می شود و سودهای کلان عاید دلالان خواهد شد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

راهیابی ۸ دانشجوی مازندران به المپیاد فرش

مسئول امور فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران گفت: هشت برگزیده در بخش‌های دانش‌آموزی و دانشجویی به مرحله کشوری المپیاد فرش دستباف کشور راه یافتند.
به گزارش کارایان غلام‌رضا آقا گل زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مرحله استانی این المپیاد با رقابت دانشجویان در چهار رشته بافت، رنگرزی، طراحی ومرمت ودانش آموزان در چهار رشته بافت، رنگرزی، طراحی وهرسه گرایش برگزار شد که هشت دانشجو و دانش‌آموز برای اعزام به المپیاد کشوری، برگزیده شدند.
وی افزود: در بخش دانشجویی در مقطع کاردانی، زینب حبیبی در گرایش طراحی، سهیلا تیموری در گرایش بافت، ام‌البنین رحمانی در گرایش مرمت، فاطمه رحیم زاده در گرایش رنگرزی و در بخش دانش‌آموزی نیز در مهارت بافت، فاطمه صادقی، در مهارت رنگرزی، نگین الیاسی و در گرایش طراحی، محدثه مهدی محمدی و در سه گرایش، مهشید منصور ثانی، حائز رتبه‌های برتر شده‌اند.

راهیابی ۸ دانشجوی مازندران به المپیاد فرش

مسئول امور فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران تصریح کرد: المپیاد کشوری فرش دستباف در حالی در استان فارس برگزار می شودکه دانش آموزان و دانشجویان هنر- صنعت فرش کشور پس ازپشت سرگذاردن مسابقات استانی راهی مرحله ملی و کشوری می شوند و در این مرحله پس از رقابت دو روزه در دو بخش علمی و عملی برگزیده ها مشخص می شوند.
وی گفت: ضمنا این المپیاد در دو سطح دانش‌آموزی و دانشجویی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان و مرکز آموزش علمی کاربردی فنی وحرفه ای هتلداری ساری برگزار و در مرحله استانی نیز به نفرات برگزیده هر رشته لوح تقدیر و جوایز اهدا شد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

مشاغل مرتبط با فرش دستباف سیستان احیا شد

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه با تلاش مردم و مسئولان مشاغل مرتبط با فرش دستباف سیستان احیا شد.
به گزارش کارایان حسینعلی سارانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: زنجیره تولید فرش دستباف سیستان حلقه های مفقودی فراوانی داشت که به همت شرکت شهرک های صنعتی وخوشه فرش سیستان مشاغل مرتبط با این صنعت کهن مانند نخ ریسی در روستاها و کارگاه های رنگرزی سنتی گیاهی در منطقه احیا شد.

مشاغل مرتبط با فرش دستباف سیستان احیا شد

وی افزود: زنجیره تولید فرش دستبافت متشکل از تولید نخ، صادرکننده، طراحان و نقاشان، قالیشویی ها، چله کش ها، رفوگرها، فروشندگان دار و رنگرزها است.
وی بیان کرد: قالی های سیستان با زمینه های آبی، سرمه ای و فیروزه ای یادگار سنت سکایی است و از رنگ های دیگری که در فرش سیستان رویت می شود رنگ سرخ و رنگ های روشن مانند سفید و زرد درخشان است که در قالی های بسیاری از نواحی دیگر ایران نیز رایج است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سیستان وبلوچستان ادامه داد: از نقوش اصیل قالی سیستان می توان فتح الهی، مددخانی، هراتی، گلدانی یا گنبدی، قندانی (گل قندانی)، اساطیری، درختی، قابی، گل پنجه ای، جانمازی و سه ترنج را نام برد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه فرش سیستان در خود منطقه تولید می شود امکان بازسازی و ترغیب افراد به این حوزه وجود دارد.
وی تصریح کرد: فرش سیستان بدلیل کیفیت همچنان در بازارهای جهانی مشتری دارد اما در ارتباط گیری با بازارهای جهانی ضعیف است.
سارانی عنوان کرد: صادرات و راهیابی فرش سیستان به بازارهای جهانی از جمله اهداف پیش رو است.
وی گفت: شرکت در بیست و پنجمین نمایشگاه فرش تهران و نمایشگاه سراسری سیستان و بلوچستان و برگزاری جلسه با نهادهای پشتیبان با هدف معرفی و توسعه صنعت فرش سیستان از دیگر اقدامات است.
وی افزود: از جمله مشکلات این صنعت بازاریابی و فروش است و این امر موجب شده اغلب بافنده های استان سیستان وبلوچستان خصوصا سیستان بیکار باشند.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

آغاز فاز جدید کارگاه های فرش عتبات راور

با حضور استاندار کرمان و مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در شهرستان راور، فاز جدید بافت قالی هاعتبات عالیات در کارگاه شماره یک راور آغاز شد.
به گزارش کارایان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرش و صنایع دستی شهرستان راور، صبح امروز با حضور رزم حسینی استاندار کرمان و مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) فرآیند بافت 600 متر قالی دستباف راور، جهت مفروش کردن صحن مطهر حضرت فاطمه زهرا (س) در نجف اشرف آغاز شد.

آغاز فاز جدید کارگاه های فرش عتبات راور

در این طرح قرار است در کارگاه شماره یک این شهرستان و با اشتغال حدود 100 نفر، در طی مدت 8 ماه ،600 متر فرش تولید و تحویل عتبات عالیات گردد.
همچنین مصادف با این مراسم، فرآیند بافت 850 متر قالی در کارگاه شماره 2 این شهرستان به اتمام رسید و تحویل مسئول ستاد عتبات عالیات در استان کرمان گردید.
خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

بهره‌برداری از مرکز تجارت جهانی تابلو فرش

رئیس اتحادیه تولید کنندگان تابلو فرش سردرود و صنوف همگن با تاکید بر اینکه حدود 50 درصد بازار فرش تبریز را تابلو فرش‌های سردرود به خود اختصاص داده‌است، گفت: تولیدات تابلو فرش سردرود در کنار اشتغالزایی می‌تواند حامل پیام فرهنگی و سفیر فرهنگی ایران و استان باشد.
به گزارش کارایان به نقل از ایسنا کاظم صحتی ، تابلو فرش را دربرگیرنده هفت هنر معرفی کرد و افزود: هنرهایی همچون طراحی، رنگرزی، عکاسی، نقاشی، برجسته‌کاری، بافت و قاب‌سازی در تابلو فرش خود را نشان می‌دهد.
وی از ثبت تابلوفرش دستبافت ایران به نام سردرود در فهرست آثار معنوی میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور 91 و ثبت نشان جغرافیای ملی تابلو فرش به نام سردرود توسط مرکز ملی فرش ایران بزرگترین متولی فرش ایران در سال 93 خبر داد.
وی ادامه داد: در سال 95 تابلوفرش سردرود در سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO)در وین اتریش به ثبت جهانی رسید.
صحتی با اشاره به ویژگی‌های ممتاز تابلوفرش نسبت به دیگر تولیدات فرش برای خرید گردشگران خاطرنشان کرد: به دلیل حجم کم و قیمت مناسب آن، بیشتر مسافران و گردشگران تابلو فرش را به عنوان اثر هنری نفیس تبریز تهیه می‌کنند و این سفیر فرهنگی را به دیار خود می‌برند.
وی با اشاره بر اینکه سردرود به عنوان پایتخت تابلو فرش جهان می‌تواند در سال 2018 همراه تبریز برای میزبانی هرچه بهتر از مسافران باشد، یاد آورشد: سردرود به عنوان پایتخت تابلو فرش جهان بیش از 300 گالری تابلو فرش و 800 کارگاه صنفی و خانگی را در خود جای داده‌است که می‌توان با ایجاد امکانات مناسب زمینه بازدید گردشگران تبریز 2018 از این کارگاه‌ها و نیز خرید مستقیم تابلوفرش را برای آنان از کارگاه‌های تولیدی بومی فراهم کرد.
وی تولید محتوا و تهیه بروشور و کلیپ‌های مختلف را در معرفی سردرود به عنوان پایتخت تابلوفرش جهان ضروری دانست.
رئیس اتحادیه تابلوفرش از احداث "مرکز تجارت جهانی تابلو فرش" در سردرود خبر داد و گفت: این مرکز به مساحت 2307 متر مربع و در هشت طبقه سازه‌ای با تلفیقی از معماری سنتی و اصیل ایرانی در دست احداث است و امیدواریم تا سال 2018 مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی ایجاد تمرکز در تجارت تابلو فرش را از مزیت‌های بزرگ این پروژه دانست و گفت: مرکز تجارت تابلوفرش دارای استاندارهای جهانی است و وجود سیستم‌های امنیتی پیشرفته، صدور شناسنامه کیفیت و اصالت فرش توسط کارشناسان مجرب، امکان خرید همزمان آنلاین با سرویس دهی به سراسر جهان و e-marketing از دیگر امکانات آن به شمار می‌رود.
وی یاد آورشد: دسترسی آسان به سیستم بانکی و اینترنتی، سیستم کنترل مرکزی bms، اختصاص فضای تجاری به برندهای مطرح، سیستم مدیریت هوشمند و یکپارچه ساختمان، بزرگترین روف گاردن (بام سبز) و بزرگترین تالار رستوران سنتی شمالغرب کشور را در خود جای داده‌است.
بر اساس این گزارش، امید است سردرود با تولیدات تابلوفرش بی‌بدیل خود بتواند نقشی سازنده و اثرگذار در توسعه اقتصادی و گردشگری استان داشته باشد.

ادامه مطلب