موزه فرش انباری برای فرش های نفیس
یک مسئول میراث فرهنگی گفت: باید شرایط فعالیت هنرمندان بهصورت استاد و شاگردی فراهم شود زیرا دانشگاهها فقط مدرک میدهند، درحالیکه هنرمندان طبق سنت اسلامی که به مقام استاد و شاگردی اعتقاد دارند باید شاگردانی را آموزش دهند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سیدعبدالمجید شریف زاده با تأکید بر اهمیت و جایگاه فرش در ایران اظهار داشت: جایگاه فرش در ایران آنگونه که باید نیست و موزه فرش ایران به عنوان نخستین موزه تخصصی در دنیا که باید پژوهشکده مستقلی باشد به انباری برای نگهداری فرشهای نفیس تبدیل شده است.
مدیر امور پرورشی و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان پژوهشگاه میراث فرهنگی در نخستین همایش ملی "رنگزاهای طبیعی" با اشاره به اینکه آنچه در مورد بحث رنگ و رنگزاهای طبیعی در این دو روز مطرح میشود، که یکی از مهمترین فعالیتهایی است که در حوزه هنرهای سنتی اهمیت دارد، تصریح کرد: این طور نیست که این مقوله فقط در مورد دستبافتها و الیاف اهیمت یابد بلکه در هنرهایی نظیر نگارگری نیز نقش دارد.
وی افزود: رنگ در تحول ایرانی- اسلامی نیز جایگاه ویژه ای دارد به نحوی که نور منشا و تجلی همه رنگهااست و معتقدیم یکی از وجوه شناسایی همه آنچه در عالم اتفاق می افتد نور است.
شریف زاده با بیان اینکه از این دست همایشها باید در هر یک از رشتههای پژوهشکده هنرهای سنتی برگزار شود ابراز امیدواری کرد: برگزاری این همایش در حوزههای دیگر تداوم یابد.
رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: موزه فرش باید مرکز پژوهشی باشد که پژوهشگران بتوانند درآن فعالیت کنند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید با دقتی بیشتر و نگاهی عمیق تر به مقوله فرش توجه کند.
وی با بیان این نکته که هیچ وقت جایگاه مناسبی برای حمایت از صنایع دستی در ایران وجود نداشته است که از فعالیتهای خرد و پراکنده هنرمندان در مناطق مختلف کشور حمایت کند، تصریح کرد: فرهنگ و هنر نیازمند حمایت مالی است و نباید انتظار کسب درآمد را از آن داشته باشیم زیرا که این امکان بر خلاف کشورهای سرمایه داری هنوز در ایران میسر نیست.
مدیر امور پرورشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، تمامی هنرمندان مشغول در پژوهشکده هنرهای سنتی را پژوهشگر دانست و گفت: تولید اثر هنری یک کار پژوهشی است.
شریف زاده در پایان خواستار تغییر نگاه به پژوهش و هنرمندان پژوهشگر شد و گفت: باید شرایط فعالیت گسترده هنرمندان بهصورت استاد و شاگردی فراهم شود زیرا که در حال حاضر دانشگاهها فقط مدرک میدهند و این در حالی است که هنرمندان طبق سنت اسلامی که به مقام استاد و شاگردی اعتقاد دارد باید شاگردانی را انتخاب و آموزش دهند تا هنر آنها جاودان شود.
خبرنامه کارایان
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سیدعبدالمجید شریف زاده با تأکید بر اهمیت و جایگاه فرش در ایران اظهار داشت: جایگاه فرش در ایران آنگونه که باید نیست و موزه فرش ایران به عنوان نخستین موزه تخصصی در دنیا که باید پژوهشکده مستقلی باشد به انباری برای نگهداری فرشهای نفیس تبدیل شده است.
مدیر امور پرورشی و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان پژوهشگاه میراث فرهنگی در نخستین همایش ملی "رنگزاهای طبیعی" با اشاره به اینکه آنچه در مورد بحث رنگ و رنگزاهای طبیعی در این دو روز مطرح میشود، که یکی از مهمترین فعالیتهایی است که در حوزه هنرهای سنتی اهمیت دارد، تصریح کرد: این طور نیست که این مقوله فقط در مورد دستبافتها و الیاف اهیمت یابد بلکه در هنرهایی نظیر نگارگری نیز نقش دارد.
وی افزود: رنگ در تحول ایرانی- اسلامی نیز جایگاه ویژه ای دارد به نحوی که نور منشا و تجلی همه رنگهااست و معتقدیم یکی از وجوه شناسایی همه آنچه در عالم اتفاق می افتد نور است.
شریف زاده با بیان اینکه از این دست همایشها باید در هر یک از رشتههای پژوهشکده هنرهای سنتی برگزار شود ابراز امیدواری کرد: برگزاری این همایش در حوزههای دیگر تداوم یابد.
رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: موزه فرش باید مرکز پژوهشی باشد که پژوهشگران بتوانند درآن فعالیت کنند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید با دقتی بیشتر و نگاهی عمیق تر به مقوله فرش توجه کند.
وی با بیان این نکته که هیچ وقت جایگاه مناسبی برای حمایت از صنایع دستی در ایران وجود نداشته است که از فعالیتهای خرد و پراکنده هنرمندان در مناطق مختلف کشور حمایت کند، تصریح کرد: فرهنگ و هنر نیازمند حمایت مالی است و نباید انتظار کسب درآمد را از آن داشته باشیم زیرا که این امکان بر خلاف کشورهای سرمایه داری هنوز در ایران میسر نیست.
مدیر امور پرورشی پژوهشگاه میراث فرهنگی، تمامی هنرمندان مشغول در پژوهشکده هنرهای سنتی را پژوهشگر دانست و گفت: تولید اثر هنری یک کار پژوهشی است.
شریف زاده در پایان خواستار تغییر نگاه به پژوهش و هنرمندان پژوهشگر شد و گفت: باید شرایط فعالیت گسترده هنرمندان بهصورت استاد و شاگردی فراهم شود زیرا که در حال حاضر دانشگاهها فقط مدرک میدهند و این در حالی است که هنرمندان طبق سنت اسلامی که به مقام استاد و شاگردی اعتقاد دارد باید شاگردانی را انتخاب و آموزش دهند تا هنر آنها جاودان شود.
خبرنامه کارایان
بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.