نمایشگاهی از بافته‌های ذهنی ایلیاتی

نمایشگاهی از بافته‌های ذهنی ایلیاتی

دست بافته‌های ایلیاتی که به صورت فی البداهه بافته می‌شوند و آن را «ذهنی بافت» می‌نامند، توسط ناصر پرهیزگار، استاد دست بافته‌های ایلیاتی به نمایش درآمده است.

نمایشگاهی از بافته‌های ذهنی ایلیاتی

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی سازمان کشور، ناصر پرهیزگار سابقه‌ای ۳۵ ساله در این حرفه دارد، در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده و صادرات و فروش این «بافته‌های داری» را در خارج از کشور برعهده دارد.

پرهیزگار درباره این رشته گفت: گلیم بافی بخش مهمی از میراث فرهنگی و هنر بومی و اقلیمی ما است. شناخت آن برای کسانی که می‌خواهند هویت فرهنگی و پیشینه هنر اقوام ایرانی را بازشناسند، ضروری است. گلیم بعنوان زیر انداز، کالایی است که ارزش مصرفی دارد اما فراتر از آن بعنوان بازتاب تجسمی ذهنیت بافنده دارای ارزش هنری نیز هست. نکته جالب اینکه بافت گلیم فی البداهه است، به همین جهت آن را «ذهنی بافت» می‌نامند.

او ادامه داد: گاه طرح‌ها در گلیم، دارای اشکال هندسی و گاه بصورت گُل، پرنده و حیوانات است. بعضی اشکال و رنگ‌ها دارای معانی نمادی و اعتقادی روستایی و عشایری ایران هستند. شتر نشانه ثروت، ماهی نشانه خوشبختی، طاووس نشانه آرزوها و آبی آسمانی رنگ ملی ایران باستان، قرمز رنگ شادی، سبز رنگ بهار و تولد دوباره و... است.

این استاد دست بافته‌های ایلیاتی افزود: فرش و گلیم دستبافت هنری جادویی و چیزی بیش از یک کالای صنعتی است، اثری هنری که با عشق و نیروی خلاقیت بافته می‌شود. از این رو هرگز مستهلک نمی‌شود و با گذشت زمان بر قدمت و ارزشش افزوده شده و اصالت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین خرید قالی و گلیم فقط جنبه تزیینی یا هنری ندارد بلکه بعنوان پس انداز، جنبه سرمایه گذاری نیز دارد. انواع زیرانداز، جلو بخاری، رویه برای بوفه، کاناپه، تخت و میز، پرده و آویز دیوار از مصارف گلیم است که من در این نمایشگاه سعی کردم ضمن نمایش انواع بافته‌های سنتی گلیم، موارد مصرف نوینی از آنها منطبق با مصارف زندگی شهری را ارائه دهم.

سفره و نمکدان از جمله اصیل‌ترین بافته‌های عشایر ایران است که در این نمایشگاه نیز به نمایش گذاشته شده‌اند. اهمیت و اصالت این دست بافته‌ها در این است که به طریق ذهنی و به انگیزه نیاز و مصرف شخصی بافته می‌شوند. از سفره برای نگهداری چینه‌های خمیر و سپس هوا دهی نان‌های داغ استفاده می‌شود. سفره‌ها اغلب ساده بافت و با رنگ طبیعی پشم شتر یا گوسفند بافته می‌شوند.

از نمکدان برای حمل نمک و نگهداری آن استفاده می‌شود، نمکدان بدنه‌ای در ابعاد توپره با گردنی باریک و دهانه‌ای تنگ دارد. نمک در فرهنگ عشایر ماده‌ای حیانی و نشانه برکت است. اگرچه امروزه در زندگی شهری این دست بافته (سفره و نمکدان) کارکرد گذشته را ندارد اما نمادی سنتی، نشانه خیر برکت و پیوند میان گذشته و حال است.

این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از ۱۵ تا ۱۹ آبان ماه در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت ۹صبح تا ۱۶ عصر پذیرای علاقمندان است.



خبرنامه کارایان

بازگشت


بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
عکس خوانده نمی شود