لندن میزبان فرش و گلیم‌های ایرانی بود

نمونه‌هایی از فرش خمسه، طرح گل و مرغ و فرش چهارفصل تبریز از قطعات به نمایش درآمده در لندن به شمار می‌آیند.

لندن میزبان فرش و گلیم‌های ایرانی بود

به گزارش فرش دستباف، برند شناخته شده «رمضانی»، 19 تا 28 اکتبر 2016 فرصت خریدی را برای فرش و گلیم‌های شمال شرقی ایران از برترین کلکسیون‌های خصوصی در لندن فراهم کرد.
زنده یاد ناصر رمضانی برای خرید مستقیم از روستاییان و بازاریان ایران 15 نماینده ویژه داشت.
نمونه بسیارعالی از فرش خمسه طرح گل و مرغ، یک فرش امضا شده عمواقلی و فرش چهار فصل تبریز در بین قطعات نمایشگاه بود.
برند «رمضانی» در سال 1955 تاسیس شده است.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

انتشار فراخوان نمایشگاه فرش دستباف شانگهای چین

نمایشگاه بین‌المللی تخصصی فرش و انواع کف‌پوش در آسیا توسط شرکت نمایشگاه‌های آلمان هانوفر در شانگهای چین برگزار می‌شود.

نمایشگاه فرش دستباف چین

به گزارش فرش دستباف، این رویداد 21 تا 23 مارس 2017 برابر با 1 تا 3 فروردین1396 در محل دائمی نمایشگاه‌های شانگهای چین برپا خواهد شد.
فرش‌های دستباف، فرش‌های ماشینی، نخ و الیاف، انواع لمینت، پارکت‌های چوبی، سنگ‌های طبیعی، سرامیک، کف‌پوش‌های صنعتی، کف‌پوش‌های مسکونی، سیستم‌های نصب، سیستم‌های نظافت و ادوات مربوطه بخشی از محصولاتی است که در این نمایشگاه جهانی توسط تولیدکنندگان و متخصصان از سراسر دنیا عرضه می‌شود.
اجاره بهای غرفه در نمایشگاه DOMOTEX Asia China Floor 2017به این شرح است:
فضای خام غرفه برای متراژ 12 تا 120 مترمربع 1.875 یوان/متر مربع حدودا معادل 285 دلار
فضای خام غرفه برای متراژ بالاتر از 120 مترمربع 1.500 یوان/متر مربع حدودا معادل 228 دلار
ساخت غرفه توسط نمایشگاه برای هر متر مربع 120 یا 300یوان/متر مربع
گفتنی است تاکنون بالغ بر 8 شرکت در فضایی به وسعت 800 مترمربع حضور خود را در نمایشگاه دموتکس چین 2017 قطعی کرده‌اند. بی‌شک حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصصی درجه یک جهان، بهترین سکو برای ارائه محصولات صادراتی و بستر مناسبی برای ارتباط با بازرگانان و تجار بین‌المللی است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن2‌-88171261 تماس بگیرد و یا به آدرسwww.frn-co.com مراجعه کنید.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

کاربردهای فرش براساس شاهنامه فردوسی

كاربردهای متعدد فرش در دوره‌های پیشدادی و كیانی وجود دارد كه با توجه به شاهنامه فردوسی هشت كاربرد گستردنی اشاره شده را بیان می‌كنیم.

کاربردهای فرش براساس شاهنامه فردوسی

1- کاربرد ادبی: در زبان شاعرانه، ارائه‌های ادبی به غنای كلام شاعر می‌افزایند. در شاهنامه تركیب «بگسترد داد» یا «فرش جهان» و عباراتی مشابه، ارائه‌هایی‌اند كه در زبان فردوسی استفاده شده‌اند.
2- كاربرد فرش در تزئینات جشن و اعیاد: ایرانیان در پیروزی بر دشمن، موارد خوشایند فرهنگی و اعتقادی، مراسم خواستگاری و بازگشت قهرمانان به دیار خود پس از نبرد در تدارك جشن از انواع گستردنی‌ها استفاده می‌کردند.
3- كاربرد در مراسم تدفین و سوگ: حضور پرنیان یا دیبای زرد رنگ و دیبای خسروی به‌عنوان نوعی گستردنی، در تزئین تابوت متوفی كاربرد دارند.گرامی داشتن پهلوانان دلیر میدان‌های نبرد كه جان خود را از دست داده یا بر تابوت پادشاهان از بافته‌های شكیل و گران‌قیمت استفاده می‌كرده‌اند كه در این میان وجه بارز این كاربرد دیبای خسروی است كه به‌عنوان كف پوشی گستردنی بر تخت پادشاهان نیز كاربرد دارد. بر تخت سهراب، رستم، اسفندیار و بهرام نمونه مواردی است كه به دیبای خسروی اشاره شده است. از دیبای زربفت تنها در گرامی داشتن مادر سیاوش توسط كاووس شاه كه غیر از مراسم عزا است، استفاده شده است.
4- به‌عنوان هدیه و پیشكش: مهم‌ترین كاربرد گستردنی در شاهنامه فردوسی با بیشترین فراوانی استفاده به‌عنوان پیشكش و هدیه است كه از سرزمینی به سرزمین دیگر فرستاده می‌شده است و در كنار دینار، زر، غلامان و كنیزان، گستردنی‌ها و پوشیدنی‌ها از جمله هدایای شاهانه‌ای است كه به‌عنوان تحفه كاربرد داشته است
5- جهیزیه عروس: در آداب و فرهنگ ایرانی اشاره شده در شاهنامه فردوسی، در برگزیدن همسری یك زن برای مرد، همراه با ورود زن، بهترین اشیای موجود كه زن می‌تواند همراه خود بیاورد گستردنی‌ها است هدایای همراه سودابه به درگاه كاووس، كتایون در همسری گشتاسب یا همسری فرنگیس بر سیاوش از جمله این موارد است كه هر سه زنانی از سرزمین غیر از ایران هستند.
6- غنایم جنگی: در شاهنامه اشیا و افراد به‌عنوان غنایم مورد توجه بوده‌اند. گاه در تصرف سرزمین دشمن و تصرف بارگاه شاه سرزمین مخالف، گستردنی‌ها نیز بخشی از غنایم مورد توجه بوده‌اند. غنایم اموال سام، توس، بهمن، غنایم همراه رستم در مقابله سپاه افراسیاب یا غنایم اسفندیار از درگاه ارجاسب.
7- تجارت و بازرگانی: توجه به بعد اقتصادی و بازرگانی گستردنی‌ها، به‌عنوان بافته‌ای خاص به‌طور صریح در شاهنامه بیان نشده است؛ چراكه شاهنامه بازآفرینی فرهنگ حماسی است و توجه به قدرت پادشاهان و حفظ سرزمین كه از مولفه‌های دو دوره‌ پیشدادی و كیانی است، اما گاه برای پیروزی بر دشمن، قهرمان به‌صورت بازرگان كه در كنار دیگر محصولات ایرانی فرش را نیز به همراه دارد، قابل توجه است. رستم در كسوت بازرگان فرش، وارد توران می‌شود كه تغییر كسوت رستم در قالب حرفه‌ای كه شك برانگیز نباشد از غنی بودن مبادلات پیش از آن اشاره دارد.
8- اموال خزانه: خزانه، محل نگهداری اشیای گران‌قیمت بوده است كه زمانی فریدون، خزانه ضحاك را در اختیار می‌گیرد و نیز همین طور در دوره كیانی، كه هدایای شاه از خزانه به بزرگان یا دلیران داده می‌شده است، توصیف شده‌اند.
از میان كاربردهای اشاره شده، غنیمت جنگی بودن و حوزه تجارت و بازرگانی خاص دوره كیانیان است. جهیزیه عروس از جمله مواردی است كه در برگزیدن زنانی از سرزمین بیگانه همراه شهبانوان بوده است؛ مابقی كاربردهای اشاره شده در دوره پیشدادیان و كیانیان مشترك است. البته دوره پیشدادی، به دلیل تلاش برای پی بردن به دانش بافت فرش حائز اهمیت است.

منبع: شهدخت رحیم‌پور، «فرش به روایت شاهنامه فردوسی در دوره پیشدادیان و کیانیان»، مطالعات تاریخ فرهنگی، 1394: صص: 108-106.

ادامه مطلب

ثبت نقش فرش ایران در سازمان جهانی

یکی از صنایع مهمی که باید در بخش صادرات غیرنفتی مورد توجه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است و در همین راستا نقش فرش ۲۹ منطقه ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی ثبت شده است.
خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: یکی از صنایع مهمی که باید در بخش صادرات غیرنفتی مورد توجه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است. شاخص توان رقابت صادراتی فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی اصفهان برابر با ۸۸/۰ است و بیانگر این است که فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی استان اصفهان در شرایط فعلی در بازارهای جهانی دارای توان رقابت است. شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در شرایط رقابت آزاد شرایط بعد از پیوستن ایران به (WTO) است، برابر با ۷۹/۰ و نشان دهنده مزیت نسبی این استان در تولید فرش مذکور می‌باشد.

ثبت نقش فرش ایران در سازمان جهانی

بنابراین گزارش، در راستای توجه به این صنعت شاهد رونق صادرات فرش دستباف ایرانی به کشورهای مختلف هستیم و به تازگی آمریکا نیز در این لیست قرار گرفته است. به دنبال تلاش ها برای رونق صادرات و تثبیت جایگاه فرش دستباف ایرانی؛ نقش فرش 29 منطقه ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی ثبت شده است.
این گزارش می افزاید: ایرنا در این زمینه به نقل از حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش دستباف نوشته است: "هم اکنون نقش فرش دستبافت 40 منطقه جغرافیایی کشور به عنوان هنر اصیل ایرانی ثبت ملی شد که از این تعداد 29 مورد آن در 2 سال گذشته در سازمان جهانی مالکیت معنوی به ثبت رسیده که از این تعداد 14مورد آن مربوط به سال 1395 است. از مجموع نقش جغرافیایی فرش های ایران که در سازمان جهانی مالکیت معنوی ثبت شد، 2 مورد مربوط به خراسان جنوبی است. نقش فرش قهستان شهرستان مرزی درمیان و مود شهرستان مرزی سربیشه از آن جمله است. فرش دستباف ایران عنصر بسیار پررنگ و شاخصی دارد نه فقط در ارز آوری که شاید امروز در مقایسه با سایر اقلام صادراتی عدد بزرگی نباشد اما ویژگی های مهمی در خود نهفته دارد."
یادآور می شود: در 6 ماهه نخست امسال بیش از 2 هزار و 300 تن فرش دستبافت به ارزش افزون بر 134 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش 18 درصد و وزن 11 درصد رشد دارد. از این مقدار بیش از هزار تن فرش دستبافت به ارزش حدود 37 میلیون دلار به صورت مستقیم به آمریکا صادر شد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

سهم کم اصفهان از صادرات فرش ایران

تشکیل اتحادیه صادراتی صنایع‌دستی برای استفاده از تجربه صادرکنندگان و فعالان این بخش از مسائل مهم مطرح شده در نشست هفته صادرات در اصفهان بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در نشست هفته صادرات اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان 75 درصد صنایع دستی کشور و 30 درصد صنایع را به خود اختصاص دارد.
جعفر جعفرصالحی مهمترین چالش پیش روی صنایع دستی را بازرگانی و فروش دانست و گفت: تولید و آموزش صنایع دستی در شرایط مطلوب است ولی انبارهای تولیدکنندگان پر از محصولات قابل صادر است.
وی مشکلات بانکی، فقدان مسترکارت و ویزا کارت، نبود استاندارد برای تولیدات صنایع‌دستی، نبود شناسنامه برای محصولات، ناهمسانی قیمت‌ها، ضعف عمده در طراحی محصول، بسته‌بندی نامناسب و رعایت نکردن حقوق مالکیت را از معضلات صنایع دستی کشور برشمرد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان عدم وجود برند در صنایع دستی، فقدان بانک اطلاعاتی صنایع‌دستی، ضعف در تجارت الکترونیک، عدم وجود شرکت توانمند برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی از دیگر نقاط ضعف صنایع دستی عنوان کرد.

صادرات فرش اصفهان


ظرفیت تشکل‌ها برای تقویت صادرات استفاده شود


رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان در این نشست با انتقاد از تفکیک اتحادیه‌های تولیدکننده صنایع دستی و تقسیم آن بین اتحادیه‌های صنفی گفت: برای تقویت صادرات صنایع دستی ابتدا باید از ظرفیت اتحادیه‌های مرتبط با آن استفاده کنیم تا آنان علاوه بر سازمان دهی زمینه صادرات را برای محصولات تولید شده اعضا فراهم کنند.
عباس شیردل وجود تولیدکنندگان متعدد و خرد در صنایع‌دستی را عامل تقویت صادرات این بخش ندانست و گفت: تشکیل اتحادیه صادراتی صنایع‌دستی می‌تواند تولیدکنندگان را برای صادرات انگیزه بخشد.
وی ضمن تقدیر از اتاق بازرگانی در توجه به موضوع صادرات صنایع‌دستی گفت: تشکیل اتحادیه صادراتی صنایع دستی با استفاده از تجربه صادرکنندگان و فعالان این بخش می‌تواند نوید رونق برای فعالان صنایع دستی استان باشد.

سهم صادرات استان اصفهان از فرش ایران کمتر از 8 درصد است

عضو اتحادیه فرش دستباف اصفهان در این جلسه گفت: از گردش مالی 1.5 میلیارد دلاری فرش در جهان در سال 2015 سهم ایران 280 میلیون دلار بوده و این در حالی است که سهم ایران در سال 1355 از بازار فرش دنیا 75 درصد بوده است.
علی ماهانی اضافه کرد: آمار در این بخش از 712 هزار فعال در سال 85 امروز به 429 هزار نفر رسیده است و این آمار نشان می‌دهد که در بخش فرش با چالش‌های تولیدی و صادراتی روبه‌رو هستیم.
وی گفت: سهم استان اصفهان در صادرات فرش ایران در سال 1385 برابر 18.2 درصد و در سال 95 به کمتر از 8 درصد رسیده است.
عضو اتحادیه فرش دستباف اصفهان بازاریابی ضعیف بخش فرش و توجه‌نکردن به تجارت الکترونیک را از عوامل کاهش صادرات فرش اصفهان برشمرد و گفت: تسهیلات گران قیمت بانک‌ها برای تولید کنندگان و صادرکنندگان فرش، شرایط را برای ادامه فعالیت دشوار ساخته است.

هفته صادرات برای نخستین بار در اصفهان برگزار می‌شود

رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق اصفهان با اشاره به برپایی نشست‌های تخصصی برای شناسایی مسائل و مشکلات صادرکنندگان گفت: هفته صادرات برای نخستین بار در کشور در اتاق بازرگانی اصفهان شکل گرفته است.
حمیدرضا مومنی در خصوص برپایی نشست‌های تخصصی بین کمیسیونی و هفته صادرات در اصفهان اظهار داشت: با توجه به حوزه فعالیت کمیته در بخش صادرات و شناسایی مشکلات و مباحث پیش روی صادرکنندگان و ارائه راهکارها و پیشنهادات و به دنبال اینکه اتاق بازرگانی مشاور سه قوه است، بررسی این مسائل به کمیته توسعه صادرات واگذار شده است.
وی با بیان اینکه در جلساتی به این نتیجه رسیدیم که به شکل تخصصی با کمیسیون‌ها و فعالان حوزه صادرات در بخش‌های معدن، صنعت، گردشگری، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی نشست‌هایی برگزار کنیم.
در این نشست بر تشکیل اتحادیه صادراتی صنایع دستی استان، حل مشکل کارت‌های اعتباری بین المللی، اجباری‌شدن استاندارد در محصولات صادراتی، برقراری ارتباط بین طراحان صنعتی و هنرمندان صنایع‌دستی برای تولید محصولات جدید، توجه به بسته بندی صنایع دستی، توجه به ثبت حریم جغرافیایی برای رعایت حقوق مالکیت معنوی، توجه به تجارت الکترونیک و برگزاری کارگاه‌های آموزش صادرات در بخش صنایع دستی تاکید شد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

ضعف بازاریابی پاشنه آشیل صادرات فرش تبریز

فرش دستباف تبریز از جنبه تنوع زیاد طرح و نقشه و کیفیت مناسب شهرت جهانی دارد و حفظ جایگاه گذشته این شهر در این هنر صنعت، نیازمند تقویت توانمندی های داخلی و درک درست از نیازهای بازار جهانی است.
به گزارش ایرنا، قالی بافی در آذربایجان ریشه کهن دارد و سهولت تأمین مواد اولیه و وجود طراحان و بافنده های ماهر، تبریز را به یکی از مراکز مهم تولید و عرضه فرش دستباف تبدیل کرده است.
تبریز از زمان هلاکوخان مغول از مراکز عمده تولید و دادوستد قالی بوده و پا به پای شهر هرات (در خراسان قدیم و افغانستان امروزی) قالی بافی در این شهر مراحل تکاملی خود را پیموده است.
بافنده های طراز اول تبریز در زمان صفویان با ایجاد کارگاه های بزرگ قالی بافی، گردهم آمده و به بافت نمونه های ارزنده ای دست یافتند که از آن جمله می توان به قالی مشهور مسجد اردبیل (1539میلادی) که اکنون در موزه 'ویکتوریا و آلبرت' لندن نگهداری می شود.
چندین قرن از قالی ایران به عنوان کالای تجاری استفاده می شد ولی میزان این تجارت ناچیز بود تا اینکه در قرن 15میلادی، مردم کشورهای مغرب زمین آن را شناختند و برای آن ارزش قایل شدند و از قرن 17 به بعد هم پس از آنکه قالی ایران به خارج از کشور راه یافت، صنعتکاران تبریز با دریافت سلیقه مردم اروپا و آمریکا دست به بافتن قالی هایی زدند که بازار آن کشورها را به خود اختصاص دهند.

ضعف بازاریابی پاشنه آشیل صادرات فرش تبریز

تبریز که در موارد بسیاری همواره علمدار نهضت های مختلفی بوده است، در اعتلای هنر فرشبافی ایران نقش به سزایی داشته و رونق دوباره و احیای هنر فرشبافی در اواخر دوره قاجاریه و اوایل سلطنت پهلوی و راهیابی فرش ایران به بازارهای جهان و گسترش این حرفه در تمام نقاط ایران را تنها مرهون هوش و ذکاوت بازرگانان و قالیبافان صبور این منطقه باید دانست.
شهر تبریز به علت بافنده های ماهر، طراحان خوش ذوق و نزدیکی به کشورها و بازارهای خارجی شرایط مساعدی برای تولید و تجارت قالی داشت.
بر اساس این گزارش، با ایجاد شعبه هایی از شرکت های خارجی خریدار فرش ایرانی، بازارهای خارجی به روی فرش تبریز گشوده شد.
اما صنعت فرش تبریز دیگر سال‌هاست آن طور که باید نمی‌تواند در جهان ظاهر شود، به گونه ای که در سال‌های اخیر کشورهایی چون چین و هند از فرصت استفاده کرده و با کپی برداری از فرش‌های تبریز و ایران بازارهای بین المللی را به سوی خود جذب کرده اند.
بر اساس آمار گمرک تبریز و منطقه ویژه اقتصادی سهلان در نیمه نخست سال جاری 51 هزار و 593 دلار فرش دستباف از استان صادر شده است، در حالی که در نیمه نخست سال گذشته 397 هزار و 922 دلار صادرات فرش از مبادی گمرکی استان داشتیم.
هر چند مسئولان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی این میزان کاهش صادرات فرش دستباف از استان را نمی پذیرند و معتقدند با توجه به اینکه بیشتر تجار استان در سایر استان ها و به ویژه تهران فعالند، اقدام به صادرات از سایر مبادی گمرکی کشور کرده اند.
حتی در صورت پذیرش این موضوع هم بر اساس آمار منتشر شده این اداره کل در 6 ماهه امسال 74 میلیون و 700 هزار دلار فرش و صنایع دستی استان از مبادی گمرکی کشور صادر شده که نشانگر کاهش 5.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
با وجودی که تاثیر تحریم ها در کاهش بازار فرش ایران و تبریز را نمی توان نادیده گرفت اما به نظر می رسد عوامل دیگری در کاهش صادرات فرش دستباف دخیل است.
نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش تبریز، افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت فرش را از عوامل کاهش صادرات فرش می داند و معتقد است: سلیقه های مشتریان خارجی تغییر یافته و برای نفوذ و ماندگاری در بازار این کشورها نیازمند تبلیغات وسیع هستیم.
احد هریسچیان با اشاره به اینکه آلمان، ژاپن و امارات متحده عربی از جمله مشتریان عمده فرش ایرانی بودند، گفت: افغانستان، پاکستان و هندوستان جای ما را گرفته اند و دستیابی به جایگاه گذشته نیازمند هزینه فراوان است.
وی با بیان اینکه سفارش پذیری نداریم، گفت: مرکز ملی فرش به دلیل نداشتن بودجه کارایی لازم را ندارد و بخش های رایزنی سفارت ها هم چندان فعال نیستند.
یکی از تجار فرش تبریز هم با اشاره به اینکه تولید اقلام صادراتی فرش در تبریز متوقف شده، دفاتر صادرکنندگان فرش در خارج از کشور تعطیل شده و نقل و انتقال پول هم هنوز روان نشده است، گفت: شیرازه تجارت فرش از هم پاشیده است.
فرهاد شعار اظهار کرد: در زمان حاضر فروش فرش های سبک با قیمت متری 400 تا 500 هزار تومان کمی رواج دارد و فرش های باارزش و نفیس خریدار ندارند.
عضو اتاق بازرگانی تبریز و از فعالان تولید و تجارت فرش دستباف هم گرفتن عوارضی برابر با ارزش فرش صادراتی را در کشورهای مقصد از عوامل کاهش سهم ما در بازارهای جهانی عنوان و بر ضرورت امضای تفاهم نامه های ترجیحی تاکید کرد.
اسماعیل چمنی با اشاره به معرفی تبریز به عنوان شهر خلاق بافت فرش از طرف شورای جهانی صنایع دستی، تشکیل موزه، نمایشگاه دائمی و بورس فرش را برای حفظ این عنوان و در جهت افزایش صادرات فرش ضروری دانست.
وی با بیان اینکه فرش جزو فرهنگ ماست و می توانیم انقلاب خود را از این طریق صادر کنیم، اختصاص نیافتن تسهیلات به بافنده ها و اختصاص چندباره مالیات در مراحل مختلف تولید فرش را در کنار رکود جهانی از مشکلات تولید و صادرات فرش عنوان کرد.
چمنی با بیان اینکه تجار باید انگیزه فعالیت داشته باشند، گفت: تولید ما باید از طریق سلیقه یابی و بازارسنجی به سمت صادرات هدایت شود.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز با بیان اینکه یکی از نقاط قوت فرش ایران به خصوص آذربایجان تنوع در اندازه، طرح، رنگ و رجشمار است، اظهارکرد: متنوع بودن برند فرش ایران است و این تنوع شامل قیمت هم می شود .
چمنی با اشاره به احتمال برخی بداخلاقی ها در تهیه مواد اولیه ارزان قیمت در تولید فرش دستباف، اظهارکرد: رقبای ما هم با کپی برداری از طرح و نقشه فرش ایرانی، سوء استفاده کرده و تولیدات خود را به نام کشور ما در بازار جهانی عرضه می کنند.
وی افزود: اعمال تحریم های جهانی علیه ایران هم از طرفی موجب کاهش فعالیت بازرگانان ایرانی و از طرف دیگر فعالتر شدن رقبای ما شد.
چمنی با بیان اینکه ایران بیشتر بازارهای هدف خود را از دست داده است، گفت: مدیریت تولید فرش دستباف تنها با تمرکز بر بازار داخلی موجب ریزش تولیدکننده ها شده است.
وی، بازتعریف ساختار تولید و صادرات فرش دستباف ایران را بر اساس مشتری مداری ضروری دانست و گفت: با توجه به اینکه بیشتر تجار فرش به دلیل رکود از دور خارج شده اند و بازارهای خود را از دست داده ایم، شناسایی بازارهای جدید ضروری است.
عضو اتاق بازرگانی تبریز یکی از مشکلات پیش روی فرش ایران را تعدد تشکیلات و موازی کاری عنوان و لزوم بر مدیریت واحد در جهت رونق تولید و تجارت این کالای ارزشمند تاکید کرد.
وی گفت: بافندگان و طراحان و تمامی فعالان عرصه تولید قالی سرمایه اصلی این هنر صنعت هستند و دولت با حمایت های رفاهی و تسهیلاتی می تواند گام های مثبتی در جهت حفظ این نیروها و جلوگیری از سوق یافتن آن ها به شغل های کاذب بردارد.
قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم با اشاره به سهم 35 درصدی استان در تولید و صادرات فرش دستباف کشور گفت: 600 هزار نفر در زمینه های مختلف تولید فرش در استان فعالیت دارند.
غلامعلی راستی با اشاره به تولید 700 تا یک میلیون مترمربع قالی در آذربایجان شرقی در سال، گفت: وجود 12 هزار کارگاه قالی در استان و 45 تیمچه فروش فرش دستباف در بازار تبریز از ظرفیت های استان است.
وی با اشاره به نقش هنر صنعت فرش در اقتصاد داخلی یادآوری کرد: 24 شغل با فرش مرتبط است و هر مترمربع فرش برای 2 نفر به صورت مستقیم و 2 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می کند.
وی رکود جهانی در کنار تحریم ها را مهمترین عامل کاهش صادرات قالی دانست و گفت: گام هایی در جهت افزایش تولید و صادرات قالی برداشته شده و تمام صادرکننده هایی که در قالب شرکت حقوقی بیش از یک میلیون دلار فرش دستباف صادرکنند از مشوق صادراتی بهره مند می شوند.
وی با اظهارامیدواری نسبت به اختصاص اعتبار برای حمایت از بخش تولید و صادرات فرش دستباف، گفت: واحدهای صنعتی فرش دستباف می توانند از تسهیلات رونق تولید استفاده کنند.
راستی با اشاره به اینکه نقل و انتقال پول توسط بانک هایی که در کشورهای خارجی کارگزاری دارند ممکن است، گفت: دولت بخشی از هزینه حضور تاجران فرش در نمایشگاه های خارجی را تقبل می کند و تشکل های فرش باید نقش خود را در بازاریابی ایفا کنند.
به هر حال در کنار تحریم های جهانی، استفاده از مواد اولیه نامرغوب، افزایش رقبا، سرقت طرح های ایرانی و ناهماهنگی تولید با نیاز بازار از دلایل کاهش سهم کشورمان از بازار جهانی فرش دستباف است و در صورت تنوع بخشی و توجه به کیفیت تولید می توانیم جایگاه از دست رفته خود را باز یابیم.
حمایت دولت در زمینه نیازسنجی بازارهای خارجی و سفارش پذیری در کنار کاهش عوارض گمرکی صادرات هم تجار را برای تداوم فعالیت امیدوار می کند.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

دوره تخصصی کاربرد فتوشاپ در طراحی فرش

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی‌ فارس از برگزاری نخستین دوره تخصصی «کاربرد فتوشاپ در طراحی و رنگ و نقطه فرش» در این شهرک خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سید هاشم موسوی جهان‌آبادی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دوره تخصصی کاربرد فتوشاپ در طراحی و رنگ و نقطه فرش با حمایت مالی شرکت شهرک‌های استان فارس توسط خوشه فرش فارس با همکاری دانشگاه هنر به مدت سه روز در دانشگاه هنر شیراز برگزار شد.

دوره تخصصی کاربرد فتوشاپ در طراحی فرش

وی با اشاره به تدوین برنامه‌های آموزشی فرش ویژه ذی‌نفعان خوشه فرش فارس افزود: این دوره آموزشی به مدت 24 ساعت به‌منظور بهره‌وری بیشتر و ارتقا کیفیت آموزشی برگزار شد.
موسوی جهان‌آباد با اشاره به اینکه این دوره‌ها با تخصیص اعتبار 80 درصدی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی فارس برای شرکت‌کنندگان برگزار شد، عنوان کرد: برگزاری این دوره نقش مهمی در ارتقای وضعیت فنی و مهارتی شرکت‌کنندگان داشت.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اظهار کرد: در پایان این دوره آموزشی به شرکت‌کنندگان گواهینامه اعطا شد.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

هدف گذاری 400 میلیون دلاری برای صادرات فرش

قائم مقام مرکز ملی فرش ایران در سردشت گفت : حدود 170میلیون دلار ارز از صادرات فرش عاید کشور شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، ابراهیم عزیزی درسفر یک روزه به سردشت هدف گذاری صادرات فرش دستباف در سالجاری را 400 میلیون دلار بیان کرد و افزود : در هفت ماهه گذشته حدود170 میلیون دلار فرش صادرات شده است.

هدف گذاری 400 میلیون دلاری برای صادرات فرش

او گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 20میلیون دلار افزایش یافته است.
عزیزی افزود: صادرات فرش کشور اغلب به کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس صورت می گیرد.
آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم تولید فرش دستباف در کشور است که از این استان فرش هایی با برندهای مختلف به اروپا خصوصا" آلمان و همچنین کشورهای آمریکا، کانادا ، روسیه و ژاپن صادر می شود.

خبرنامه کارایان

ادامه مطلب