ایجاد150هزار فرصت شغلی با صادرات فرش به آمریکا
ایجاد150هزار فرصت شغلی با صادرات فرش به آمریکا
فرش ایرانی به عنوان مهم ترین محصول صادراتی به آمریکا بعد از سالها رکود، پس از برجام توانست جایگاه خود را دوباره پیدا کند.
منبع: روزنامه ایران /25مهر95
خبرنامه کارایان
فرش ایرانی به عنوان مهم ترین محصول صادراتی به آمریکا بعد از سالها رکود، پس از برجام توانست جایگاه خود را دوباره پیدا کند.
روزنامه ایران در گزارشی که در شماره امروز(یکشنبه) انتشار یافت به بررسی وضعیت صادرات فرش ایران بعد از اجرای برجام و ایجاد فرصتهای شغلی جدید پرداخته است که در پی می خوانیم:
از سال 78 آمریکا مقصد مستقیم تنها یک درصد از صادرات فرش ایرانی بود. طی 10 سال فعالیت بازرگانی، فرش ایرانی در آمریکا به یک برند کاملاً شناخته شده تبدیل شد و در سال 88 میزان صادرات به آمریکا به رقم 80میلیون دلار و معادل 20درصد از کل صادرات فرش ایران در جهان رسید. سال بعد اما با اعمال تحریم ها صادرات این محصول به صورت رسمی به آمریکا که مهم ترین خریدار فرش دستباف در جهان است، متوقف و برای صادرات به دیگر کشورها نیز محدودیت های زیادی برای انتقال پول و حمل ایجاد شد.
در مدت تحریم و ممنوعیت مراودات تجاری ایران و آمریکا ، فرش ایران بازار اصلی خود را در آمریکا و کشورهای دیگری مثل آلمان کاملاً به پاکستان و هند واگذار کرد. بر اساس گزارش اداره آمار آمریکا پس از سال 88 میزان کل صادرات ایران به آمریکا به رقم ناچیز یک میلیون دلار در سال رسید و در سالهای بعد همین میزان سفارشاتی که از قبل جریان داشت نیز صفر شد.
فرصت تحریم ها برای رقبای پاکستانی و هندوستانی ایران در بازار فرش کافی بود تا جای ایران را در بازار آمریکا و کشورهای اروپایی پر کنند و کم کم نام و اعتبار فرش دستباف ایرانی از بازار جهان به فراموشی سپرده شود. اما پس از توافق هسته ای و پیگیری تیم مذاکره کننده ایرانی برای صدور سریع مجوز واردات کالاهای استراتژیک مانند فرش، زعفران و خاویار ایران به آمریکا که همیشه درصد بالایی از مبادلات تجاری این دو کشور را شامل می شد با جهش سریعی بازرگانان ایرانی توانستند سهم قابل توجهی از بازار آمریکا را کسب کنند.
صادرات از صفر به 68 میلیون دلار رسید
بر اساس گزارش اداره آمار ایالت متحده، صادرات ایران به آمریکا که در سال 2014 صفر شده بود، از ابتدای امضای برجام تا ماه آگوست2016، 68میلیون دلار بوده که از این میزان 47میلیون دلار (69درصد کل صادرات) مربوط به فرش ایرانی بوده است. یکی از فعالان صادرات فرش در گفت و گو با «ایران» گفت: ارزش صادرات فرش در سال های گذشته از رقم ناچیز و نزدیک به صفر در حالی به مبلغ 47میلیون دلار رسید که این رقم تنها ارزش اعلام شده برای کم شدن تعرفه گمرکی واردات به آمریکا از صادرکنندگان است و ارزش واقعی آن بسیار بیشتر از این رقم است.
وی افزود: به ازای هزار دلار رقم ثبت شده به عنوان صادرات فرش و با توجه به ارزش واقعی بالاتر فرش ایرانی، 3فرصت شغلی ایجاد می شود و می توان گفت صادرات 50 میلیون دلار فرش در سال 150هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. برای بافت هفت متر مربع فرش در سال به دو قالیباف، یک نفر در هر مجموعه پشم ریس و خدمات، رنگرزی، فروشندگی دارقالی و ابزار و نخ و پشم، قالیشوی، فروشنده واسطه، بسته بندی، باربری داخلی و حمل ونقل نیاز است و با در نظر گرفتن دلار به نرخ 3600 تومان، برای رساندن میزان صادرات فرش به رقم 50میلیون دلار در سال 150هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.
از سال 78 آمریکا مقصد مستقیم تنها یک درصد از صادرات فرش ایرانی بود. طی 10 سال فعالیت بازرگانی، فرش ایرانی در آمریکا به یک برند کاملاً شناخته شده تبدیل شد و در سال 88 میزان صادرات به آمریکا به رقم 80میلیون دلار و معادل 20درصد از کل صادرات فرش ایران در جهان رسید. سال بعد اما با اعمال تحریم ها صادرات این محصول به صورت رسمی به آمریکا که مهم ترین خریدار فرش دستباف در جهان است، متوقف و برای صادرات به دیگر کشورها نیز محدودیت های زیادی برای انتقال پول و حمل ایجاد شد.
در مدت تحریم و ممنوعیت مراودات تجاری ایران و آمریکا ، فرش ایران بازار اصلی خود را در آمریکا و کشورهای دیگری مثل آلمان کاملاً به پاکستان و هند واگذار کرد. بر اساس گزارش اداره آمار آمریکا پس از سال 88 میزان کل صادرات ایران به آمریکا به رقم ناچیز یک میلیون دلار در سال رسید و در سالهای بعد همین میزان سفارشاتی که از قبل جریان داشت نیز صفر شد.
فرصت تحریم ها برای رقبای پاکستانی و هندوستانی ایران در بازار فرش کافی بود تا جای ایران را در بازار آمریکا و کشورهای اروپایی پر کنند و کم کم نام و اعتبار فرش دستباف ایرانی از بازار جهان به فراموشی سپرده شود. اما پس از توافق هسته ای و پیگیری تیم مذاکره کننده ایرانی برای صدور سریع مجوز واردات کالاهای استراتژیک مانند فرش، زعفران و خاویار ایران به آمریکا که همیشه درصد بالایی از مبادلات تجاری این دو کشور را شامل می شد با جهش سریعی بازرگانان ایرانی توانستند سهم قابل توجهی از بازار آمریکا را کسب کنند.
صادرات از صفر به 68 میلیون دلار رسید
بر اساس گزارش اداره آمار ایالت متحده، صادرات ایران به آمریکا که در سال 2014 صفر شده بود، از ابتدای امضای برجام تا ماه آگوست2016، 68میلیون دلار بوده که از این میزان 47میلیون دلار (69درصد کل صادرات) مربوط به فرش ایرانی بوده است. یکی از فعالان صادرات فرش در گفت و گو با «ایران» گفت: ارزش صادرات فرش در سال های گذشته از رقم ناچیز و نزدیک به صفر در حالی به مبلغ 47میلیون دلار رسید که این رقم تنها ارزش اعلام شده برای کم شدن تعرفه گمرکی واردات به آمریکا از صادرکنندگان است و ارزش واقعی آن بسیار بیشتر از این رقم است.
وی افزود: به ازای هزار دلار رقم ثبت شده به عنوان صادرات فرش و با توجه به ارزش واقعی بالاتر فرش ایرانی، 3فرصت شغلی ایجاد می شود و می توان گفت صادرات 50 میلیون دلار فرش در سال 150هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. برای بافت هفت متر مربع فرش در سال به دو قالیباف، یک نفر در هر مجموعه پشم ریس و خدمات، رنگرزی، فروشندگی دارقالی و ابزار و نخ و پشم، قالیشوی، فروشنده واسطه، بسته بندی، باربری داخلی و حمل ونقل نیاز است و با در نظر گرفتن دلار به نرخ 3600 تومان، برای رساندن میزان صادرات فرش به رقم 50میلیون دلار در سال 150هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.
منبع: روزنامه ایران /25مهر95
خبرنامه کارایان
بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.