ثبت فرش دستباف کلاردشت در فهرست جهان

فرش دستباف کلاردشت به دلیل ویژگی های منحصر به فردش در آینده ای نزدیک ثبت جهانی می شود.
فرماندار کلاردشت در نشست بررسی نحوه برپایی بازار چه فرش که با حضور مدیر امور جشنواره های مرکز ملی فرش ایران و مدیر تحقیقات مرکز ملی فرش ایران در کلاردشت برگزار شد، گفت : فرش دستبافت کلاردشت به دلیل داشتن رنگ های طبیعی ، نقوش ذهنی ، استفاده نشدن از نقشه و رنگ رزی ، دارا بودن پرز بلند ( در فصل گرما خنک و درفصل سرما گرم است ) جلوگیری از انعکاس صداها و داشتن دوام 75 سال به زودی در فهرست جهان ثبت می شود.فرش دستباف کلاردشت
صالحی تاکید کرد :بهتره مسئولان استانی و کشوری به این صنعت نگاه ویژه ای داشته باشند و امکاناتی را فراحم کنند تا بافندگان با خیال آسوده و متمرکز فرش خلق کنند چرا که فرش کلاردشت به عنوان یکی از مرغوب ترین فرش های کشور از قدیم تاکنون باید در کشور و جهان عرضه شود.
سید حسن رییسی زاده مدیر امور جشنواره مرکزی فرش ایران هم دربازدید از کارگاهای فرش دست بافت ارش و سارا گلی در روستای طویدره گفت : هدف از این بازدید بررسی وضعیت منطقه به لحاظ تجاری و اقتصادی ،ایجاد بازارچه دائمی فرش دستبافت از نظر موقعیت تاریخی و گذشته دیرین است تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود در اشتغال زایی این منطقه گامی برداشته باشیم.
سید محسن مشرف مدیر تحقیقات مرکز ملی فرش ایران در باره ایجاد این بازارچه گفت : مشکل فرش کلاردشت و بافنده گان و تولید فرش نیست چرا که حلقه مفقوده این صنعت بازاریابی و فروش ان است.
فرش دست بافت کلاردشت بیش از 300 سال قدمت دارد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

موزه فرش دستباف تبریز با استانداردهای جهانی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از رعایت استانداردهای جهانی در احداث موزه تخصصی فرش تبریز خبر داد.
«مرتضی آبدار» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که استانداردهای بین‌المللی در ساخت بنا، زیبایی بصری، خدمات رفاهی و تجهیزات ایمنی در این موزه لحاظ می‌شود، اظهار کرد: بهره‌گیری از دانش تخصصی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، خانه فرش و نیز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در این راستا موثر و ضروری است.
موزه فرش دستباف
وی از پیشرفت 64 درصدی موزه تخصصی فرش خبر داد و افزود: این پروژه توسط میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان احداث می‌شود و تاکنون 9 میلیارد تومان برای احداث موزه هزینه شده‌ که به‌علت ایرادات قانونی پیمانکار تعویض شده است، یقیناً به محض استخدام پیمانکار جدید، پروژه تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: برای تکمیل پروژه طبق نظر کارشناسان حدود 11 میلیارد تومان دیگر اختصاص داده می‌شود که در مجموع حدود 20 میلیارد تومان برای این موزه هزینه می‌شود که امیدواریم در سه ماهه نخست سال 97 موزه تخصصی فرش افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
آبدار نحوه طراحی، چیدمان و نگاه متفاوت این موزه به حوزه فرش و فرشبافی را بی‌نظیر دانست و گفت: موزه در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع در چهار طبقه طراحی شده و دارای بخش ویژه گالری و ورک‌شاپ است.
وی هم‌چنین از نمایش همه مراحل تولید، اقدامات نگهداری، شیوه شستن و نیز نگهداری مستندات در خصوص تاریخچه فرش در این موزه خبر داد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با تأکید بر سابقه تاریخی غنی این صنعت در استان و نقش موثر فرش در رونق اقتصادی، یادآور شد: در راستای حفظ و نمایش هر چه بهتر صنعت فرش در آذربایجان‌شرقی، پروژه احداث موزه تخصصی فرش در تبریز پس از مکان‌یابی و تعیین محتوا آغاز شده‌ است که نقش تأثیرگذاری در رونق گردشگری منطقه و کشور خواهد داشت.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

نوآوری طراحی فرش دستباف ایران ضامن پیشرفت

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن، تاکید کرد: باید برای کسب بازارها و اشتغالزایی مجدد بین بافندگان فرش دستباف دوباره با رصد منظم سلیقه مشتری های خارجی سعی در حضور در بازار دیگر کشورها داشت.
فریدون احمدی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص " بیکاری بافندگان فرش دستی به دلیل کاهش صادرات و عدم حمایت جدی دولت از این صنعت" گفت: بخشی از رکود و بیکاری بوجود آمده در صنعت فرش دستباف مربوط به تحریم های ظالمانه ای است که طی سالهای گذشته به کشورمان تحمیل شد و باعث گردید که بافندگان این صنعت به دلیل ناتوانی در فروش محصولات خود دچار بیکاری شوند.
نوآوری فرش دستباف
وی تاکید کرد: برای کسب بازارها و اشتغالزایی مجدد بین بافندگان فرش دستباف باید دوباره با رصد منظم سلیقه مشتری های خارجی سعی در حضور در بازار دیگر کشورها داشت .
نماینده مردم زنجان بیان داشت: بافندگان فرشهای دستی باید بر اساس سلیقه مشتری ها و دیگر کشورها فرش های به روز و جدیدی را روانه بازار کنند و با افزایش سطح کیفی محصولات دوباره جایگاه قبلی خود را به دست آورند.
وی با ابراز تاسف از اینکه طی این سالهای بازار و مشتری خود را در سطح جهانی از دست داده ایم که این امر باعث بیکاری تعداد زیادی از بافندگان شده است، اظهار داشت: برای اشتغالزایی در حوزه صنعت فرش دستباف و به دست آوردن بازارهای جهانی، دولت باید حمایت بیشتر و بهتری از این صنف داشته باشد، چرا که در صورت افزایش کارایی چرخه این صنعت ، مطمئنا هم اشتغالزایی و هم صادرات خوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن، در پایان گفت: مطمئنا با افزایش کیفیت محصولات فرش های دستی و به کارگیری طرح ها و سلیقه های جدید در این عرصه می توان همانند گذشته، جایگاه مناسب فرش ایران را در بازار جهانی احیا کرد و عاملی برای بازگشت افراد بیکار شده و رونق این صنعت در کشور خواهد شد.

ادامه مطلب

فرش دستباف خلخال مورد حمایت قرار می گیرد

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه یکی از نفیس ترین فرش های ابریشمی کشور در خلخال تولید می شود گفت: فعالان صنعت فرش این شهرستان مورد حمایت دولت قرار می گیرند.
به گزارش ایرنا ، مجید خدابخش در بازدید از یک کارگاه بافت و تولید فرش تمام ابریشمی در خلخال افزود: یکی از بهترین و نفیس ترین فرش های تمام ابریشمی صادراتی کشور به دست هنرمندان فرش دستباف شهرستان خلخال بافته می شود.
او اظهار کرد: در نظر داریم با اقدامات حمایتی از جمله پرداخت تسهیلات مورد نیاز ، تامین مواد اولیه تولید فرش و نیز فراهم کردن زمینه بازار فروش فرش های نفیس و گرانقیمت ابریشمی خلخال صنعت فرشبافی این شهرستان را توسعه دهیم.
فرش دستباف خلخال
فرماندار خلخال نیز در این بازدید از فعالیت بیش از سه هزار بافنده فرش در مناطق شهری و روستایی این شهرستان خبر داد و گفت: هم اکنون یک تعاونی فرش دستبافت با بیش از یک هزار و 100 عضو و بیش از 2 هزار بافنده فرش تک بافت در مناطق مختلف این شهرستان در تولید فرش فعالیت دارند.
فریدون بابایی افزود: در سال های گذشته یک هزار و 500 فرشباف خلخال زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی بوده و از مزایای این بیمه بهره مند شده بودند ولی با اجرای قانون جدید بیمه فرشبافان از سال 92 تاکنون 900 نفر از تعداد بیمه شدگان حذف و در حال حاضر تنها 600 نفر از فعالان صنعت فرش دستبافت این شهرستان زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی باقی مانده اند.
وی تامین مواد اولیه ، فقدان مرکز و یا نمایشگاه دایمی فروش و مشکل تامین مواد اولیه استاندارد همراه با تامین سرمایه در گردش برای ادامه فعالت در زمینه صنعت فرش دستبافت خلخال را از جمله مشکلات فعالان در این صنعت شهرستان اعلام و خواستار مساعدت مسوولان استان برای رفع موانع و مشکلات این قشر مولد کار و تولید شد.
شهرستان خلخال با 95 هزار نفر جمعیت در 115 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
فرش اردبیل در زیر مجموعه فرش آذربایجان قرار دارد. با اینکه در گذشته در بسیاری از خانواده های شهری و روستایی بافت فرش رواج داشت اما در سال های اخیر این صنعت دستی به فراموشی سپرده شده و بازار خود را در بازارهای داخلی و خارجی از دست داده است.
32 هزار بافنده فرش در استان اردبیل شناسایی شده که نیازمند برنامه و خدمات هستند و باید برنامه منسجمی برای رونق بازار تهیه شود.
مجموعا سالانه به طور متوسط 120 هزار متر مربع فرش دستباف در استان اردبیل بافته می شود که متاسفانه این متراژ در سال های اخیر کاهش یافته و به 90 هزار متر مربع نیز رسیده است که این کاهش متراژ به دلیل تنوع تولید فرش های ماشینی همراه با گرایش مردم به کف پوش های جدید که ارزان قیمت و در دسترس هستند بوده است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

پولدارهای چینی مشتری فرش دستباف ایران شدند

فرش ایران ازجمله کالاهای رقابتی است که در میان سایر کشورهایی که دارای نشان(برند) هستند حرفی برای گفتن داشته و دارد.
به جرات می‌توان گفت فرش و به‌ویژه فرش دستباف ایرانی در میان بیشتر کشورهای دنیا، شناخته‌شده و از آن به‌عنوان محصول صادراتی موفق یاد می‌شود به شکلی که به گفته محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت صادرات فرش دستباف ایرانی به امریکا در سال ۹۵ بیش از ۸۴ میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال ۹۴ که تنها ۲/۷میلیون دلار بوده افزایش چشمگیری ازنظر وزنی و ارزشی داشته و باید توجه کرد که ظرفیت صادرات فرش به امریکا بسیار بالاست و باید از این بازار خوب استفاده کرد. این در حالی است که براساس مستندات اعلام‌شده از سوی مراجع رسمی پیش از اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۱۰میلادی (۱۳۸۹) امریکا بزرگترین واردکننده فرش ایران بود. همچنین در سال ۸۸، حدود ۸۲ میلیون دلار صادرات فرش به امریکا داشته‌ایم، یعنی بیش از ۱۶درصد صادرات فرش ایران به این کشور بوده اما در سال‌های گذشته صادرات فرش به این کشور متوقف‌شده است.باوجود تقاضا و بازار فرش ایران در امریکا، بر اساس قانونی که در کنگره امریکا مصوب شد، معافیت‌هایی که در زمان کلینتون برای صادرات برخی از کالاهای ایران مانند فرش در نظر گرفته‌شده بود، لغو شد. همچنین گفته می‌شود در تیر سال ۸۲ این مصوبه امضای نهایی شد و از مهر ۸۹ ورود هرگونه فرشی که مبدا صادراتی آن ایران ثبت‌شده بود به امریکا متوقف شد.این امر باعث شد که صادرات فرش دستباف ایران کاهش یابد، اما امروز با حضور گروه‌های زبده سیاسی در دولت یازدهم و در دوره پسابرجام، به گفته کارشناسان و فعالان تجاری این صنعت، راهی برای ارتقای صادرات فرش ایران به بازارهای امریکا و در دنیا بازشده و این روزها فرش ایران در بازار امریکا یک نشان(برند) شناخته‌شده است و این کشور یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان فرش دستباف در جهان بوده که به‌طورمعمول تقاضای زیادی از تولیدات فرش ایران دارد.کارشناسان در پاسخ به این سوال که باید به چه شکلی تعداد بازارهای هدف برای فرش ایرانی را بیشتر کرده و چگونه بر رقبایی همچون چین سبقت بگیرند نظرهای مختلفی ارائه کرده‌اند. حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران معتقد است: تبلیغات مستمر، توجه به سلیقه مخاطبان و خریداران فرش ایرانی، نیاز مصرف‌کنندگان فرش دستبافت و همچنین رصد کردن و سنجیدن نوع فعالیت رقبا و نوع بازاریابی آنها در سال‌های عدم حضور فرش ایران در بازار امریکا از مهم‌ترین فاکتورهای تداوم صادرات و حفظ بازارهای هدف است.از سوی دیگر سیدرضی حاجی‌آقامیری رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران و از فعالان صنعت فرش با تاکید سخنان رئیس مرکز ملی فرش ایران معتقد است: چین هرگز نتوانسته بازارهای هدف ایران را صاحب شود و ناگفته نماند که دولت یازدهم نیز دفاع تمام قدی از این صنعت باارزش در کشور کرده است.


خوش‌بینی از تداوم روند توسعه‌ای صادرات فرش


حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: از دیرباز تا به امروز امریکا یکی از مهم‌ترین و بزرگترین واردکنندگان فرش از سایر کشورها تبدیل‌شده و به‌جز ایران، مشتری کشورهای هند و پاکستان و ترکیه نیز هست به‌طوری‌که سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار واردات امریکا از انواع فرش‌های دستبافت بوده که بالاترین رتبه و سهم مربوط به ایران است.
وی با بیان اینکه کشورهایی همچون هند، پاکستان و ترکیه به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرارگرفته‌اند می‌گوید: از سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹)امریکا به‌عنوان بزرگترین واردکننده فرش ایرانی، مرزهای خود را به روی این صنعت بست و با مصوبه کنگره امریکا، گمرک این کشور مجاز به ترخیص فرش‌هایی که تولید ایران بودند نشدند به شکلی که صادرات به این کشور به صفر رسید و نه‌تنها صادرکنندگان از این فرصت صادراتی عقب نگه‌داشته شدند بلکه شهروندان امریکایی نیز که با نشان(برند) ایرانی آشنا بوده و فرش ایرانی در سبک زندگی آنها حضور داشت محروم شده و در مواقعی از کانال و مبادی غیررسمی، به شکل قاچاق به فرش ایرانی دسترسی پیداکرده‌اند. کارگر در ادامه با بیان اینکه با پیشنهاد مرکز ملی فرش ایران و مدیریت دولت یازدهم، مذاکره‌ای در مورد صادرات این صنعت به کشور امریکا مدنظر قرار گرفت به صادرات این فرش اشاره کرده و ادامه می‌دهد: دربند ۲۲ برجام به‌صراحت به لغو تحریم واردات فرش از ایران تاکید شده بنابراین پس از ۵ سال واردات از ایران مجاز اعلام شد. رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه با اشاره به اینکه در طول سال ۹۵ نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار فرش ایرانی مستقیم وارد امریکا شد می‌گوید: نتیجه صادرات فرش ایرانی به امریکا منجر به رشد عدد صادراتی فرش ایران به این کشور شد و توانستیم غیبت ۵ سال خودمان را در بازار فرش امریکا جبران کنیم و دوباره عرصه بر صنعتگران و بازرگانان هندی و پاکستانی ازسوی ایرانی‌ها تنگ شد. به گفته وی، اما این موضوع نباید باعث خوش‌بینی فعالان این عرصه و سیاست‌گذاران شود چون طبیعی است بعد از ۵ سال غیبت، خلأ و تشنگی در بازار امریکا شاهد رشد بیش از ۹۶ درصدی صادرات فرش ایران به این کشور باشیم بنابراین طبیعی است که شاهد هجمه‌های خرید از سوی بازارهای امریکایی باشیم. کارگر لزوم تداوم صادرات فرش به بازاری هدف به‌ویژه بازارهای امریکا را داشتن تبلیغات حرفه‌ای و مستمر دانسته می‌افزاید: تبلیغات مستمر، توجه به سلیقه مخاطبان و خریداران فرش ایرانی، نیاز مصرف‌کنندگان فرش دستبافت و همچنین رصد کردن و سنجیدن نوع فعالیت رقبا و نوع بازاریابی آنها در سال‌های حضور نداشتن فرش ایران در بازار امریکا از مهم‌ترین فاکتورهای تداوم صادرات و حفظ بازارهای هدف است. بنابراین نمی‌توان با خوش‌بینی همیشه رتبه برتر صادرات این صنعت را داشت. کارگر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چین امروز به‌جای رقابت به رفاقت با ایران می‌پردازد می‌گوید: در سال‌های گذشته، چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهایی مطرح‌شده که بازارهای اقتصادی دنیا را قبضه کرده است به شکلی که در افکار عمومی حضور چین در بازارهای اقتصادی دنیا نهادینه‌شده بود اما این اتفاق واقعیت بیرونی نداشته و ندارد چون به علت ایجاد تغییرات در اقتصاد چین و فاصله گرفتن از اقتصاد کمونیستی این کشور از تولیدات محصولاتی همچون فرش فاصله گرفت. وی می‌گوید: درنتیجه ایجاد تغییر اقتصادی در چین گروهی مرفه در این کشور شکل گرفتند که خواهان زندگی لوکس وزندگی اشرافی بودند درنتیجه فرش ایرانی مورد استقبال این گروه قرار گرفت که نتیجه آن، کاهش تولید و افزایش واردات این محصول از ایران بود. به گفته وی، در سال‌های گذشته دو نمایشگاه در چین با حضور تولیدکننده و صادرکنندگان فرش ایرانی برگزار شد که نتیجه آن رشد صادرات بیش از ۳ میلیون دلار فرش دستباف در سال ۹۵ بوده است که این رقم به‌جز صادرات چمدانی بوده است. رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه می‌گوید: شواهد گمرک ایران، چین و بخش اقتصادی سازمان ملل نشان‌دهنده این است که امروز چین نه‌تنها رقیب ما نیست بلکه رفیق و یکی از واردکنندگان اصلی فرش ایرانی به شمار می‌رود. این مقام مسئول در پایان به خوش‌بینی توسعه صادرات فرش ایران به این کشور اشاره کرد و می‌افزاید: با مذاکراتی که سازمان توسعه تجارت ایران با مسئولان مربوط چین داشته است قرار بر این شد تا پاویون ملی ایران در شانگهای چین برقرار شود که به دنبال آن بخشی به عرضه دائمی فرش دستباف ایران اختصاص یابد. بنابراین در سال ۹۶ شاهد برپایی این پاویون خواهیم بود.
مشتری فرش دستباف

دولت یازدهم و توسعه صادرات فرش به امریکا


سیدرضی حاجی‌آقامیری رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با صمت اظهارمی کند: این صادرات چشمگیر فرش ایران به سایر کشورها به‌ویژه امریکا را باید مدیون تدبیر دولت یازدهم بدانیم به عبارتی اگر برجام اتفاق نمی‌افتاد صادرات ایران به کشورها به ویژه امریکا همچنان با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. وی می‌گوید: فرش ایرانی در فهرست سیاه تحریم‌ها نبود اما با موافقت رئیس‌جمهور وقت آن سال(۱۳۸۹)، صادرات فرش ایران به کشور امریکا تحریم شد که در جریان مذاکرات هسته‌ای و تعامل حاشیه‌ای درباره واردات این صنعت مقرر شد تا باردیگر صادرات فرش ایران به امریکا انجام شود و ما امروز شاهد این اتفاق (صادرات چشمگیر فرش)، در دولت یازدهم هستیم. به گفته رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، گروه سیاسی دولت به امریکایی‌ها تفهیم کردند ازآنجایی‌که فرش جز محصولات تحریم شده در فهرست امریکا نیست درنتیجه باید از تحریم خارج شود. وی در ادامه با اشاره به اینکه افزایش صادرات فرش ایرانی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید است می‌گوید: ۸۰ درصد صادرات فرش ایرانی منوط به آزاد شدن بازار امریکاست و البته سایر بازارها تا حدودی در رکود به سر می‌نشان(برند) بنابراین برای اینکه رشد چشمگیر و مناسبی در بیشتر بازارهای هدف داشته باشیم باید راهبردی پویایی برای آن در نظر گرفته شود. وی با بیان اینکه اگر قرار باشد صادرات فرش ایران سلسله مراتب رشد را طی بکند باید دولت بیش از پیش از این صنعت حمایت کند یادآور می‌شود: تبلیغات یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که دولت تدبیر و امید در دوره بعد باید آن را سرلوحه برنامه و اهداف خود قرار بدهد و باید برای این فاکتور بودجه‌ای مناسب در نظر گرفته شود تا به شکل حرفه‌ای این اقدام انجام شود چون دیده‌شده بارها تبلیغاتی انجام‌شده اما ثمره‌ای نداشته است بنابراین این کار باید ازسوی متخصصان این حوزه انجام‌شده و با بازاریابی مناسب عمده مشکلات بر سر راه صادرات فرش ایران رفع شود. رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه باید متخصصان مرتبط با بازاریابی بومی باشند می‌افزاید: برای انجام بازاریابی مناسب باید از متخصصان محلی کشور یا بازار هدف استفاده کنیم چون آنها بیش از هرکسی می‌دانند ذائقه بازارهای‌شان چه چیزی بوده و به چه شکلی می‌توان در این بازارها موفقیت کسب کرد. حاجی‌آقامیری بابیان اینکه باید دولت از این صنعت با تخصیص یارانه حمایت کند می‌گوید: از ۲سال گذشته حمایت‌های یارانه‌ای دولت از صنعت فرش برداشته شد درنتیجه با برقراری دوباره اختصاص یارانه به این صنعت می‌توان تأثیر آن را در توسعه صادرات این محصول به روشنی دید. وی درباره سبقت ایران از بازار رقابتی چین می‌گوید: چین هرگز خطری برای ایران محسوب نمی‌شود شاید بتوان گفت که کشورهایی نظیر پاکستان، هندوستان و یا تا حدودی کشور ترکیه برای ایران خطر محسوب می‌شود اما چین هرگز در کسب بازارهای هدف ایران موفق نبوده است و اگر رقابتی با ایران داشته مربوط به ۲۰ یا ۳۰سال گذشته بوده است. در شرایطی که امروز چین تبدیل بک قطب اقتصادی در دنیا شده هنوز نتوانسته است بافرش ایران وارد رقابت شود.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در ادامه اضافه می‌کند: چین به تولیدات فرش اهمیتی نمی‌دهد چون این صنعت را خرد پنداشته و تأثیر آن را در اقتصاد ناچیز می‌داند اما اینکه گفته می‌شود چین پایگاهی برای رقابت با ایران محسوب می‌شود تصور نادرستی است که بر سر زبان‌ها افتاده است. وی به نقش پررنگ چین در راستای رقابت صنعت فرش می‌گوید: بسیاری از غربی‌ها، اروپایی‌ها و سرمایه‌گذاران خاور دور با سرمایه‌گذاری در چین اقدام به تولید فرش کرده‌اند اما قابل‌رقابت با ایران نبود این در حالی است که تولید فرش جایگاهی هم در اقتصاد چین ندارد.
کلام آخر: کارشناسان و فعالان صنعت فرش معتقدند، چین رقیبی برای ایران نیست و از سویی نباید نگران حضور نداشتن ۵ ساله ایران در بازارهای امریکا باشیم چون با چند فاکتور مناسب می‌توانیم همچنان سکان‌دار صادرات این صنعت در بازارهای جهانی باشیم.

نیما مجدی

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف مراغه برگزار می شود

پانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف مراغه به مدت یک هفته دراین شهر برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ این نمایشگاه از 15 تیرماه به مدت یک هفته و با تمرکز بر فرش های ابریشمین در مراغه برگزار می شود.
نمایشگاه فرش مراغه
براساس این گزارش؛ آشنایی با فرش دستباف و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، ارج نهادن به هنر فاخر و ارزشمند قالیبافان فرش دستباف ایرانی ترویج و توسعه صنعت فرش از جمله اهداف این نمایشگ اعلام شده است.
در این گزارش آمده است؛ این نمایشگاه تلاش دارد با ایجاد فضایی برای ارتباط مستقیم بین مصرف کننده و تولید کننده، سهولت بیشتری به عرضه دستبافته ها ببخشد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

تعطیلی نیمی از واحدهای فرش دستباف یزد

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان یزد از تعطیلی 50 درصدی واحدهای فروش فرش دستباف در یزد خبر داد.
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، مسعود استقامت رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف استان یزد در گفت‌وگو با یزدآوا از تعطیلی 50 درصدی واحدهای فروش فرش دستباف در یزد خبر داد و گفت که قیمت پایین فرش، دیگر رغبتی برای تولیدکنندگان فرش دستباف نگذاشته است و از طرف دیگر رکود حاکم بر بازار موجب شده از مجموع فروشندگان فرش دستباف در یزد تنها 35 تا 40 واحد مشغول فعالیت باشند.
فرش دستباف یزد
وی با اشاره به وضعیت صادرات فرش به کشورهای خارجی گفت: فرش یزد از جنس خوبی برخوردار است و دارای طرح و نقش‌های جدید است و با وجود بازار خوب فرش آن در داخل و استقبالی که از استان‌های اصفهان، تهران، همدان و .... از آن صورت می‌گیرد، صادرات فرش یزد و اردکان به کشورهای دیگر بسیار کم شده است و تقریبا صفر است.

ادامه مطلب

شهرستان راور باغ لیلی فرش مجنون

«شش ماه، هفت ماه، یک‌ سال زمان می‌برد تا گل‌ها سبز شوند، شاخه‌ها پیچ‌وتاب بخورند و بالا بروند و باغی بنشیند روی تار و پود قالی راور. راور صدوسی‌ کیلومتر با کرمان فاصله دارد و از این بالا، که هواپیمای غول‌پیکر با کویر فاصله کم می‌کند، پیدا نیست.»
ماهنامه شبکه آفتاب در شماره ۳۶ خود در نوشتاری درباره قالیبافی در راور کرمان به قلم نرگس جودکی نوشت: «مسافران هواپیما کرمانی‌های تهران‌نشین هستند و مهندسان معادن و صنایع و استادان پروازی و گاهی مردان سیاست؛ مثل امروز که سعید جلیلی با پالتوی کرم همراه چند جوان از پله‌ها پایین می‌آید. پرواز W۵۱۰۵۱ مسافران دیگری هم دارد؛ مسافرانی که با مارش نظامی استقبال می‌شوند. دورتر از هواپیما جمعیتی با دسته‌های گل منتظرند. مسافران را در تابوت‌هایی پوشیده در پرچم ایران از هواپیما بیرون می‌آورند.

راننده تا راور حرف نمی‌زند؛ تا جایی که میدانی با مجسمه‌ی سه پسته‌ی خندان به پیشواز می‌آید و او خداحافظ می‌گوید.
راننده‌ی تازه قالیباف است. در تنها خیابانِ بزرگ شهر از هر رهگذری بپرسی قالیبافی بلد است. هر خانه یک قالیباف‌خانه. زن‌ها و مردها و بعضی بچه‌ها پشت دار، مقابل صفحه‌ای از تار سفید می‌نشینند و می‌نوازند و می‌خوانند: «پشتش یکی چینی، اول آخری سفید نداره، لاکی پیش اومد، سه تا دیگه فیروزه‌ایه، آخر لاکی پیش رفت، سه تا قهوه‌ای دو تا رفت. قهوه‌ای اولش یکی، بقیه‌اش بید‌مشکی.»
برای راوری‌ها غریب است کسی به هوای دیدن قالی به شهرشان آمده باشد. انگار که آوازه‌ی جهانی قالی راور افسانه است.
هیچ قالیبافی روی فرش دستباف نمی‌نشیند. قالیباف‌ها همه‌ی سال‌ قالی‌های مردم را رج می‌زنند و بالا می‌برند و دست آخر قالی روزی تمام می‌شود که مزد آن را پیش‌پیش و نسیه گرفته‌اند.
آخرش هم دلتنگی
«دعوا می‌کردن، می‌زدن، می‌بستن، کور می‌کردن، می‌کشتن.»
بی‌بی‌زهرا روسری سفید سر کرده و لباس سورمه‌ای پوشیده. چشم‌ها غم‌دار و نمناک. نشسته پشت دار و می‌خواند و عروس می‌بافد. گره به گره. هر گرهی که بی‌بی بزند عروس قرینه‌اش را در آن سر قالی می‌بافد.
بی‌بی از خاطرات پنج ‌سالگی تا امروز، که هفتاد سال دارد، درد دست‌ها را یاد دارد و کتک‌های ارباب را. «خدا لعنت کند ارباب‌ها و آدم‌های بی‌عقل را.»
انگشت‌های زخمی و کج‌وکوله، موهای حنابسته را زیر روسری مرتب می‌کند. «چه کار کنیم. یک بار ارباب چند گونی دانه ریخت زمین گفت تا این مرغ و خروس‌ها دانه می‌چینند باید هفتاد چین ببافی.»
دست‌ها را تند و تند فرو برده بود لای تارهای محکم و بافته بود اما به مرغ و خروس‌های حریص و گرسنه نرسیده بود. «کتک می‌زدند دیگه. قسمت ما هم همین بود.»
ظهرها لقمه‌ای نان و پیاز می‌خوردند و کار تا غروب آفتاب ادامه داشت. ۶۵ سال گذشته. «دیگه اشکست کردم. روزی یک تا دو رج می‌بافم؛ آخرش هم دلتنگی.»
یک ‌بار هم یک دایره از قالی را بچه‌ها بریده بودند و ارباب حکم کرده بود، ترمیمش کنند. رفو کردن این دایره یک ‌سال طول کشید. «خیلی سخت گذشت.»

تفریح در قبرستان

دختر روی فرش ماشینی نشسته و انگشتانش مدام می‌گردد پی تارهای کوتاهی که به دست نمی‌آید. «این شهر هیچی نداره. باور می‌کنید ما برای تفریح پنج‌شنبه‌ها می‌ریم قبرستون؟ جوون‌ها همه لباسای خوبشون رو می‌پوشن و میان یه چند ساعتی دور می‌زنن. اغلب مردها به خودکشی فکر می‌کنن.»
خواجویی، قالیباف میان‌سال، خبرهای خودکشی در راور را تأیید می‌کند. «مردم مشکلات روحی‌ – روانی دارند. به همه چیز بی‌توجهند. به جایی رسیدن که هیچ‌ چیز براشون فرقی نمی‌کنه. داماد عمویم خودش را اعدام کرد. اینجا فقط ۱۰ درصد از مردم پولدار هستند که دو درصدشان باسوادند و پولشان را صرف فرهنگ شهرشان می‌کنند اما هشت درصد بقیه نمی‌دانند با پولشان چه کنند. نود درصد مردم هم فقیرند.»
فرش شهرستان راور
اما‌م جمعه شهرستان راور هم چندی پیش در سخنرانی‌اش اعتیاد، فقر و بیکاری را عامل افزایش آمار اقدام به خودکشی در شهرستان خوانده بود.
راور در سر راه خراسان است. هر که از شیراز و بندر هوای زیارت کند، از این راه می‌گذرد و بعد از کلوت‌های شهداد و کویر لوت در راور اطراق می‌کند. در راه بازگشت هم پیش از در افتادن با جاده تخت کویری اینجا نفس تازه می‌کنند. اما خواجویی می‌گوید این همه بی‌چیزی و نداری راور باعث شده این مسافران گذری هم رونقی به شهر ندهند. «راور پارک و سینما ندارد. امکانات پذیرش مسافران نوروزی ندارد.»
سال پیش خواجویی در هفت روزِ نمایشگاه بهاره دیده بود که مردم هر روز و هر شب در نمایشگاه پرسه می‌زدند؛ بدون این که خریدی کنند. «این تنها اتفاق شهر راور بود.»

گل از مُو، دیگری گیره گلابش
در روستای خیرآباد خانم کمالی پشت قالی نشسته تنها. گهواره پلاستیکی دخترش را کنار دست گذاشته تا میان رج زدن تکانی هم به گهواره‌ بدهد. خواهر شهید است و سرپرست خانواده. او مانده و چند سر عائله و یک قالی که تا امروز که شش ماه گذشته به نیمه هم نرسیده و تازه کف گلدان وسط را بافته و دو لچک و یک متر حاشیه در دو طرف.
«ما دستمان نمی‌رسد که خودمان، خودمان را بیمه کنیم. به ‌خاطر همین دنبال بیمه نرفتم. همسایه‌مان هم که رفت و بیمه جور شد، برجی ۵۵۰ هزار تومان می‌دهند که کفاف زندگی نمی‌دهد. سردرد، کمردرد، شانه‌درد، دست‌درد، باز هم مجبوریم ببافیم. خانم‌های اینجا همه این‌طورند. سردرد، کمردرد، ولی مجبورند. درآمدی هم ندارد. الان برای این قالی دستم نرسید ریس بخرم، گفتند سه میلیون مزد می‌دهیم. شش ماه طول کشید هنوز اینجای کار هستم، به چه درد می‌خورد؟ هیچ ولی مجبوریم. کار دیگری که نداریم ولی از این که دستمان پیش کسی دراز باشد، بهتر است.»
در سوی دیگر راور خانواده‌ کاربخش نشسته‌اند به بافتن. محمدگل می‌خواند و زن و دخترش، وجیهه، همراهش می‌بافند. زن با هر جابه‌جا شدن روی نیمکت چوبی آه می‌کشد.
زن و مرد هر دو از پنج، شش‌ سالگی قالی‌بافند. از پشت دار قالی حرف می‌زنند و گاهی که حرف‌های مهم‌تری دارند شکافی میان تارها باز می‌کنند و چشم و دهانشان پیدا می‌شود. «به قصاب و بقال بدهکاریم. به همه وعده‌ قالی می‌دهیم. روزی که قالی را می‌بریم هیچ برایمان نمی‌ماند.»
سایه زن جابه‌جا می‌شود. «هیچ‌کس برای ما کاری نمی‌کند. یک میلیون وام گرفتیم، ۱۰ میلیون پس دادیم. هنوز هم داریم قسط می‌دهیم. این قالی دوازده ‌متری یک ‌ساله تمام می‌شود. ریس را یک‌ونیم میلیون خریدیم و قالی را هشت میلیون می‌فروشیم. می‌ماند شش میلیون و پانصد هزار تومان. اما دیگر نه چشم دارم نه پا.»
مرد از پرده‌ قالی بیرون می‌آید. سر و ریش سفید دارد. «نمی‌دانم چند تا اما می‌توانم حدس بزنم تا حالا که ۶۳ سال دارم، حدود دویست تخته قالی بافته‌ام. اما نه بیمه‌ای نه وامی، هیچ کمکی نداریم. معدنی‌ها که می‌روند توی معدن کار می‌کنند، سینه‌هاشان سیاه می‌شود و ما ریه‌هایمان پر از کرک می‌شود.»
زن: «منم مثل آقا. اول که برای ارباب‌ها کار کردیم، بعد هم هر چه کار کردیم برای سفارش‌دهنده‌ها چیزی دستمان را نگرفت. زمان ارباب‌ها وقتی مأمور بیمه می‌آمد ما را قایم می‌کردند.»
مرد: «رژیم شاه بود.»
مرد از ۱۰ سال پیش بیمه شده اما «برجی سیصد هزار تومان می‌دهند، یعنی هیچ. دولت برای بافنده‌ها کاری بکند.»
پدر جوش می‌زند که در فرش‌هایی که این همه سال بافته، گرهِ کمان‌بالا زده، نه گره‌جفتی. وجیهه چای می‌آورد. سینی را می‌گذارد روی زمین. اتاق با زیلو و گلیم و موکت فرش شده. مرد مهمان‌ها را تعارف می‌کند به اتاق پذیرایی روی فرش ماشینی. «دولت یک کاری برای بافنده‌ها بکند. ما می‌بافیم و خریدار می‌آید ارزان می‌خرد. ما ناعلاجیم.»
یکی از اهالی می‌گوید سازمان عتبات عالیات امسال بافت قالی یکی از زیارتگاه‌ها را به قالیباف‌های شهرهای دیگر سپرد. تعداد کمی از قالیباف‌های راور در این طرح شریک شدند. مرد چای را سر می‌کشد و روی پای خود می‌زند؛ گویی بهترین فرصت زندگی را از کف داده. «اگر همین سفارش را به راور می‌دادند، راور متحول می‌شد.»
در خالق‌آباد که همسایه روستای شهرآباد است، فاطمه دانشور توانسته با پنجاه میلیون تومان وام مغازه‌ای اجاره کند و کارگاهی با سه دار قالی و هشت قالیباف راه بیندازد. گوشه مغازه دار کوچکی هم برای دختر دوازده‌ساله‌اش جا داده که نشسته به بافتن.

رویای باغ
قالی‌ها یا سفارش خانواده‌های دارای راور است که اغلب جهاز عروس می‌شود یا به فرش‌فروشی‌های کرمان می‌رسند. در تنها خیابان اصلی راور چند مغازه ریس و نقشه‌فروشی است و چند مغازه فرش‌فروشی. بیشتر مردم فرش ماشینی می‌خرند. مشتری‌های فرش‌فروشی علمداری، که قالی راور می‌فروشد، از شهرهای یزد و کرمان و شیراز می‌آیند. علمداری تخته‌های فرش را ورق می‌زند. پشت فرش‌ها را نشان می‌دهد که نقش گل‌ها و رنگشان معلوم شود. فرش‌ها را قبل از روگیری می‌فروشند. تارهای فرش بلند است و روی نقش‌ خوابیده. یعنی این فرش هنوز پانخورده است؛ هر چند علمداری می‌گوید فرش راور هر چه بیشتر پا بخورد، ارزش بیشتری پیدا می‌کند. «مثل قالی کرمان که شنیده‌اید.»
در مغازه حرف از نقش و قدمت قالی کرمان و راور است. حرف از قالی راور که در موزه‌ها تماشا می‌شوند.
عباس‌خان نخعی، پنجعلی‌خان نخعی، احمد یزدانی‌پناه مشهور به دیلمقانی، یاور، یاسایی و دیگران پایه‌گذاران کارگاه‌های قالیبافی راور بودند. مالکان کارگاه‌ها هم شرکت‌های خارجی، مثل کمپانی شرق و بیکو.
دهه سی تا پنجاه دوران طلایی قالی راور بود. تا چهار هزار دار قالی در راور علم شد. دهه‌ هفتاد قالی‌ ارزان شد و قالیبافی از رمق افتاد. قالی کرمان، که به پر بودن نقش و تنوع رنگ شهره بود، از چشم‌ها افتاد و قالی نفیس «درختی سبزیکار» هم، که ۱۷۰ سال پیش بافته بودند و شهرتی داشت، از خاطر رفت. راوری‌ها تلاش‌هایی برای بازگشت به دوران طلایی کردند. فرش بافتِ راور در گالری لندن میلیاردها تومان چکش خورد. آمریکایی‌ها خواستگارش شدند. شبکه‌ تلویزیونی فرش ایتالیا از قالی راور گفت. گفت که رنگ‌های قالی راور از شادترین قالی‌های ایران است. سی رنگ در کنار هم می‌نشینند و باغی از گل می‌سازند که در حاشیه کویر لوت به بهشتی خیالی می‌ماند. لاکی، آبی، دوغی (آبی روشن)، فیروزه‌ای، چینی (سبز تیره)، یشمی، نخودی، بیدمشکی، قهوه‌ای، بادامی، گلخاری (صورتی تیره یا خارشتر)، چهره‌ای (صورتی روشن)، سفید، سنجدی، فولادی، مشکی، سوسنی.
خواجویی، راننده قالیباف، می‌گوید امسال در راور خشکسالی جان کشاورزی را گرفته. در باغ پسته مردان مشغول شخم زدن و کود پاشیدنند تا بهار بیاید و پسته‌ها به خنده لب باز کنند.

قالی با امضای خیرآباد
آسمان خیرآباد آبی است و شفاف. چند تکه ابر پنبه‌ای آرام روی روستا چرخ می‌زنند. ثریا در خانه را باز می‌کند. درختان توت و انجیر و انار باغچه هنوز خوابند. خروس سفیدی می‌پرد روی پاشویه. کنار باغچه یک شاهین زخمی در قفس است. چشم دوخته به خروس. برادر ثریا در صحرا دیده و آورده‌ تا تیمارش کند. از اتاق صدای زمزمه‌ نقشه‌خوانی می‌آید. علی خواجویی و همسرش زهرا آبادی‌پیشه شصت سال است قالی می‌بافند. ثریا می‌گوید لیلی و مجنون هستند.
مجنون درس و مدرسه را دوست نداشت. پدر نشاندش پشت دار قالی. مجنون جلیقه قهوه‌ای پوشیده. چشم‌های درشتش زیر انبوه ابروان برق می‌زند. «کنارش دو تا سنجدی. کنار دارچینی. سه و یکی قهوه‌ای. یکی جا خو.»
نقش فرش‌هایی که این روزها زیر دست قالیباف راوری گل می‌دهد، سرامی است. این نقش از طراحش نام گرفته. نقشی پر از گل‌های ریز و درشت که نود جفت و صد جفت در هر فوت (سی سانتیمتر) بافته می‌شود.
در نقش سرام بهارستانی هم لچک‌ها از متن جدا شده و گوشه قالی افتاده‌اند. سرام هفت حاشیه‌ کوچک و یک حاشیه‌ بزرگ دارد. حاشیه دو طرف طولی از حاشیه‌های دو طرف مجاور بزرگ‌ترند.
می‌گویند سرام سلسله‌دار بهترین است که دو سر ترنج بیضی را اسلیمی‌های پیوسته پوشانده. در طرح حاشیه‌شکسته، همه‌متن با نقوش ختایی و دسته‌های گل ترسیم شده. سرام‌های دیگری هم هست. سرام گلدانی، سرام ترنج خورشیدی، سرام افشان. گاه در میان گل‌ها مرغان افسانه‌ای آواز می‌خوانند. گاهی هم درخت است که در وسط قالی می‌نشیند و خاطره فردوس را زنده می‌کند. پیرمرد بافنده چشم‌ها را می‌بندد و طرح‌ها را به خاطر می‌آورد: طرح‌های جنگلی، سروی، شاه‌عباسی، درختی، حیوان‌دار، خشتی، درختی سبزیکار، لچک‌ و ترنج، محرابی گلدانی، شکارگاه، خیام خوشه‌ا‌ی.
خیرآباد قلعه‌ای گنبدی هم دارد که در حیاطش نخل بلندی قد برافراشته. می‌گویند عباسخان نخعی از نظامیان دوره‌ رضاشاه بود که شایستگی‌هایی نشان داد تا به ریاست فرمانداری راور منسوب شد. برج‌های راور را در مسیر جاده‌ها ساخت، جاده‌های شهری و روستایی ساخت اما شهرتی که به ‌هم زده برای توسعه قالیبافی در این منطقه است. در دوران او قالی‌ها به اروپا و آمریکا صادر شد. عباسخان از امور نظامی کناره گرفت و در روستای خیرآباد ساکن شـد. تاجران و کارفرمایان در این دوره بر سر تولید قالی با کیفیت به رقابت افتاده بودند. «عباسخان در خیرآباد پنجاه دسـتگاه و در راور هم چندین دستگاه قالیبافی برپا کرد.»
می‌گویند در زمان او هیچ قالیبافی جرأت نداشت گره‌جفتی بزند. رنگرزخانه‌هایی در بـاغش داشت که کلاف‌های نخ را رنگ می‌کرد و به بافندگان و کارگاه‌ها می‌داد. در حاشیه‌ هـر قالی نام خیرآباد راور بافته می‌شد.

قالیبافِ واقعی
حبیب آرام و قرار ندارد. هزارهزار جمله در لحظه از دهانش خارج می‌شود که در هر جمله یک قالی و یک راور است. حبیب در راور چهره معروفی است. قبل از دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به وزارت کشور رفت و برای کاندیدای ریاست‌جمهوری شدن ثبت‌نام کرد. مصاحبه حبیب رحمانی توی اینترنت دست‌ به ‌دست گشت. حبیب خود را رقیب باقر قالیباف معرفی می‌کرد. «آقای قالیباف می‌گه من قالیبافم اما قالیباف واقعی منم. من می‌خواهم از حقوق قالیبافان راور حمایت کنم.»
حبیب دوباره و دوباره ثبت‌نام کرد و قصد دارد چند ماه دیگر باز هم بیاید. دسته‌ای از نشریات محلی را زیر بغل زده و با خود همه جا می‌برد. تر و فرز می‌نشیند روی موتور و به خانه‌ قالیباف‌ها سرک می‌کشد. «من به‌ عنوان قالیباف واقعی ثبت‌ نام می‌کنم. از بچگی شغلم قالیبافی بود. من به این دلیل کاندید می‌شوم که قالی راور در جهان بیشتر مطرح شود اما چرا با قالیباف مبارزه می‌کنم؟ چون فامیلش قالیباف است اما قالی‌بافی بلد نیست. به خودش هم گفتم که یا باید قالیبافی یاد بگیرد یا فامیلش را عوض کند. به نظر من که رأی نمی‌آورد. مردم به نظامیان رأی نمی‌دهند. اینجا که پاکستان نیست.»
دختر حبیب از حرف‌های تکراری پدر کلافه است. دلش نمی‌خواهد پدرش باز هم در رسانه‌ها دیده شود اما حبیب جدی‌تر از این حرف‌هاست. «قالیباف چشمش را از دست می‌دهد و همه‌ زندگی‌اش را می‌گذارد اما درآمدش می‌رود در جیب سرمایه‌دارها.»
حبیب از ملاقاتش با شهردار می‌گوید: «فرودگاه کرمان به هم رسیدیم. گفت منظور شما از این حرف‌ها چیه؟ گفتم می‌خواهم بگویم شما قالیباف نیستید من اصل قالیبافم.»
ندا کاربخش، خواهرزاده‌ی حبیب و دانشجوی طراحی فرش، می‌گوید حالا پشت دار نشستن برای جوان‌ها عار است؛ چرا که قالیبافی با نداری و بیچارگی‌ برابر شده و هیچ‌ دختر و پسری نمی‌خواهد در مراسم خواستگاری بگوید شغل من قالیبافی است.

منابع:

– بررسی تاریخ معاصر فرش کرمان (راور)، عباس پورجعفری راوری

– فرشنامه‌ ایران، دکتر حسن آذرپاد، فضل‌الله حشمتی رضوی

– آوازه‌های سنتی نقشه‌خوانی نقوش قالی کرمان، گروه تخصصی فرش نقشان

– شناسایی، ریشه‌یابی و احیای طرح‌ها و نقوش فرش دستباف ایران، مهرانگیز مظاهری

– بررسی طرح و نقش سنتی قالی و گلیم کرمان، ساره ساجدی

پی‌نوشت:
نقشه‌خوانی معمولاً از وسط فرش یا وسط واگیره شروع می‌شود که به آن طاق می‌گویند. بافنده به خامه‌های رنگی صف‌بسته بالای دار نگاه می‌کند و بافنده با توجه به آوازهای خواننده تارها را مطابق نقشه بر چله‌ها گره می‌زند و پاسخ می‌گوید «چیندم». نقشه رمز‌هایی است میان خواننده و بافنده. وقتی می‌خواند لاکی پیش رفت، یعنی گره لاکی همرنگ رج پایین جلو برود. پیش آمد، یعنی گره نسبت به گره همرنگ رج پایینی عقب‌تر بافته شود. جا خو یعنی (جای خود) گره روی گره همرنگ ردیف پایینی بافته شود. قهوه اولش یکی، بقیه‌اش بید‌مشکی، یعنی بافتن قهوه‌ای روی اولین قهوه‌ای که در رج قبل داشتیم و بعد تا آخر بیدمشکی بافته شود.

ادامه مطلب