ارسال فرش دستباف کرمان به نجف اشرف

اولین محموله فرش دستباف صحن حضرت زهرا(س) از کرمان به نجف اشرف ارسال شد.
به گزارش خبر گزاری صداوسیما مدیر پروژه بافت فرش ستاد عتبات عالیات استان کرمان گفت: این محموله 83 تخته فرش در قالب 1145 متر مربع اولین محموله صادراتی از گمرک کرمان برای صحن حضرت زهرا (سلام الله علیها) به نجف اشرف ارسال می شود.
مهدی تویسرکانی افزود: از ابتدای سال 1394 بافت تعدادی فرش دستباف به میزان 30 هزار متر مربع در شهرستانهای استان کرمان آغاز شد که تا کنون بیش از 2600 متر مربع در قالب 190 تخته بافته شده است.
بگفته وی از این 190 تخته فرش دستباف 76 تخته بهمن پارسال از طریق گمرک استان ایلام به نجف اشرف ارسال شد.
مدیر پروژه بافت فرش ستاد عتبات عالیات استان کرمان خاطرنشان کرد: 180 نفر بافنده در 14 کارگاه با 75 دار قالی در شهرستانهای استان از جمله کرمان، رفسنجان و راور، شهربابک، رابر و ... مشغول به بافندگی هستند که این افراد ماهانه 70 متر مربع قالی را می بافند.
تویسرکانی اظهار داشت:قرار است این فرش در صحن مزین به نام حضرت زهرا ( س) در حرم مطهر امیرمومنان حضرت علی (ع) پهن شود.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

دومین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف گلستان برگزار می شود

دومین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف گلستان 1 الی 5 بهمن ماه با حضور ذینفعان و فعالان این حوزه برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در این خصوص اظهار داشت: به دنبال برگزاری مطلوب و شایسته نخستین نمایشگاه فرش دستباف استان در سال گذشته که با همکاری مرکز توسعه تجارت، مرکز ملی فرش ایران، سازمان برنامه و بودجه استان و شرکت شهرک‌های صنعتی استان برگزار شد - مقرر شد - دومین نمایشگاه فرش دستباف استان نیز تا پایان سال جاری برگزار شود.
دومین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف گلستان
وی ادامه داد: تولیدکنندگان فرش دستباف با بافت قدیم حتی بازارهای داخلی را هم از دست خواهند داد و لازم است با حفظ نقوش ترکمن‌، براساس نیاز و سلیقه بازار، فرش های باکیفیت تولید نمایند تا بازارهای جدیدی را بدست آورند.
این نمایشگاه 1 الی 5 بهمن ماه با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتحادیه فرش دستباف روستایی در گرگان، سالن نمایشگاهی، جنب تالار فخرالدین اسعد گرکانی برگزار خواهد شد.
زمان بازدید: 16 الی 21


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

قالیبافی در عهد مفرغ

عهد مفرغ (1500 تا 2500 سال پیش از میلاد مسیح)
اولين اطلاع و يا به عبارتي كشفياتي كه نشانه اي از هنر قاليبافي در عهده مفرغ را با خود به دنبال دارد مربوط به كارد قاليبافي است كه توسط « ا.ن خلوپين I.N Khlopin» راجع به ابزار مخصوص قاليبافي، از جمله كاردك، از گورهاي عصر مفرغ در تركمنستان و شمال ايران كشف شده و اولين بار در شماره دوم از دوره ي پنجم مجله Hali (پاييز ۱۹۸۲) به چاپ رسيد. اما روشنترين تصوير در خصوص قالي بافي عهد مفرغ را دكتر علي حصوري به دست مي دهد. وي براي اولين بار در سال ۱۳۵۴ با دو ابزار از اين نوع مواجه شد كه پس از وقوع يك سيل و پديد آمدن يك گور توسط يك مرد قشقايي در شمال غربي راهجرد و در نزديكي كامفيروز فارس پيدا شده بود. وي در توضيح دلايل تعلق اين ابزار به ابزار قالي بافي با بررسي شكل ظاهر و نوع طراحي و ساخت آنها و ارايه تصوير روشني از مشخصاتشان چنين مي نويسد:
« قطعه اي كه سرنيزه و امثال آن به نظر مي آيد داراي زايده كوچك سوراخ داري در انتهاست كه بي شك محل نصب دسته ي چوبي است. اما بسيار ظريف به طوري كه با اين ظرافت نمي توانسته است براي ضربه زدن به كار رود، بلكه به طور قطع در كارهاي معمولي و فقط براي بريدن مفيد بوده است. اگر اين وسيله به عنوان جنگ افزار به كار رفته باشد بايد نوك آن صدمه ديده باشد يا ساييدگي پيدا كرده باشد. در حالي كه تنها دو قسمت كنار آن، يعني دقيقاً لبه ي دو تيغه آن بر اثر طول كاربرد و احياناً‌ تيز كردن هاي مكرر فرو رفته و قوس برداشته است. اين نشان مي دهد كه وسيله برش بوده است. بي شك اين، يك كارد برش خامه بوده است. جاي دسته ي كوچك آن هم فقط براي يك كارد معمولي شايستگي دارد و از سوراخ آ‌ن ميخي مي گذشته است كه آن را به دسته ي چوبي ثابت مي كرده است.(تصویر 1)
ابزار قالی بافی عهد مفرغ
قطعه دومي كه باز ممكن است ابزار جنگي به حساب آيد ميله بلند جوالدوز مانندي است با سري برجسته و دگمه مانند. طول آن ۴۵ سانتيمتر و قطر ته آن در حدود يك سانتيمتر و نوك آن تيز است. در فاصله ده سانتي متر از ته آن سوراخي در بدنه آن ديده مي شود در صورتي كه اين وسيله ابزار جنگي مي بود،‌ مي بايست كه آن هم باريك و سوراخ دار و به هر حال شكلي باشد كه بتوان دسته اي به آن متصل كرد، در حالي كه ته آن قطور و غيرقابل قراردادن در دسته چوبي است. ته آن هم از پارچه رد نمي شود تا سوزن يا جوالدوز باشد. همين كه اين قطعه چنان كارآيي ندارد كه بتواند ابزار جنگي يا وسيله دوخت و دوز باشد. چندان آراسته يا زيبا نيست كه بتواند وسيله تزيين باشد. آنچه زينت آن به حساب مي آيد شيارهايي در ته آن است و نشان مي دهد كه به همين ترتيب و لخت در دست جاي مي گرفته و شيارها مانعي براي لغزيدن در دست است. به نظر مي رسد اين وسيله مي توانسته است دو كاربرد داشته باشد. (تصویر2)
ابزار قالی بافی عهد مفرغ
نخست اينكه اين ابزار به جاي شانه يا دفتين وسيله كوبيدن فرش بوده است. در عصري كه هنوز دفتين قاليبافي اختراع نشده بود و اگر شده بود وزني براي كوبيدن نداشت تا در قالي از آن استفاده شود. ديگر اينكه همين ابزار امروزه در ميان عده زيادي از قالي بافان غرب ايران از جمله مناطق انگوران، افشار، گروس (بيجار)،‌ و بخشي از كردستان به كار مي رود كه آن را به كردي سنگ (seng) و به تركي خيلال ( خلال ) مي گويند. تنها تفاوت در اين است كه سنگ يا خلال بنابر الزامات صنعت در دوره ما از جنس آهن است. همين سنگ يا خلال را تا پنجاه سال پيش در بخش مهمي از ايران مخصوصا در غرب ايران به كار مي برده اند و به فارسي آن را سك (sok) ناميده اند. اما با پديد آمدن كركيت، نقش و جنس آن در ميان آنان عوض شده است و پس از كوبيدن پود دوم با كركيت يا دفتين و اغلب قبل از آن براي براي نظم بخشيدن به چله ها و يكدست كردن آن استفاده مي شود. به اين معني كه آن را مورب در دست مي گيرند و آهسته روي تارها و در سراسر عرض بافته مي كشند. به اين ترتيب قطعه دوم مفرغي هم به احتمال بسيار زياد وسيله قالي بافي است. دليل مهم ديگري كه در مورد ابزار قالي بافي بودن اين قطعه دوم وجود دارد،‌ وجود سوراخ در فاصله ۱۵ سانتي متري از سر و ۱۰ سانتي متري از ته آن است. به احتمال قوي از آن سوراخ براي كشيدن پود استفاده مي شده يعني اين قطعه همان نقشي را داشته است كه اكنون سيخ پودكشي در مناطقي همچون آذربايجان بر عهده دارد و به آن شيش مي گويند. بدون ترديد قسمتي از پود را از اين سوراخ رد مي كرده اند و سپس خود آن را با پود از فاصله تارها مي گذرانده اند.
محل پيدا شدن اين دو قطعه همان گونه كه گفته شد در گوري نزديكي كامفيروز فارس بوده است. اين محل فاصله چنداني از تپه مليان ندارد كه اكتشافات آن معروف است و تاريخ آن قبل از دوره مفرغ آغاز مي شود. اما اينكه اين دو قطعه از گوري پيدا شد، دليل ديگري است بر اينكه ابزار قالي بافي هستند. احتمالاً‌ ابزارهاي قالي بافي زن بافنده را با او به خاك مي سپرده اند تا در جهان ديگر هم بيكار نماند. قطعاتي هم كه از آسياي مركزي كشف شده همگي در گور زنان بوده است. بعد از مشاهده دو ابزار مذكور نمونه هاي مفرغي ديگري نيز مشاهده شده كه گاه سه يا چهار سك يا خلال با هم و با حلقه مفرغي ديگري به هم متصل بوده اند. اين مرحله ديگري در پيشرفت به سوي ايجاد شانه قالي بافي است يعني به جاي استفاده از يك سك، سه يا چهار سك را همراه كرده، كارايي آن را چند برابر كرده اند. كهنترين نمونه اي كه از اين ابزار كشف و ضبط شده از تپه يحيي است كه از هزاره سوم قبل از ميلاد مي باشد و اين ابزارها همگي و به احتمال زياد ابزارهاي قالي بافي هستند. سكهاي زيادي نيز از تالش به دست آمده است كه تصاوير آ‌نها را پررزورسكي در كتاب‌»مروري بر هنر ايران» به دست داده است. (تصاویر3و4)
ابزار قالی بافی عهد مفرغ

ابزار قالیبافی عهد مفرغ
همچنين بخش مهمي از قطعات مفرغي كه از لرستان به دست آمده و به نام گيره يا سنجاق يا سوزن و امثال آ‌نها ساخته شده، به عنوان دستگيره آن و شبيه قلاب يا جا انگشتي در مضراب سنتور است و به طور مشخص براي قرار گرفتن با انگشتان و كوبيدن قالي است. (تصویر 5)
ابزار قالی بافی عهد مفرغ
تعدادي از اين سكها در موزه ايران باستان موجود است. اين قطعات متعلق به هزاره سوم قبل از ميلاد در تپه يحيي و هزار دوم در تالش و هزاره اول در لرستان به دست آمدند و آخرين نمونه ها حتي نشانه اي از تحول كامل چاقوي قالي بافي را دارند. اين وسايل دو نمونه اند به شماره هاي ۱۳۹۶ د.ك./ ۱۳۹۶و ۳۵۷۲ د.ك./ ۱۶۵۱۱ در موزه ايران باستان که بسیار قابل توجه اند. نخستین نمونه داای سه قسمت دسته، کاردک و سک باهم است. این مرحله ی مهمی در پيشرفت است هم در صرفه جويي و كاربرد فلز كمتر و هم تضييع وقت كمتر براي گذاشتن و برداشتن ابزارها، اما هنوز كارد را مثل كاردهاي پيشين دو طرفه ساخته اندو حال آنكه مي توانستند مثل كارد و قلاب آذربايجاني يك طرفه بسازند. نمونه بعد كه شباهت آن به كارد يا قلاب آذربايجاني بسيار زياد است و با آن قابل مقايسه است به اين مرحله از پيشرفت رسيده است. از آنجا كه هنوز سر اين قطعه مانند سك است و خميدگي قلاب را ندارد روشن است كه از آن مثل سك استفاده مي شده است.(تصاویر 6 و7 و8)
ابزار قالی بافی عهد مفرغ

ابزار قالیبافی عهد مفرغ
متاسفانه از آنجا كه از قديم دسته ي شانه از چوب ساخته مي شده، برخوردن به شانه قالي بافي در آثار باستان شناسي غيرممكن است. مگر اينكه يك دسته سك يا تيغه با هم كشف شود و بقاياي شانه باشد. امروزه تعداد اين سكها باستان شناسي غيرممكن است. مگر اينكه يك دسته سك يا تيغه با هم كشف شود و بقاياي شانه باشد. امروزه تعداد اين سكها و چاقوها در موزه هاي ايران و جهان نسبتا فراوان است و تنها بايد آنهايي را كه نمي توانسته اند سوزن يا ميله اي زينتي باشند از ابزارهاي قالي بافي جدا كرد. بايد توجه داشت كه انسان عهد مفرغ توانسته است از مفرغ، ميله هايي تا قطر دو ميلي متر ايجاد كند، بنابراين امكان اينكه اين سكها سوزن يا جوالدوز باشند وجود ندارد، خصوصاً كه تعدادي از ‌آنها سوراخ ندارند و ديگر اينكه آنها سوراخ دارند اين سوراخ در سر يا ته آنها نيست و همچنين معمولاً دستگيره آنها اجازه عبور از بافته را نمي دهند.» (تصویر 9)
ابزار قالیبافی عهد مفرغ
به اين ترتيب طبق شواهد مذكور و توضيحات و ادله ي علي حصوري با قديمي ترين ابزار قاليبافي كه متعلق به عهد مفرغ است آشنا شديم و اين حركتي است در جهت گسترش تاريخ فرشبافي ايران، بلكه جهان.


اطلاعات منبع:
کتاب پژوهشی در فرش ایران
مولف: تورج ژوله
ناشر: انتشارات یساولی
نوبت چاپ: چاپ دوم 1390، رنگ پنجم
صفحات نقل شده:2 و3

ادامه مطلب

سیمای کلی تاریخ فرشبافی در ایران و جهان

سیمای کلی از تاریخ فرش و فرشبافی در ایران و جهان
فرش ایران و بحث در خصوص تاریخ آن همواره یکی از مهمترین مسایل مورد علاقه شرق شناسان اعم از ایرانی و غیر ایرانی بوده است. اما از آنجاییکه اغلب مطالعات انجام شده در این خصوص فاقد بنیاد علمی و به تعبیر دیگر از مبنای صحیح برخوردار نیست در اغلب موارد با نتایج سراسر اشتباه و حتی مغرضانه همراه بوده است. علاقه به تحقیق در مورد قالی ایرانی و سوابق تاریخی آن بیش از یکصد سال است که توجه محققان غربی را به خود معطوف داشته، اما از آنجاییکه توجه به هنر دیرینه ی شرق در بسیاری موارد با اهداف غير باستانشناختی همراه بوده، کوشیده اند که در بسیاری موارد از جمله تاریخ، تاریخ فرش بافی ایران را سراسر مخدوش ساخته، با برخی تصاویر غلط و استنتاجات شتابزده آنرا به هنر ترک و قبایل آسیای مرکزی مرتبط نمایند که به آن خواهیم پرداخت. به گفته دکتر سیروس پرهام:
هنرهایی مانند قالیبافی که اختصاص به منطقه خاور نزدیک و خاورمیانه و بویژه ایران و قفقاز و ترکمنستان و آسیای صغیر و افغانستان داشت، از همان ابتدا برای هنرشناسان غربی معمایی آزاردهنده بود، چون نه به یونان و رم و تمدن و فرهنگ باختریمی چسبید، نه به مسیحیت و نه می توانست دستاورد یا دستآموز مستعمره نشینان باشد. اما دیری نگذشت که از برکت «درایت»! تنی چند از باستانشناسان و هنرشناسان امپراتوری پروس، راه حل معما کشف شد و قالیبافی هنر و صنعتی قلمداد اند که در جوار و در پناه مغرب زمین و مسیحیت رشد کرده و اعتلا یافته است.آسیای صغیر که چه در دوران امپراتوری رم شرقی و چه در جنگهای صلیبی و عصر تمدن بیزانس همواره با اروپا رابطه نزدیک داشته و نیز قفقاز که به اروپا و مسیحیت نزدیک بود، عرصه اعتلای فرشبافی به شمار آمدند. خاصه آنکه در آثار نقاشان اروپای قرون پانزدهم و شانزدهم مسیحی هر چه فرش بود از آناتولی و قفقاز بود و نمونه های بازمانده از فرشبافی سده های سیزدهم و چهاردهم مسیحی نیز از قفقاز و آسیای صغير و هیج نمونه ی ماقبل صفوی که به تحقیق بافت ایران باشد در دست نبود. در آن زمان هنوز قالی پازیریک نیز کشف نشده بود و تصور می رفت که قالیبافی دارای عمری هزارساله و رواج آن در ایران نیز مرهون شاهان صفوی است. با اوج گرفتن نهضت پان تورکیسم در دهه دوم قرن بیستم و گسترده شدن دامنه تحریفات و جعلیات تاریخی نظریه پردازان و تاریخ نگاران این ایدئولوژی، کفه اصالت و تقدم تاریخی فرشبافی ترکی سنگین تر شد و پژوهندگان شتابزده این مکتب چندان بی پروا شدند که نه همان فرشبافی، که تمامی فرهنگ و تمدن آسیای میانه و غربی را دستاورد نژاد ترک دانستند و حتی ساکنان ایرانی نژاد آسیای میانه ی عهد باستان را نیز جزو ترکان آوردند. از این گروه کرزی اوغلو تاریخ نگار ترک است که ضمن انگار این که سکاها از گروه هند و اروپایی، بویژه ایرانی بودند همراه با دیگر مورخان پان ترکیست، سکاهای آسیای میانه را ترک خواند، و اکید ورزیدند که همه قبایل تحت فرمانروایی دولت اورارتو دارای منشا سکایی و به دیگر سخن ترکی هستند. اما پذیرفته شدن قفقاز و آسیای صغیر (ترکیه کنونی) بعنوان مراکز تمدن فرشبافی لاجرم حداقل یک نتیجه گیری نادرست را در دنباله داشت که برای کل تاریخ فرشبافی جهان تاسف بار بود و آن اینکه فرشبافی هنر و صناعتی است که اقوام ترک زبان پس از مهاجرت به خاورمیانه و آسیای غربی در سده های پنجم و ششم هجری به ارمغان آورده اند.»
نخستین مبلغان بزرگ این مکتب «ژوزف اشترزیگووسکی» J.Strzygowskiاستاد کرسی تاریخ هنر دانشگاه وین بود که در سال ۱۹۱۷ کتاب Altai - IRAN undi vlkerwanderung را منتشر ساخت و آخرین نظریه پرداز نامداران «کورت اردمان Kurt Erdmann » فرش شناس طراز اول آلمانی بود که در دهه ۱۹۵۰ در دانشگاه استانبول تدریس می کرد.


اطلاعات منبع:
منبع: کتاب پژوهشی در فرش ایران
مولف: تورج ژوله
ناشر: انتشارات یساولی
نوبت چاپ: چاپ دوم 1390، رنگ پنجم
صفحه نقل شده:1

ادامه مطلب

شبی برای فرش دستباف کرمان

صنعت فرش اگر چه تاکنون نتوانسته در تقویم رسمی کشور روزی را به نام خود ثبت كند اما در کرمان، هشتم دي‌ماه 97، به گردهمايي گرم پیشکسوتان، فعالان و دست اندراکاران فرش در استان اختصاص یافت و به نام "شب فرش كرمان" مزين شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و كشاورزي كرمان، در برنامه ویژه این شب، سالن برگزاری به فرش های نفیس و زیبا، دارهای قالی و مبلمان قالی، مزین شده و همه آنها برای نشان دادن هر چه بهتر زیبایی، عظمت و قدمت فرش کرمان و احترام به پیشکسوتانش تدارک دیده شده بود. همه آمده بودند، از بافنده، نقش خوان، طراح، تولیدکننده و صادرکننده فرش تا مسئولان و بزرگان فرش در سطح ملی و استانی تا حرف های یکدیگر را بشنوند، بنشینند پای دار قالی و غصه ها را خالی کنند و برای بازگشت فرش کرمان به عرش چاره‌ای بیندیشند.

رئیس اتاق کرمان در این آئین با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلاتی در صنعت فرش کرمان وجود دارد، گفت: سابقه، محبوبیت و شهرت جهانی فرش کرمان بر کسی پوشیده نیست و با دیدن آثار و زحمات چندین دهه پیشکسوتان این عرصه می توان به نشاط گذشته فرش پی برد. سید مهدی طبیب زاده، با ابراز امیدواری نسبت به همکاری مسئولان و فعالان صنعت فرش برای بازگشت فرش به دوران اوج، رونق و قدرت خود، افزود: اتاق کرمان در زمینه آسیب شناسی صنعت فرش با کمک شرکت شهرکت های صنعتی و با بهره گرفتن از مطالعات انجام شده به راهکارهایی برای رونق و بهبود وضعیت فرش دست یافته است.

وی ادامه داد: امیدواریم با استفاده از تجربه گذشتگان، ورود بیشتر فعالان این عرصه و استفاده از روش‌های جدید بتوانیم از هدر رفتن این سرمایه اجتماعی جلوگیری و صنعت فرش را احیا کنیم. وی اظهار کرد: در دو سال گذشته سالن های مستقل در نمایشگاه های بین المللی فرش در اختیار تولید کنندگان و فعالان صنعت فرش کرمان قرار گرفت تا گردهمایی آنها در یک سالن و به نمایش گذاشتن مجموعه کاملی از تولیدات کرمان، مسیر هموارتری برای رونق دوباره بازار فرش استان فراهم شود.

طبیب زاده با بیان اینکه از بکارگیری شیوه های مدرن برای احیای صنعت فرش غافل نشده‌ایم، افزود: با استفاده از برگزاری استارت آپ‌ها، ایده‌های جدید را از مبتکران و فعالان این صنعت، دریافت کرده و در طراحی، تولید و بازاریابی نیز جوانان را در کنار پیشکسوتان صنعت فرش قرار داده‌ایم.

وی از اجرای طرح شناسنامه دار کردن فرش کرمان سخن گفت و افزود: با همکاری دانشگاه‌ها، چاپ کتاب های فرش راور و فرش کرمان در حال انجام است. رئیس اتاق کرمان تصریح کرد: همچنین مسابقه نقاشی با موضوع فرش در خانواده برای مقاطع سنی 4 تا 10 سال برگزار شد که 80 نفر آثار خود را به دبیرخانه این مسابقه ارسال کردند و بزودی از نفرات برتر تجلیل خواهد شد.

جایگاه از دست رفته فرش کرمان در جهان



در ادامه فعال و تحلیلگر اقتصادی با اشاره به مشکلات صنعت فرش، گفت: بافندگان فرش کرمان از مسیر واقعی، سالم و اصالت بافت خارج شده‌اند و فرش کرمان جایگاه شایسته خود را در دنیا از دست داده است. محسن جلال پور، با تاکید بر تلاش برای دست یابی به جایگاه گذشته فرش اظهار کرد: دولت و حاکمیت باید اجرای فعالیت ها را به بخش خصوصی واگذار و خود نقش نظارتی را ایفا کنند تا اقتصاد کشور رونق یابد.

دولت نباید متولی صنعت فرش باشد



استاندار کرمان نیز در این آئین، صنعت فرش کرمان را نیازمند داشتن متولی مشخص دانست و گفت: دولت نباید به طور مستقیم متولی این صنعت باشد که البته مایل به حضور اجباری در این صنعت نیست. محمدجواد فدایی، به سابقه صنعت فرش در کرمان اشاره و بیان کرد: ارائه برنامه زمان بندی و عملیاتی از سوی دست اندرکاران فرش دستباف برای ارتقاء وضعیت فرش کرمان و رسيدن به جایگاه اصلي خود ضروری است که به نظر می رسد با برنامه ریزی دقیق یک ساله می توان ظرفیت صادرات، تعداد شاغلان و درآمد این صنعت را دو برابر کرد.

وی افزود: با بالا بردن کیفیت مواد اولیه تولید فرش و ارائه طرح های مناسب و خلاقانه می توانیم به جایگاه اولیه خود در صنعت فرش برسیم و استانداری کرمان آماده انجام هر اقدامی برای احیای این صنعت با هدایت پیشکسوتان است.
شب فرش کرمان

ضرورت برنامه ریزی در هنر و درآمد فرش کرمان برای توسعه بازار

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در ادامه این آئین به تعداد زیاد بافندگان فرش در استان اشاره کرد و افزود: حدود 40 هزار نفر از مجموع 50 هزار نفر بافنده استان، کارت شناسایی قالی‌بافی دریافت کرده‌اند اما تنها 15هزار نفر آنها بیمه شده‌اند. مهدی حسینی نژاد، در ادامه در رابطه با وضعیت صادرات فرش کرمان تصریح کرد: در دهه 70 صادرات فرش کشور بیش از یک میلیارد دلار و سهم استان کرمان از صادرات این محصول 100 میلیون دلار بود.

وی ادامه داد: صادرات فرش کشور در سال گذشته حدود 350 میلیون دلار و حدود 10 درصد آن متعلق به استان کرمان بود که این میزان، کاهش صادرات فرش را نشان می دهد. حسینی نژاد، با بیان اینکه برند قالی کرمان از قرون گذشته معروف بوده است، اظهار کرد: در 9 ماهه امسال حدود 279 میلیون دلار صادرات فرش بوده که در مقایسه با سال گذشته از وضعیت بهتری برخورداریم.

وی افزود: پیشنهاد می شود با کمک انجمن طراحان فرش کرمان به برنامه ریزی در دو بعد هنر و درآمد فرش پرداخته تا نیاز بازار های هدف این صنعت شناسایی شود. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، با اشاره به راه اندازی کنسرسیوم صادراتی به عنوان یک برنامه ویژه و استراتژیک برای برون رفت از کاهش صادرات فرش، گفت: امیدواریم با تشکیل کنسرسیوم صادراتی و اعتماد ویژه به بخش خصوصی به سرعت به روزهای اوج صادرات فرش کرمان بازگردیم.

خرید شرکت فرش توسط شرکت سرمایه گذاری ملل



در ادامه این آئین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکی از ظرفیت های بسیار خوب در اقتصاد استان را، هنر قالیبافی برشمرد و افزود: صنعت فرش به جز فعالیت اقتصادی، انتقال هنر را نیز بر عهده دارد. محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد، کاهش ارزش پول ملی و تغییر نرخ ارز، گفت: صادرکنندگان از وضعیت به وجود آمده می توانند به عنوان یک ظرفیت در صادرات استفاده کنند.

وی بخش عمده فعالیت در صنعت فرش را متشکل از هنر ذهن و دست انسان ها دانست و تصریح کرد: ارزش افزوده حاصل از این صنعت می تواند مبنای جهش در عملکرد فعالان این حوزه باشد. پورابراهیمی، با تاکید بر تجهیز و استاندارد سازی کارگاه های قالی بافی شهرستان راور، افزود: طی سه سال گذشته از ظرفیت بافندگان شهرستان راور برای بافت فرش مورد نیاز عتبات عالیات استفاده شد.

وی از خرید شرکت فرش توسط شرکت سرمایه گذاری ملل خبر داد و گفت: مدیرعامل این شرکت برای راه اندازی 500 دار قالی در کرمان اعلام آمادگی کرده است. وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آمادگی هرگونه اقدام در راستای رونق اقتصادی استان و کشور را اعلام می کند، از استاندار کرمان درخواست کرد چاره‌ای اندیشیده شود تا ساختمان قدیمی شرکت ملی فرش واقع در خیابان باستانی پاریزی، به عنوان موزه فرش کرمان خریداری شود.

در پایان این نشست از پیشکسوتان و جمعی از فعالان فرش کرمان كه در نمايشگاه سال جاري تهران حضور داشتند و همچنین برگزیدگان جشنواره ایده ها در فرش دستباف تقدیر شد.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب