نمایشگاه فرش دستباف در خانه بروجردی کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از برپایی نمایشگاه و فروشگاه فرش دستباف نفیس در خانه تاریخی بروجردی کاشان خبر داد.
به گزارش کارایان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن جاوری اعلام داشت: در این نمایشگاه70 قطعه فرش دستباف و تابلو فرش نفیس از شهرهای مختلف ایران با همکاری موسسه آموزشی بقاء تا پایان نوروز 96در در زیر زمین خانه تاریخی بروجردی به معرض نمایش گذاشته شده است که نقش های ذهنی بافت عشایری، نقشه های اصیل ایرانی، فرش های ریزبافت ابریشمی و دست بافته های متنوع را شامل می شود.
نمایشگاه فرش کاشان
جاوری با تاکید بر اینکه کاشان با تولیدات قالی، که امروزه مایه افتخار موزه ها و مجموعه های خصوصی است، نقش بسزایی در تجدید حیات هنری ایران داشته است اذعان داشت: مهارت بافت فرش کاشان نمونه بارز یکی از زیباترین جلوه های هنری و صنایع دستی کاشان است که به عنوان اولین میراث ناملموس شهرستان کاشان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است واین نمایشگاه می تواند سهم بسزایی در معرفی این هنر اصیل ایرانی داشته باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان ادامه داد: قدیمی ترین فرش های متعلق به کاشان بر می گردد به فرش هایی که در قرن 11 هجری بافته شده است که این فرش ها عموماً دارای طرح های گرفت و گیر و شکارگاه هستند.
جاوری اظهار امیدواری کرد که با ایجاد موزه دائمی فرش دستباف کاشان که در حال احداث و راه انداری است گردشگران بتوانند در کنار بازدید از بناهای تاریخی کاشان از ظرافت ها و زیبایی های هنری فرش دستباف کاشان به عنوان یک رویداد فرهنگی جهانی لذت ببرند.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

کتابچه معرفی مواد اولیه فرش منتشر شد

کتابچه ای برای شناخت مواد اولیه فرش دستباف به همت مرکز ملی فرش ایران و به زبان انگلیسی منتشر شد.
به گزارش کارایان به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، این کتابچه با هدف تاکید بر ریشه طبیعی الیاف مصرفی در فرش دستباف ایران (پشم، ابریشم و پنبه) برای مخاطبان برون مرزی منتشر شده است.
مواد اولیه فرش
بر اساس این گزارش، در سه فصل مجزا به معرفی انواع لیف های به کار رفته در فرش دستباف ایران و منشاء طبیعی (گیاهی- جانوری) آنها پرداخته و چگونگی فراوری و آماده مصرف شدن در دستبافته ها را نشان می دهد.
این کتابچه از سوی مرکز ملی فرش ایران در 56 صفحه و به زبان انگلیسی در نخستین روزهای سال جدید آماده ارایه به مخاطبان شده است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

کتابچه ای در معرفی فرش ایران

از سوی مرکز ملی فرش ایران و با همکاری مجله هالی، کتابچه ای برای معرفی فرش ایران به زبان انگلیسی منتشر شد.
به گزارش کارایان فرش به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، در آغازین روزهای سال تازه، کتابچه ای با عنوان “The Persian Carpet: Heritage, Craft, Design” در معرفی و اطلاع رسانی ترویجی فرش دستباف ایران انتشار یافت.
گتابچه فرش ایران
بر اساس این گزارش، این کتابچه به زبان انگلیسی و با طراحی و تنظیم مجله بین المللی هالی برای مخاطبان برون مرزی فرش ایران آماده و منتشر شده است و در آن به ابعاد گوناگون این هنر- صنعت از جمله تاریخ فرش ایران، نمونه های موزه ای دستبافته ها، فرایند تولید فرش از طراحی تا بافت و رنگرزی، تنوع دستبافته های ایرانی و... پرداخته شده است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

ثبت ملى ٦ منطقه فرش دستباف ايران

ثبت ملى نشان جغرافیایی مناطق فرش از 40 به 46 منطقه جغرافیایی رسید.
به گزارش کارایان فرش به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، به همت این مرکز نشان جغرافیایی شش منطقه کلاردشت، بیجار، جوشقان، بیدگینه، قلتوق و خمسه زنجان نیز به ثبت ملی رسید.
ثبت فرش دستباف ایران
براساس این گزارش؛ ثبت مناطق جغرافیایی استانهای کشور از سال 1389 آغاز و امروز با احتساب این شش منطقه 46 منطقه به ثبت ملی رسیده و از بین این 46 منطقه 29 منطقه به ثبت جهانی رسیده است.
در این گزارش آمده است؛ مراحل ثبت مناطق به اینگونه است که ابتدا بازدید از کارگاههای متمرکز و غیره متمرکز منطقه توسط مرکز ملی فرش انجام گرفته و سپس جلسه ای با ذینفعان منطقه و تکمیل فرمهای ثبت و تعیین نام جغرافیایی منطقه توسط ذینفعان صورت گرفته و پس از تکمیل مشخصات فرش منطقه اعم از مشخصات فنی فرش منطقه و مشخصات تاریخی و جغرافیایی منطقه پرونده آماده ارسال به اداره کل مالکیت صنعتی می شود.
در ادامه پرونده به همراه پرداخت هزينه هاى مربوطه به اداره کل مالکیت صنعتی برای بررسی اولیه ارسال می شود. درصورت تایید اداره ثبت پرونده به روزنامه رسمی ارسال می شود.
قابل ذکر است؛ فرايند ثبت ملى شش منطقه کلاردشت، بیجار، جوشقان، بیدگینه، قلتوق و خمسه زنجان از یکسال پیش آغاز شد و در واپسين روزهاى سال ٩٥ به فرجام رسيد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

گشایش نمایشگاه فرش دستباف ایران در اراک

دهمین نمایشگاه سراسری تابلو فرش و فرش دستباف ایران ر محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان مرکزی در اراک گشایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از اراک ، این نمایشگاه در فضایی به وسعت 10 هزار متر مربع و با حضور بیش از 100 شرکت کننده از استان های مرکزی، اصفهان، تهران، قم، کردستان، یزد، خراسان، گلستان، آذربایجان شرقی و غربی برپا شده و تا بیست شهریورماه جاری ادامه دارد.
نمایشگاه فرش اراک
شرکت کنندگان در این نمایشگاه از برترین تولید کنندگان و توزیع کنندگان صنعت فرش دستباف و تابلو فرش کشور هستند که تولیدات خود را در منظر نگاه عموم گذاشته اند.
به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در این آیین ، 32 هزار قالیباف در این استان شناسایی شده اند که از این تعداد 12 هزار نفر دارای بیمه قالی بافی هستند.
حاجی پور افزود: اکنون 68 کارگاه فرش بافی متمرکز فعال در استان مرکزی وجود دارد که سالانه دوازده تا پانزده هزار متر مربع تولید فرش دارند.
دهمین نمایشگاه سراسری تابلو فرش و فرش دستباف ایران با هدف ایجاد فرصتی مناسب برای تامین نیاز شهروندان به دستبافته های هنر ایرانی تا بیست شهریورماه از ساعت 16 تا 22 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اراک جریان دارد.


ادامه مطلب

درهای باز بازار آمریکا به روی فرش ایرانی

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه صادرات فرش ایرانی به آمریکا در دوران تحریم به طور کامل متوقف شد، گفت: با اجرای برجام، درهای بازار این کشور به روی فرش ایرانی باز شد به شکلی که در 11 ماهه امسال 321 میلیون دلار فرش به خارج صادر شد که 80 میلیون دلار آن سهم بازار آمریکاست.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا در سال 2010 میلادی با مصوبه کنگره و تایید رئیس جمهوری این کشور متوقف شد و به این ترتیب صادرات 80 میلیون دلاری در سال پیش از اعمال تحریم ها، به صفر رسید.
با توجه به تحولات دوران پسابرجام و تاثیر آن بر بازارهای صادرات فرش دستباف، در آخرین روزهای سال 95 با «حمید کارگر» رئیس مرکز ملی فرش ایران به گفت و گو نشستیم.
کارگر با اشاره به اینکه صادرات فرش ایران پنج سال به آمریکا متوقف شده بود، گفت: پس از اجرای برجام و با اشاره مستقیم در بند 22 برجام برای لغو تحریم واردات فرش دستباف ایرانی، شاهد از سرگیری صادرات فرش به آمریکا هستیم.
متن کامل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

ایرنا: چرا صادرات فرش دستباف در سبد صادراتی ما همواره اهمیتی ویژه دارد؟

کارگر: فرش دستباف ایران مقوله ای چند وجهی است و هم ابعاد فرهنگی - هنری، تاریخی و اشتغالزایی و هم ابعاد ارزآوری دارد؛ فرش دستباف همیشه یکی از کالاهای صادراتی سنتی غیرنفتی کشور بوده است.
یکی از اتفاقاتی که معمولا مقیاس بررسی وضعیت فرش در کشور است، وضعیت صادرات آن است و همیشه رصد می شود که ما به لحاظ صادراتی افت داشتیم یا پیشرفت؛ این مقیاس از جهت دیگری هم مهم است؛ وقتی اعداد صادراتی بالا می رود و بازار رونق پیدا می کند، به طور طبیعی پیامدش به سمت تولید هم خواهد رفت و وقتی تولید رونق بگیرد، وضعیت اقتصادی و معیشتی عوامل تولید بهبود پیدا می کند. بنابر این اتفاق عجیبی نیست که در حوزه فرش دستباف با آنکه وجوه فرهنگی، هنری و تاریخی دارد ما به وجه صادراتی آن هم توجهی ویژه داشته باشیم.
فرش دستباف ما در دهه های اخیر به طور متوسط سالانه 500 میلیون دلار صادرات داشت اما در 10 سال اخیر شاهد افت صادرات بودیم و متوسط 500 میلیون دلاری دو دهه گذشته به متوسط سالانه 300 میلیون دلار تنزل پیدا کرده است.

ایرنا: چه عواملی موجب این کاهش صادرات شده است؟

کارگر: در این کاهش صادرات عوامل مختلفی اثرگذار بودند؛ بخشی از این علت ها خارج از دسترس ما و فراتر از مرزهای ایران اتفاق افتاد و بخشی نیز عواملی داخلی بودند؛ یکی از علت های برون مرزی، اعمال تحریم بر فرش ایران بود؛ آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده فرش دستباف در دنیا از سال 2010 میلادی به بعد، ورود هرگونه فرش با مبدا تولید ایران را به خاک خود ممنوع کرد و گمرکات این کشور فرش های با مبدا تولید در ایران را ترخیص نمی کرد.
وقتی بزرگترین واردکننده فرش در دنیا و مشتری شماره یک فرش ایران از بازار صادراتی ما حذف می شود، به طور طبیعی افت صادرات داشتیم؛ با اینکه کشورهای دیگر بجز آمریکا تحریم مستقیمی را وضع نکردند اما افت صادرات در کشورهای دیگر متاثر از تحریم های غیرمستقیم بود.
در آن شرایط، ریسک صادرات، هزینه های صادرات، هزینه حمل و نقل و هزینه بیمه مرسولات ایرانی افزایش پیدا کرد و دشواری در نقل و انتقال ارز اتفاق افتاد؛ این دشواری ها باعث شد که مثل بقیه حوزه های تولید و تجارت، صادر کنندگان فرش دستباف تا حدی دچار تنگنا شوند.

ایرنا: بجز تحریم ها چه عواملی صادرات فرش ایرانی را کاهش داد؟
کارگر: عامل دیگر این بود که بخشی از بازارهای سنتی ما به دلایلی کمتر به سراغ خرید فرش دستباف رفتند؛ یعنی بخشی از کشورهای اروپایی در دهه اخیر دچار رکود اقتصادی شدند و این رکود اقتصادی در اروپا باعث شد بعضی کالاهای لوکس مثل فرش دستباف تا حدی از سبد خانوار بیرون گذاشته شود.
وقوع انقلاب های عربی در برخی کشورهای عربی که واردکننده فرش ایران بودند هم بر بازار صادراتی فرش ایران اثر گذاشت؛ اینها عوامل برون مرزی بودند که خارج از دسترس ما بود.
عوامل دیگری نیز وجود داشت که باز هم خارج از دسترس ما هستند اما نه لزوما در خارج از مرزها، این عوامل در داخل و خارج از کشور مشاهده می شد؛ مثل ظهور و بروز انواع کفپوش های جایگزین مثل فرش های ماشینی، موکت، پارکت و دیگر کفپوش های صنعتی.
رشد روز افزون این طور کفپوش های جایگزین باعث شد گرایش به فرش دستباف کم شود.
علاوه بر این، تغییر در سبک زندگی و سلیقه خریداران فرش دستباف در کاهش صادرات اثرگذار بود؛ در این سالها هم از نظر اندازه فرش های مصرفی و هم از نظر تعداد و تنوع فرش های مصرفی، شاهد تغییری در سبک زندگی خریداران در داخل و خارج از کشور بودیم.
کمی هم نقد به خود باید داشت و انگشت اشاره را به سمت فعالان فرش بگیریم که تا حدی از نوزایی، آفرینندگی و خلاقیت دائمی که در حوزه طرح و نقش فرش دستباف بود فاصله گرفتند و به نوعی درجا زدند و با سلایق روز بازار مصرف دنیا تطبیق پیدا نکردند.
این باعث شد که کشورهای رقیب - که چندان پایبند به نام، اصالت و پیشنیه تاریخی فرش خودشان نبودند - راحت تر به نیاز بازار تن دهند.
عامل دیگر تورم داخلی و بالا رفتن قیمت فرش دستباف بود که این مساله رقابت را در عرصه برون مرزی سخت می کرد.
مجموعه ای از چنین عوامل داخلی و خارجی موجب شد که بگوییم در دهه اخیر، صادرات فرش ایرانی از میزان سالهای قبل از آن فاصله گرفت و کم شد.

ایرنا: حضور رقبای جدید هم تاثیر گذار بود؟
کارگر: این مساله مطرح می شود که رقبای جدید در کاهش صادرات تاثیرگذار بودند اما واقعیت این است که ما رقیب جدید نداشتیم.
کشورهای تولیدکننده فرش دستباف کشورهایی مشخص هستند؛ ایران در صدر آنهاست و در کنار ایران، کشورهای هندوستان، پاکستان، ترکیه، افغانستان، نپال و چین اصلی ترین تولیدکنندگان فرش دستباف هستند که بازار جهانی را در اختیار دارند.
البته گروهی از کشورهای دیگر مانند مراکش و مصر نیز تولیدکننده فرش دستباف هستند اما جمع ارقام تولید صادراتی همه آنها به اندازه حتی یکی از کشورهای صادرکننده اصلی نمی رسد؛ بنابر این، آنها خیلی وزن خاصی در بازار جهانی فرش دستباف ندارند.

ایرنا: موضوع کاهش صادرات به سالهای قبل از 94 بر می گردد و در پایان این سال با اجرایی شدن برجام روند تغییر کرد، در این ارتباط چه اتفاق هایی افتاده است؟
کارگر: بعد از اجرایی شدن برجام در دی ماه پارسال، (ژانویه 2016)، با توجه به قید صریح رفع تحریم صادرات فرش ایرانی به آمریکا در بند 22 برجام، نخستین محموله فرش دستباف ایرانی – که ورود آن از سال 2010 به آمریکا ممنوع شده بود - از مبدا آلمان به مقصد لوس آنجلس ارسال شد و بازتاب خبری بسیار خوبی پیدا کرد و در داخل کشور نیز شور و شعفی را بعد از سالها تحریم در بین فعالان فرش ایجاد کرد.
در بهمن ماه همان سال یعنی یک ماه پس از برجام شاهد این بودیم که نخستین محموله فرش دستباف نیز از ایران صادر شد و به آمریکا راه پیدا کرد؛ از آن زمان تا الان شاهد روند افزایشی صادرات فرش دستباف به مقصد آمریکا هستیم.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده، در یازده ماه نخست سال 95 بیش از پنج هزار و 243 تن فرش دستباف با ارزش بیش از 321 میلیون دلار از ایران به کل بازارهای هدف صادر شده است. از این مقدار، بیش از 80 میلیون دلار صادراتی است که به طور مستقیم به آمریکا انجام شده است.
آمار صادرات کل فرش دستباف به بازارهای هدف را اگر با مدت زمان مشابه آمار سال گذشته مقایسه کنیم بیش از 16 درصد رشد وزنی و 27 درصد رشد ارزشی نشان می دهد.
معنای این حرف این است که نخست، از سر گیری صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا باعث افزایش آمار صادرات فرش دستباف شده است.
ما از 2010 میلادی تا سال گذشته (2016) هیچ صادراتی به آمریکا نداشتیم و در 11 ماه ابتدای امسال 80 میلیون دلار به این کشور صادرات داشتیم؛ بنابراین دوباره درهای بازار آمریکا به روی فرش ایران باز شد.
درهای باز بازار آمریکا به روی فرش ایرانی

ایرنا: در این شرایط باید چه اقداماتی انجام داد و به چه نکاتی توجه کرد؟
کارگر: نکته مهم در این شرایط این است که آیا شرایط جدید ما را باید به سمت خوشبینی مطلق ببرد؟ نباید چنین باشد؛ درست است نوعی تشنگی و شیفتگی و اشتیاق در بازار آمریکا نسبت به دست بافته های ایرانی وجود دارد، اما باید بدانیم که دوام این رشد منوط به یک سری مقدمات و پیش فرض هاست.
نخست اینکه تبلیغات را نباید از یاد ببریم؛ فعالیت رقبای خودمان را در سالهای حضور نداشتن در آن بازار نباید فراموش کنیم و در عین حال به سلیقه و نیاز مصرف کننده امروزی بازار آمریکا هم باید توجه کنیم.
نباید فراموش کنیم که تغییر سلایق امروز نه از نسلی به نسل دیگر، بلکه در درون یک نسل هم بارها و بارها اتفاق می افتد؛ بنابر این، مصرف کننده آمریکایی هم ممکن است سلیقه اش نسبت به قبل از سال 2010 تغییر کرده باشد و بنابراین باید به سلیقه مشتری امروز هم توجه کنیم.
اگر این اتفاق هوشمندانه رقم بخورد،‌افزایش صادرات در بازار آمریکا تداوم خواهد داشت، وگرنه ممکن است خیلی زود شاهد اشتباع بازار دست بافته های فعلی باشیم.
در شرایط کنونی باید با توجه به نکاتی از قبیل «حرکت به سمت بازارهای جدید و بسنده نکردن به بازارهای سنتی فرش»، «توجه تولیدکنندگان و به ویژه طراحان و نقاشان به نوآوری با حفظ اصالت های فرش ایرانی و نگاه به بازار و نیاز مخاطب امروزی» زمینه را برای افزایش صادرات در سال بعد و سالهای آتی فراهم کنیم.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

تولید فرش در چین با برند کاشان

مختارزاده گفت: فرش ایرانی در دنیا حرف اول را می زند اما حالا کشور چین با برند قالی کاشان ، فرش تولید می‌کند.
جواد مختار زاده ، فعال حوزه صادرات فرش در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آمارهای صادرات فرش در چند سال گذشته نشان از افول این حوزه دارد، هرچند که حتی می توان گفت ، آمارهای اعلامی هم درست و دقیق نبوده زیرا تقریباً نیمی از فرش های صادر شده دوباره به کشور مرجوع می شوند.
وی در ادامه با شاره به اینکه کمک‌های وعده داده شده از سوی دولت در جهت رونق صادرات فرش محقق نشده، افزود: فرش ایرانی در دنیا حرف اول را می زند اما شاید یکی از دلایل اصلی به روز سیاه نشستن این هنر ملی این بود که برخی افراد سودجو در مقابل پول، بافنده های ایرانی را به هند و چین بردند تا آموزش دهند و حالا کشور چین با برند قالی کاشان ، فرش تولید می کند.
تولید فرش در چین با برند کاشان
مختار زاده تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی دیگر افول صادرات فرش ایرانی ، ضعف در تبلیغات است و از این حیث رسانه ملی هم کوتاهی کرده و نتوانسته این برند جهانی را نه به کل دنیا بلکه به مردم سرزمین خودمان بشناساند.
این فعال حوزه صادرات فرش با بیان ضعف عملکرد رایزنان اقتصادی در حوزه شناساندن فرش ایرانی به تجار کشورهای دیگر ،تأکید کرد: رایزنان اقتصادی هیچ همکاری محسوسی در این سالها با فعالان صادرات فرش نداشته اند و ما هم نتوانستیم در قیمت با رقبای جهانی خود رقابت کنیم و شکست خوردیم.
وی در پایان بیان کرد: یکی از اصلی ترین راهکارها برای نجات برند فرش ایرانی ، تشکیل سالن های تولید فرش توسط دولت در تمام مناطق روستایی است تا بدین وسیله با کاهش قیمت قالی ایرانی بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب