نقش گلدانی در فرش
گلدانی [goldani]
منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 114
در این طرح، نقش اصلی، گلدانهایی است در اندازه های گوناگون که گلهای فراوان بزرگ یا کوچک دارد. گاه انبوه گلهایی که سراسر فرش را می پوشاند از یک گلدان سر به در می آورد و گاه چند گلدان کوچک دیده می شود که قرینه هم و یا به دنبال هم ردیف شده و گلهای خود را در سراسر متن فرش گسترده است. ابتکار «طرح گلدانی» مربوط به زمان «شاه عباس» است. در طرح «گلدان» اگر فرش را به چهار بخش کنیم نقشه بخشها با هم یکی نیستندد ولی در فرشهایی با طرحهای دیگر، نگاره های هر بخش کم و بیش با هم یکی هستند. از قالیهای گلدانی زمان «صفوی» بیش از پنجاه تخته در موزه ها و مجموعه های خصوصی به یادگار مانده است که گرانبهاترین آنها در موزه های «برلن» و «لندن» است اندازه فرش گلدانی موزه «برلن» 40/5×30/2 و رنگ متن آن آبی و رنگ حاشیه آن سرخ و نقش آن درشت تر از نقش قالی «موزه لندن» است. فرش موزه ویکتوریا و آلبرت» لندن به اندازه 19/5×30/3 است با رنگ گلی در زمینه و ریز بافت تر و زیباتر از قالی «موزه برلن» و نقش آن نیز ریز تر است. در حاشیه هر دو قالی، نقش زیبا دیده نمی شود. نقشه بندی گلدانی، طرحهای دیگری هم دارد که پایه همه آنها، همان نگاره های گلدانی است اما با دگرگونیها و نو آوریهایی در هر کدام که هر یک از این طرحها،اسمی ویژه دارد.
منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 114
بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.