فرش بافی یا قالی استان اراک
استان اراک
کتاب منبع: فرش ایران، فضل الله حشمتی رضوی، ناشر: تهران-دفتر پژوهشهای فرهنگی- سال 1380- صفحه 37 و 38
اراک اراک و چند شهر و روستای اطراف آن از مراکز مهم قالی بافی ایران است. قالی بافی در این شهر، با ورود چند شرکت خارجی در نیمه قرن نوزدهم گسترش یافت. تولیدات حوزه اراک از نظر کیفیت، متوسط و از نظر قیمت، ارزان است. رنگ قرمز دوغی فرش های اراک معروف است. رنگ های دیگر آبی، سرخ، زرد و شتری است.
ساروق این بخش با شهرت جهانی و اسمی تجارتی به کار قالی بافی می پردازد. بافت قالی های ساروق فشرده و رنگ آن تند است که با متن سرخ و حواشی آبی سیر بافته می شود و نقش ها بیشتر با گل های افشان همراه است. طرح ساروق در اراک، محلات، تفرش، خوانسار و مهاجران بافته می شود.
شازند قالی شازند یا سرابندی با طرح معروف به میری است که بافتش دو پوده و گره آن اغلب متقارن است.
ساوه قالی بافی در این حوزه بیشتر با روش روستایی است.
تفرش طرح سراسری و برخی نگاره های پرنده و درخت با طرح ترنج و رنگ نخودی، قرمز، آبی روشن از مشخصه های قالیچه های تفرش است.
فراهان بیشتر بافته های این شهر، با طرح لچک و ترنج و ماهی و بافت فشرده دیده می شوند.
محال و مشک آباد تولیدات این دو محل با بافت کلفت و خشن با طرح های هراتی، میناخانی، خرچنگی و چند طرح دیگر توأم است. بافت محال با کیفیت بهتر و رنگ آمیزی آن شفاف تر است.
ریحان روستایی است در خمین و قالی های آن با طرح جوشقان و بافت کلفت بافته می شود.
لیلیان ارمنی نشینان این بخش بافتی فشرده و یک پوده دارند که معمولا، با طرح و نقش خرچنگی و ماهی است.
ساروق این بخش با شهرت جهانی و اسمی تجارتی به کار قالی بافی می پردازد. بافت قالی های ساروق فشرده و رنگ آن تند است که با متن سرخ و حواشی آبی سیر بافته می شود و نقش ها بیشتر با گل های افشان همراه است. طرح ساروق در اراک، محلات، تفرش، خوانسار و مهاجران بافته می شود.
شازند قالی شازند یا سرابندی با طرح معروف به میری است که بافتش دو پوده و گره آن اغلب متقارن است.
ساوه قالی بافی در این حوزه بیشتر با روش روستایی است.
تفرش طرح سراسری و برخی نگاره های پرنده و درخت با طرح ترنج و رنگ نخودی، قرمز، آبی روشن از مشخصه های قالیچه های تفرش است.
فراهان بیشتر بافته های این شهر، با طرح لچک و ترنج و ماهی و بافت فشرده دیده می شوند.
محال و مشک آباد تولیدات این دو محل با بافت کلفت و خشن با طرح های هراتی، میناخانی، خرچنگی و چند طرح دیگر توأم است. بافت محال با کیفیت بهتر و رنگ آمیزی آن شفاف تر است.
ریحان روستایی است در خمین و قالی های آن با طرح جوشقان و بافت کلفت بافته می شود.
لیلیان ارمنی نشینان این بخش بافتی فشرده و یک پوده دارند که معمولا، با طرح و نقش خرچنگی و ماهی است.
کتاب منبع: فرش ایران، فضل الله حشمتی رضوی، ناشر: تهران-دفتر پژوهشهای فرهنگی- سال 1380- صفحه 37 و 38
بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.