تشریح پرونده موسوم به گلیم و گبه

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه گفت:متهم پرونده موسوم به مکتب گلیم و گبه کرمانشاه از نظر فعالیت اقتصادی هیچ گونه سررشته ای نداشته و حتی هیچ پیشینه موفقی هم در کارنامه خود نداشته است.
به گزارش کارایان فرش محمدحسین صادقی گفت: همچنین هیچگونه بایگانی و اسناد دسته بندی شده مرتبی در خصوص سرمایه گذاران خود نداشته، لذا همین امر کار رسیدگی به این پرونده را دشوار و با کندی همراه کرد.
وی ادامه داد: ما در اولین گام به سراغ ساماندهی و ایجاد بایگانی برای سرمایه گذاران کردیم که انجام این کار بیش از چهار ماه وقت سپری کرد که در نهایت توانستیم 24 هزار قرارداد مشارکت را پیدا کنیم.
صادقی افزود: رییس مکتب فرش و گلیم کرمانشاه 247 میلیارد تومان از مردم پول گرفته و تنها 79 میلیارد تومان سود پرداخته و مابقی را حیف و میل کرده است.
وی در خصوص حیف و میل های پول های مردم توسط متهم این پرونده گفت: این فردمبالغ کلانی را به صورت حاتم بخشی به اطرافیان خود داده و در مسابقات ورزشی مختلف اسپانسر شده و هزینه های کلانی را صرف چنین مواردی کرده که عملا برگشت ناپذیرند.
دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه گفت: این متهم برای خرید هشت هزار متر زمین در حواشی کرمانشاه رقمی بالغ بر پنج میلیارد تومان هزینه کرده، یعنی چندین برابر قیمت واقعی زمین.
وی تاکید کرد: در زمان دستگیری، موجودی حساب متهم و اطرافیانش صفر بود و تنها یک مبلغ اندکی به صورت نقدی به همراه داشت.
دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه گفت: بسیاری از اموال متهم در نقاط مختلف کشور پخش و پراکنده است که حتی ممکن است ارزش بازگرداندن هم نداشته باشد.
وی با بیان اینکه متهم مبالغ هنگفتی هزینه خرید فرش با چندبرابر قیمت کرده که اکنون در انبارها خاک می خورد و مشتری برای خرید ندارند، تاکید کرد: فرش، کفش، رب گوجه فرنگی، شتر، اسب، پشم گوسفند، سنگ، مقداری زمین و دار قالی از جمله اموال باقیمانده متهم است.
دادستان کرمانشاه تاکید کرد: رقم قابل توجهی از سرمايه های متهم وجود ندارد که به مردم پرداخت شود و سرمایه گذاران قبول کنند که فریب خورده اند و کلاه سرشان رفته و متضرر شده اند.
وی با بیان اینکه متهم گفته که طی فعالیت چندساله ما هیچ فرد و نهادی برای نظارت بر فعالیت مکتب مراجعه نکرده، یادآور شد: این شرکت در طول چند سال با گردش مالی دو میلیاردی تومانی در روز با دستگاه "پوز" فعالیت شده، اما هیچ نظارتی بر آن نشده است.
دادستان کرمانشاه با بیان اینکه متهم روزانه بین یک تا دو میلیاردتومان جذب سرمایه داشته اما پرداخت سود روزانه او فراتر از 250 میلیون تومان نبوده است، تاکید کرد: اگر اقدامات به موقع دستگاه قضایی نبود، امروز شماره مالباختگان این مکتب به جای یازده هزار و 363 نفری که به مراجع انتظامی مراجعه کرده اند، بالغ بر 50 هزار نفر بود.
وی با تاکید بر اینکه هر گونه تجمع غیرقانونی ممنوع است، گفت: از رسانه ها انتظار داریم که مالباختگان را به آرامش و اعتماد مجدد به دستگاه قضایی برای پیگیری اموالشان ترغیب کنند.
صادقی با بیان اینکه اموال متهم تحت کنترل است، گفت: تلاش می کنیم دارایی های مکتب گلیم و گبه را به بالاترین قیمت بفروشیم و مردم فکر نکنند که چوب حراج به اموال آنها می زنیم
دادستان کرمانشاه با بیان اینکه بیشتر فراوانی سرمایه گذاران افراد زیر ۱۰ میلیون تومان است، اظهارکرد: تشخیص اینکه جلسه دادگاه متهم این پرونده علنی و یا غیرعلنی باشد با قاضی است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

بررسی بازارگرایی در طرح و نقشه فرش

در ادامه سلسله نشست های علمی- تخصصی فرش دستباف، پنجمین نشست با عنوان «طرح و نقشه فرش دستباف؛ چالش سلیقه یابی و بازارگرایی» برگزار می شود.
به گزارش کارایان فرش و به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ این نشست دوشنبه 16 اسفند ماه از ساعت 15 تا 17 با حضور فعالان و علاقه مندان به این هنر- صنعت در موزه فرش ایران برگزار می شود.

بررسی بازارگرایی فرش

براساس این گزارش؛ آقایان کریم میرزایی (عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز)، آقای علی خلیقی (مدرس دانشگاه، طراح و تولیدکننده فرش دستباف )، علی اصغر خوش گفتار مقدم (رییس انجمن طراحان و نقاشان فرش استان قم) و خانم سارا میرنظامی ( طراح و نقاش فرش) گفت و گویی درباره «طرح و نقشه فرش دستباف؛ چالش سلیقه یابی و بازارگرایی» خواهند داشت.
گفتنی است این نشست تخصصی دوشنبه 16 اسفند ماه 1395 از ساعت 15 الی 17 به همت مرکز ملی فرش ایران و به میزبانی موزه فرش ایران برگزار می شود و شرکت برای عموم علاقه مندان آزاد است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

فرش همدان هنری که به دار است نه به بار

فرش دستباف منطقه«مهربان» همدان باقدمت طولانی در ردیف بهترین بافته های ایران قرار دارد اما در چنددهه اخیر گره کور بازاریابی و فروش اندک، آن را از رونق انداخته و بازار معامله راکد است.
به گزارش کارایان به نقل از مهر فرش دستباف ایرانی باسابقه چندین هزار ساله از ارزش هنری، اقتصادی و تجاری والایی برخوردار است.
این هنر اصیل ایرانی در مجامع داخلی و خارجی همواره به‌عنوان یک هنر و صنعت بی‌رقیب مطرح است و هرکدام از شهرهای کشور هنر مختص به خود را داشته و هر منطقه‌ای با فرش و نقشه و طرح خاص خودش شناخته می‌شود.

فرش هنری همدان

شهرستان کبودراهنگ نیز از قدیم‌الایام در بافت فرش به خصوص فرش «مهربان» زبانزد خاص و عام بوده هر چند تاریخچه بافت فرش در این شهرستان مشخص نیست، اما فرش مهربان یکی از فرش‌هایی است که در این منطقه بیشتر بافته می‌شود و تاکنون نیز پس از گذشت سال‌ها از قدمت این هنر گران‌مایه، بافت این فرش در شهرستان کبودراهنگ ادامه دارد.

منطقه «مهربان» کبودراهنگ از جمله مراکز مهم تولید فرشهای مرغوب است


منطقه «مهربان» کبودراهنگ از جمله مراکز مهم تولید فرشهای مرغوب شهرستان است و روستاهای شمال آن مانند قوشجه، سرخاب، کهنه حصار، دالی چو، سرایجوق و چند ده مجاور تحت تأثیر ویژگی‌های خاص بافندگی بیجار قرار گرفته است.
چهارسوق و اوزون دره از جمله مشهورترین روستاهای حوزه مهربانند که قالیچه‌های ذرع و نیم را با استفاده از نقشه‌های لچک، ترنج و ماهی درهم و قطعه‌های کوچک خرک و کناره را با استفاده از نقشه‌های افشان، لچک و ترنج و دیگر نقشه‌های متداول در حوزه مهربان نظیر ماهی، نقشه خمسه، دسته گلی و دستگاهی به بازار عرضه می‌کنند.
فرش منطقه‌ای مهربان متأثر از حضور دو گروه کردنشین و ترک نشین است که شهرت جهانی دارد و زیباترین قالی‌ها در این خطه بافته می‌شود به طوری که ذوق و استعداد هنرمندان مهربانی در بافت فرش تجلی وافر یافته و می‌توان گفت هیچ هنری به‌اندازه فرش در این منطقه توسعه و تکامل نیافته است.
بنا به اعتقاد کارشناسان، فرش همدان به لحاظ دارا بودن تنوع می ‌تواند یکی از انتخاب‌های اول برای فروش و صادرات در بازار داخلی و خارجی باشد ولی این امر مستلزم بافت فرش براساس سلایق روز دنیا و کیفیت مطلوب است، مسئله‌ای که سال‌های اخیر به سبب سود بیشتر برخی افراد مغفول مانده بود و آسیب جدی نیز به این بخش وارد کرده است.

طی دو دهه اخیر بافت فرش تا حدودی از نظر کیفیت تنزل پیدا کرده است


در همین زمینه رئیس شورای فنی فرش استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه فرش «مهربان» از فرش‌های بادوام و خوب استان همدان است، اظهار داشت: طی دو دهه اخیر بافت فرش تا حدودی از نظر کیفیت تنزل پیدا کرده است.
حسین کندی با اشاره به اینکه در منطقه مهربان به دلیل اقلیم و پشم تولیدی، فرش‌های بادوامی تولید می‌شود، افزود: تا ۶۰ سال پیش در تولید این نوع فرش از هیچ گونه رنگ شیمیایی استفاده نمی‌شد و همه از مواد طبیعی بود.
رئیس شورای فنی فرش استان همدان با بیان اینکه در مهربان فرش‌های خوب و مرغوبی بافته شده است، عنوان کرد: برخی فرش‌های بافته شده در مهربان امروز از ارزش بسیاری برخوردار است.
وی با بیان اینکه فرش مهربان در سایزهای مختلفی تولید می‌شده که از پشتی تا ۲۴ متری را شامل می‌شود، ادامه داد: تار و پود آن کاملا از پنبه تشکیل شده و به اقصی نقاط دنیا صادر می‌شود و دنیا نیز این فرش را به خوبی می‌شناسد.
کندی با اشاره به اینکه در فرش مهربان ساییدگی دیده نمی‌شود، عنوان کرد: البته در یکی دو دهه اخیر از مواد بی‌کیفیت در تولید انواع فرش‌ها استفاده شده است.
تولید فرش باید بر اساس رنگ سال و حفظ نقشه باشد و کیفیت آن افزایش یابد وی با بیان اینکه برای تولید فرش باید اتاق فکر ایجاد شود، گفت: تولید فرش باید بر اساس رنگ سال و حفظ نقشه باشد و کیفیت آن افزایش یابد.
رئیس شورای فنی فرش استان همدان با اشاره به اینکه با دنیا فاصله بسیاری داریم و باید فاصله‌ها را کاهش داد تا به گذشته‌ای برسیم که از فرش مهربان در اروپا و آمریکا به خوبی استقبال می‌شد، گفت: متاسفانه بازارهای خود را از دست داده ایم.
کندی با بیان اینکه از تولیدکنندگان حمایت لازم صورت نگرفت و امروز اگر مشتری نیز پیدا شود، نمی‌توان تقاضاها را پاسخ داد، گفت: ساماندهی فرش تنها از عهده اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان بر می‌آید.
وی عنوان کرد: دست‌اندرکاران فرش زمانی که رقبای ما به خوبی حرکت می‌کردند، از مصالح بی کیفیت استفاده کردند و بخشی از بازار را از دست دادند.
امروز پشم طبیعی به افغانستان صادر می‌شود و پس از آن فرش در افغانستان بافته و به نام ایران در جهان فروش می‌رود رئیس شورای فنی فرش استان همدان با بیان اینکه امروز پشم طبیعی به افغانستان صادر می‌شود و پس از آن فرش در افغانستان بافته و به نام ایران در جهان فروش می‌رود، گفت: تسهیلات باید هدفمند پرداخت شود و بافندگان واقعی بیمه شوند تا بتوانند بعد از کارافتادگی راحت‌تر زندگی کنند.
کندی با بیان اینکه بازار همدان سرشار از افراد خبره است، اظهار داشت: اتاق فکری که بارها ایجاد آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت مطرح شده برای این است که بافندگان و صادرکنندگان در راه صحیح حرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه در این اتاق فکر باید افراد کار آزموده حضور داشته باشند، گفت: باید راه‌های بافت فرش از طریق رسانه به تولیدکنندگان منتقل شود.
کندی با بیان اینکه برای بازگشت به روزهای خوب گذشته به فکر، سرمایه‌گذاری و افراد خبره نیاز است، عنوان کرد: باید از بافت تابلو فرش فاصله بگیریم، چراکه این نوع فرش توان بافنده را می گیرد.

رویکرد دنیا به فرش‌های روستایی است


رئیس شورای فنی فرش استان همدان بابیان اینکه تا روشنفکران و اندیشمندان صادرکنندگان به فکر برطرف کردن این مشکلات نباشند، اندر خم یک کوچه هستیم، گفت: رویکرد دنیا به فرش‌های روستایی است و باید برای انجام یک کار ارزشمند اطلاعات لازم فراهم شود.
معاون انجمن طراحان فرش و عضو شورای فنی فرش همدان نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه بلاتکلیفی مشکل اساسی فرش همدان است، عنوان کرد: متولیان دولتی مجالی به متخصصان برای ورود به ساماندهی فرش نمی‌دهند.
محمدرضا صباغ با اشاره به اینکه باید عملگرایی محقق شود، گفت: باید در حوزه اجتماعی و فرهنگی برای بافت فرش همدان اقدام و تغییرات لازم را اعمال کنیم.
آمار بافندگان بالا است اما خروجی تعداد بالای قالی بافان را نمی‌بینیم و تولید مناسب را مشاهده نمی‌کنیم وی با بیان اینکه در بافندگی مشکلی نداریم، اظهار داشت: باید در حوزه‌های دیگری وارد شد چراکه آمار بافندگان بالا است اما خروجی تعداد بالای قالی بافان را نمی‌بینیم و تولید مناسب را مشاهده نمی‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه باید بیمه قالیبافی به صورت انفرادی را برداشته و کارگاهی انجام شود، عنوان کرد: امروز دولت به یک مانع در رونق تولید فرش تبدیل شده و اگر نمی‌تواند کاری از پیش ببرد اجازه بدهد که بخش خصوصی مانند گذشته اقدام کند.
وی با بیان اینکه باید یک سری کارشناس در تمام ابعاد در بافت قالی ورود کنند، ادامه داد: وقتی نقشه مقابل دیدگان بافنده باشد معایب آن به راحتی مشخص می‌شود اما نقشه‌های کامپیوتری به معضل بزرگی تبدیل شده است.
صباغ با بیان اینکه افراد واسطه‌ای در رنگریزی و خامه‌فروشی حضور دارند که تخصص ندارند، عنوان کرد: باید کارشناسان با تجربه برای رونق دوباره فرش به میدان بیایند.
کارشناس فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه فرش علاوه بر بعد اقتصادی نماد فرهنگ و حافظ گذشته ما است، اظهار داشت: فرش با نقوش خود فرهنگ غنی گذشته را طی ادوار تاریخ حفظ و به امروز منتقل کرده است.


نماد هر منطقه را در فرش بافته شده آنجا می‌بینیم


آقایار فراشی با تأکید بر اینکه نماد هر منطقه را در فرش بافته شده آنجا می‌بینیم، افزود: بازارهای جهانی که به صورت سنتی از ما خریداری می‌کند، به دنبال فرش های بومی هستند.
وی با بیان اینکه فرش‌های غیر بومی مدتی در بازار جولان دادند، عنوان کرد: تولیدکنندگان فرش بومی هرگز ادعا نکردند که برای تولیدات خود مشتری ندارند اما برخی تولیدکنندگان فرش غیر بومی برای فروش آن به مشکل برخورد کردند.
یکی از فروشندگان فرش در بازار همدان در گفتگو با مهر نیز با بیان اینکه باید برای احیای فرش همدان تلاش کرد، گفت: نقشه‌ها باید بدون نقص باشند و از موادی چون پلی‌استر در تارپود قالی استفاده نشود چرا که این اتفاق زحمات بافنده را به هدر می دهد.

فرش‌ها اصالت خود را از دست داده اند


حاج حسین طالبی با بیان اینکه در رنگ، بافت و اندازه باید نظرات کارشناسان در نظر گرفته شود، اظهار داشت: متاسفانه فرش‌ها اصالت خود را از دست داده اند.
وی با بیان اینکه از گذشته، منطقه همدان برای صادرات و تجارت، فرش تولید کرده است، افزود: حتی فرش‌های شهربافت نیز با نیت تجارتی تولید شده، بنابراین وقتی تجارت ضعیف شد، تولید نیز با چالش مواجه و کم کم فرش همدان از صحنه حذف شد.
وی با بیان اینکه در گذشته تعداد واحدهای صنفی در بازار فرش همدان به ۴۰۰ مغازه می‌رسید، عنوان کرد: امروز شاهد کاهش واحدهای صنفی در حوزه فرش فروشی هستیم.
یک تاجر فرش نیز با بیان اینکه امروز قیمت تمام شده فرش با مصالح خوب، بالاست، گفت: با توجه به قیمت مصالح نمی‌توانیم در بازار رقابت کنیم.
بافت نقشه‌های دیگر در همدان به ضرر ما تمام شد که برخی از نهادهای دولتی آن را ترویج کردند احمد اسکندری با تأکید بر اینکه نباید در تولید از جغرافیای فرش دور شد، عنوان کرد: بافت نقشه‌های دیگر در همدان به ضرر ما تمام شد که برخی از نهادهای دولتی آن را ترویج کردند.
اسکندری گفت: باید نقشه‌ای در همدان تهیه شود که بتوانیم آن را تولید کرده و در داخل و خارج کشورعرضه کنیم و برند ویژه همدان را ارائه دهیم.
وی با تأکید بر اینکه رنگرزها یکی از ضربه‌های شدید را به صنعت فرش زدند، اظهار داشت: بیشتر خامه‌هایی که وارد همدان می شود، دباغی است و خامه اصلی نیست.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با اشاره به برگزاری دوره بازاریابی فروش فرش، عنوان کرد: باید چنین دوره‌هایی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی فرش برگزار شود تا با بازار روز جهان و شیوه‌های معامله آشنا شوند.

همدان مستعد تبدیل به قطب فرش کشور است


احمدعلی بابایی با بیان اینکه همدان مستعد تبدیل به قطب فرش کشور است، توجه به حوزه فرش دستباف را یکی از مصادیق تحقق شعار اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: فرش دستباف یکی از حوزه‌های مستعد برای فعالیت اقتصادی است که می‌تواند کشور را از بحران‌ها رهایی دهد.
وی با اشاره به قابلیت‌های بالای این هنر گفت: کشور در زمینه فرش هیچ گونه وابستگی به خارج ندارد که اگر در سال‌های گذشته به خوبی به این هنر توجه می‌شد، می‌توانستیم از تحریم‌ها عبور کنیم.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه حوزه فرش باید حق خود را از اقتصاد کشور مطالبه کند، توجه به این بخش بر مبنای اقتصاد مقاومتی را بهترین بستر برای عملیاتی شدن این مهم دانست.
علی‌بابایی با انتقاد از اینکه متأسفانه در داخل کشور قدر این ظرفیت عظیم را نمی‌دانیم، گفت: وجود مواد اولیه در داخل، طرح و نقشه، برخورداری از دانش فنی، نیروی کار ماهر و نداشتن وابستگی به تکنولوژی خارجی، فرش را از هر نظر در حوزه اقتصاد مطرح می‌کند.
وی خواستار شناسایی بازارهای جهانی و سرمایه‌گذاری در این زمینه برای صادرات فرش دستباف شد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید توجه به این بخش را در سیاست‌های خود جدی‌تر گرفته و بستر پویایی این هنر صنعت را مهیا کند.

ظرفیت بالای استان همدان در بخش فرش


وی از ظرفیت بالای استان همدان در بخش فرش سخن گفت و با بیان اینکه بانک‌ها باید نسبت به ارائه تسهیلات با کارمزدهای پایین به بخش فرش اقدام کنند، گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه، به طور حتم ارزآوری بالایی را رقم خواهد زد.
ناگفته پیداست که فرش دستباف از کهن‌ترین هنرهای پر افتخار ما محسوب می‌شود که از قدمت بسیار بالایی برخوردار است اما متأسفانه باید اذعان کرد که در کشور ما مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی و تکیه بر درآمدهای نفتی سبب ایجاد اقتصادی متأثر از عوامل خارجی به خصوص بازار ناپایدار نفت شده و از وجود این کالای با ارزش غافل مانده است.
در این میان استان همدان به عنوان یک استان که در مناطق مختلف آن انواع فرش بافته می‌شود و مشتریان پروپاقرصی در کشورهای آلمان و امریکا دارد می‌تواند با صادرات فرش حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و با افزایش کیفیت و مواد اولیه خود و همچنین به روز کردن فرش‌های خود مطابق با نیاز جهانی پای در راه صادرات بگذارد و به دوران شکوفایی زمان‌های قبل در فرش برسد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

بررسی گفتمان باغ ایرانی در فرش دستباف

چهارمین نشست علمی- تخصصی با موضوع "گفتمان باغ ایرانی در فرش دستباف" با هماهنگی مرکز ملی فرش ایران در محل موزه فرش ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکزملی فرش ایران؛ در این نشست علمی- تخصصی مهدی کشاورز افشار(رییس انجمن علمی فرش ایران) بیژن اربابی (عضو هیئت علمی دانشگاه هنر) و آرش حیدریان (تولید کننده و صادرکننده فرش دستباف) درباره " گفتمان باغ ایرانی در فرش دستباف" بحث و تبادل نظر کردند.
در ابتدای این نشست بیژن اربابی به تشریح گفتمان باغ ایرانی و تاثیر آن بر فرش دوره صفوی و قاجار پرداخت.

باغ ایرانی فرش

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با بیان اینکه علیرغم حضور فرش دستباف از دوره باستانی در سرزمین ایران تا دوره صفوی اسناد وشواهد اندکی باقی مانده است افزود: بر این اساس منابع و آثار دوره صفوی را می توان سرآغازی واقعی و عینی و قابل دسترس در این زمینه برشمرد.
وی افزود: از جمله طرح هایی که درفرش های دوره صفوی ظاهر شد، طرح باغی است و این طرح که موضوع اصلی آن باغ ایرانی است در عینی ترین شکل خود، نمایی از باغ ایرانی را با نهرها ودرختان و گیاهان... را نشان می دهد.
اربابی با اشاره به اینکه به نظر می­­رسد باغ در مقام و جایگاه یک مفهوم فکری و نه صرفا شکلی در فرش ایران تجلی یافته است و منشا و پدید آورنده چنین مفهومی را می باید در حوزه تفکر و اندیشه ایرانیان دانست گفت: باغ در سایر رشته های هنری، فرهنگی صفوی نیز نقشی تعیین کننده و مسلط را ارایه می کند که با توجه به مفاهیم بر گرفته از نظریه گفتمان می توان آن را گفتمان باغ معرفی کرد.
وی تصریح کرد: گفتمان را می توان فضایی از تفکر و اندیشه در یک دوره تاریخی مشخص خواند که در یک جامعه اندیشه ها در فضای گفتمانی آن و نسبت به آن شکل می گیرند. گفتمان باغ در واقع از مهمترین مولفه های بر سازنده فضای فکری جامعه ایران بوده است که در یک رابطه بینا متنی با سایر هنرها قرار گرفته است.
به اعتقاد وی قالی های باغی صفوی دارای این ویژگی ها هستند:

- در قالی های باغی صفوی، عمدتا طرح بر اساس یک نهر مرکزی و تلاقی با دیگر نهرها شکلی چلیپایی را به وجود آورده اند که همانند طرح های معماری چهارباغی هستند.

- همانند معماری باغ های صفوی در قالی های باغی نیز عمدتا از طرح باغ دو محوری استفاده شده است.

- نقوش نهرهای آب، آبگیر ها و حوضچه ها، درختان، شکوفه ها، گیاهان و گل ها، پرندگان، ماهی ها و نقوش اسلیمی و ختایی در تزیین متن قالی ها باغی مورد استفاده بوده اند.

- طرح قالی های باغی دارای فضائی نسبتا واقع گرا هستند که در انتقال مفهوم مستقیم باغ در قالی های صفوی به روشنی قابل دریافت هستند.

- طرح باغی قالی های صفوی عمدتا به صورت چلیپایی و در ساختاری کلا منتظم و همانند معماری راست گوشه باغ های صفوی ترسیم گردیده اند. در حالی که مورد استثنائی قالی موزه آستان قدس، طرح باغی را در تلفیق با طرح محرابی و صرفا با نقوش واقع گرایانه ای ازدرختان، پرندگان، ماهی و گل ها و گیاهان در فضائی نسبتا متفاوت تر اما هم چنان در ساختار چلیپایی طرح های باغی صفوی به بازنمائی باغ پرداخته است.

وی در ادامه قالی های باغی دوره قاجاریه را دارای این ویژگی ها دانست:

- در قالی های باغی قاجاری عمدتا از شکل چلیپایی متداول در دوره صفوی تبعیت شده است.

- هم چنین قالی باغی دو محوری به تبعیت از دوره صفوی که عمدتا دارای شباهت بسیار در ساختار و نقوش هستند نیز وجود دارد. قابل توجه است که هردو مورد یاد شده در هر دو دوره دارای نقوشی واقع گرایانه تر نسبت به قالی های چلیپایی هستند.

- نقوش درختان و گیاهان، پرندگان، ماهی و نقوش ختائی عمدتا در طرح های باغی چلیپائی قاجاری مورد استفاده بوده است.

- به نظرمی رسد که نقوش اسلیمی در قالی های باغی قاجاری مورد کاربرد قرار نگرفته اند.

- در قالی های باغی اواخر قاجاری استفاده از نقوش محراب، گلدان در متن قالی ها متداول گردیده که به نظر می رسد که دارای شباهت هائی نزدیک با نقوش و ساختار طرح خشتی هستند. هم چنین کاربرد کتیبه هایی خطی در فضاهائی که نهر باغ هستند، تفاوت های خاصی را با طرح باغ صفوی به وجود آورده اند.

در ادامه این نشست مهدی کشاورز افشار در تشریح باغ ایرانی در فرش ایرانی گفت: باغ ایرانی به عنوان یک پدیده طبیعی وجود دارد ولی موضوع مهمتر این است که این باغ در ذهن ما انسان ها چه معنایی دارد، در حقیقت وجه معناشناختی باغ چیست.
رییس انجمن علمی فرش ایران گفت: فرش باغی حاصل باز آفرینی باغ معمارانه طبیعی یا شهرسازانه نیست بلکه حاصل گفتمانی معرفت شناختی است به نام باغ است.
ایشان افزود: ما گفتمانی به نام باغ داریم که فرش، معماری، نقاشی، نگارگری وسایر حوزه های هنر در درون این چارچوب گفتمانی معنا پیدا می کنند.
استادیار دانشگاه تربیت مدرس گفت: گفتمان یک چارچوب نظم دهنده است به معرفت ما از جهان به طوری که امور را برای ما معنا و معتبر می کنند.
وی ادامه داد: گفتمان ها ثابت نیستند بلکه به صورت تاریخی و اجتماعی تغییر می کنند، به طوری که گفتمانها در طول تاریخ متعدد بوده و جایگزین یکدیگرمی شوند.
در این نشست علمی– تخصصی آرش حیدریان به موضوع معماری در قالی های باغ ایرانی پرداخت.
این تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف افزود: باغ پاسارگاد اولین نمونه یک باغ ایرانی است که به دستور کوروش کبیر ساخته شده است که حصاربندی منظم و وجود نظم منطقی در معماری این باغ نشان از مهندسی در ساخت این باغ بوده است.
وی عناصر باغ ایرانی را کوشک، گیاهان، پرندگان وحیوانات عنوان کرد.
حیدریان با اشاره نقش گرافیک در فرش های باغی، نگاهی هم به ورود فرم های گرافیکی از عناصر باغ به قالی های باغی داشت.
وی همچنین با تاکید بر اینکه قالی های باغی، نقشی از خاطره و امید را تداعی می کنند افزود: به اندرون آوردن باغی همیشه سرسبز در تمام فصول سال تداعی خاطره و امید به فصلی تازه و سالی دیگر را نوید می دهد.
شایان ذکر است در این نشست حضار با بیان دیدگاهها و نظرات خود برخی دیدگاه های مطرح شده از سوی اعضای پنل را به چالش کشیدند.
گفتنی است پنجمین نشست علمی – تخصصی با موضوع «طرح ونقشه فرش دستباف؛ چالش سلیقه یابی و بازارگرایی» روز دوشنبه 16 اسفندماه 1395 ساعت 15 تا 17 در موزه فرش ایران برگزار می شود.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

طرح گل حنایی در فرش ایران

طرح گل حنایی در قالیبافی و فرش دستباف ایران، یک طرح شناخته شده اما کم کاربرد است، در این مورد در کتاب «قالی ایران» و به نقل مستقیم آمده است:

(صفحه 59)
طرح گل حنایی

مفسّران مکرّر در مکرّر اظهار داشته اند که این طرح نام خود را از گل حنا اقتباس کرده است، ولی شباهت زیادی به این گل ندارد. با این همه طرح گل حنایی اشاره ای است به این گل.
گرچه در ایران طرح مشهوری است ولی رواج زیادی ندارد. این طور به نظر می رسد که اصل منشاء آن اراک (سلطان آباد) بوده است و هنوز نیز در بین قالیبافان مشک آباد و حال یکی از متداول ترین طرحها به شمار می رود. در مغرب، این طرح را اغلب شاه بلوط می نامند، زیرا به شکوفه این درخت شباهت دارد.


اطلاعات منبع:
کتاب قالی ایران
مولف: سسیل ادواردز
مترجم: مهین دخت صبا
ناشر: فرهنگسرا
چاپ دوم: 1370
صفحه نقل شده: 59


طرح گل حنایی در فرش ایران

ادامه مطلب

کاربرد الیاف پنبه در فرش دستباف

الیاف پنبه ای نمی توان برای پرز قالی استفاده کرد. در موارد بسیار نادری دیده شده است که پنبه را براق و ابریشم نما کرده و فرش های ابریشمی تقلبی از آن بافته اند.
پنبه

کاربرد الیاف پنبه در فرش دستباف

الیاف پنبه به طور گسترده در قالی بافی به کار می روند، به طوری که می توان گفت که تار و پود بیشتر فرش های ایران از پنبه است. یکی از امتیازات رشته های پنبه نسبت به انواع پشمی آن، این است که چون آفت بید به خوردن آن علاقه ای ندارد، فرش هایی که تار و پود آنها از پنبه می باشد در صورتی که در معرض بیدخوردگی قرار گیرند تنها پرز و یا گوشت آنها از بین می رود و سوراخ و یا حفره ای در آنها ایجاد نمی شود؛ در نتیجه به آسانی می توان طبقه جدیدی از پرز را از طریق گره زدن بر روی شبکه ی تار و پود فرش که سالم باقی مانده است، به وجود آورد.
از ویژگی های مهم الیاف پنبه استحکام آن است. الیاف پنبه به دلیل خاصیت کششی کمتری که در مقایسه با الیاف پشمی دارند برای تار و پود قالی مناسب تر هستند. طول و قطر الیاف پنبه با توجه به نوع و شرایط اقلیمی کشت آن متفاوت است و هر چه طول بیشتر و قطر نازکی داشته باشند مرغوب ترند. پنبه ی ایران با خصوصیات ویژه ای که دارد بر خلاف عدم قابلیتش برای بافت پارچه های ظریف و برای تار و پود فرش های درشت بافت بسیار مناسب است، بر خلاف آنکه برای بافت پارچه های ظریف مناسب نیست.
از الیاف پنبه ای نمی توان برای پرز قالی استفاده کرد. در موارد بسیار نادری دیده شده است که پنبه را براق و ابریشم نما کرده و فرش های ابریشمی تقلبی از آن بافته اند. گاهی برای پود گذاری به جای پنبه از الیاف ویسکوز نیز استفاده می شود. برای تشخیص پنبه از ویسکوز بهترین روش این است که الیاف مشکوک را در آب خیس کنند. الیاف ویسکوز بعد از این عمل به راحتی پاره می شوند، در حالی که پنبه مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد.


منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه 38

ادامه مطلب

۴۳۰۰ بافنده فرش خراسان جنوبی بیمه هستند

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه چهار هزار و ۳۱۵ بافنده فرش استان تحت پوشش این سازمان هستند، گفت: برای افزایش سهیمه بیمه قالیبافان همچنان در حال پیگیری هستیم.
به گزارش کارایان فرش مجید درویشی در گفتگو با مهر اظهارکرد: زمانیکه قانون بیمه قالی بافان به تصویب رسید، مقرر شد بخشی از سهم کارفرما توسط دولت پرداخت شود تا آنها تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند.

۴۳۰۰ بافنده فرش خراسان جنوبی بیمه هستند

وی افزود: با توجه به رقمی که برای بیمه قالی بافان گذاشته شده و افرادی که شناسه دارند، اگر تعداد آنها تغییر نکند، پذیرش افراد جدید امکان پذیر نیست و نمی‌توان افراد جدید را در این بخش بیمه کنیم.
وی گفت: بیمه افرادی که طبق گزارش بازرسان سازمان به شغلی غیر از قالی بافی فعالیت داشته و یا حق بیمه‌شان را پرداخت نکنند، قطع می‌شود.
درویشی با اشاره به وجود ۵۰ هزار بافنده فرش در استان بیان کرد: در حال حاضر چهار هزار و ۳۱۵ نفر بافنده تحت پوشش بیمه هستند در صورتی که سهمیه خراسان جنوبی در این طرح دو هزار و ۹۱۸ نفر بوده است.
وی یادآور شد: از محل طرح هدفمندی یارانه‌ها در تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۶ برای بیمه افراد خاص پیش بینی‌هایی شد، تا زمانیکه مصوب نشود قابل بیان نیست، امید است در این برنامه قالی بافان نیز تحت پوشش قرار بگیرند.
درویشی عنوان کرد: برای افزایش سهمیه استان در حال پیگیری هستیم تا از محل قطع بیمه سایر استان‌ها سهمیه دریافت کنیم، اما شرایط برای تمام کشور تقریباً به همین نحو است.
وی ابراز امیدواری کرد که در سال ۹۶ خبرهای خوشی برای این قشر سختکوش در تبصره ۱۴ شنیده شود شاید گره‌ای از کار قالی بافان گشوده شود.
به گفته درویشی، برند قالی خراسان جنوبی در بازارهای جهانی شناخته شده است، تلاش‌ها برای حمایت از این قشر ادامه دارد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

دوره آموزش ارتقای مهارت قالیبافان در قزوین

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: دوره آموزش ارتقای مهارت قالیبافان با حضور ۱۲۰ نفر در استان برگزار شد.
علی اکبر کبیری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دوره های آموزشی قالیبافان به منظور حفظ و افزایش کیفیت تولید فرش های دستباف در کشور، آشنایی با ارزش ها و اصالت های فرش های بومی و ترغیب بافندگان به تولید فرش های اصیل، ترویج استفاده از مواد اولیه، ابزار و روش های مناسب برای بافت فرش و آشنایی بافندگان با عیوب و آسیب های رایج در مراحل بافت فرش در منطقه برگزار شد.
وی افزود: همچنین ترویج روشهای بهینه برای اصلاح عیب ها و پیشگیری از بروز آسیب های شناسایی شده در فرش منطقه در میان بافندگان، افزایش بهره وری در بافت فرش و کاهش هزینه های تولید و حفظ و افزایش کیفیت فرش های تولیدی از دیگر اهدافی است که در برگزاری دوره ها مورد توجه قرار داشت.
کبیری تصریح کرد: این دوره ها با همکاری معاونت آموزش و تحقیقات مرکز ملی فرش ایران و اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد و مورد استقبال شرکت کنندگان نیز قرار گرفت.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب