تفرش [tafres]از شهرستانهای استان مرکزی و از جمله کانونهای قالیبافی آن که در آنجا قالیچه هایی با رنگهای روشن مانند نخودی،قرمز روشن و آبی روشن بافته می شود که طرح برخی از آنها ترنج و برخی دیگر طرح سرتاسری تشکیل شده از نگاره های پرنده و درخت است.
منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 281
ادامه مطلب
ساوه[save]از شهرستانهای استان مرکزی است و «نوبران» ،«زرند» و «خرقان» از جمله بخشهای آن به شمار می آید. در ناحیه ساوه شماری از روستاها را می توان یافت که هر چند تای آن در کنار هم قرار دارد. بیشترین روستاها را در پیرامون «نوبران» می توان دید که از جمله کانونهای قالیبافی این منطقه است. نقشه های رایج در ساوه از جمله عبارت است از:«بیگدلی مزلقانی» و «آقچه قلیه ای» و قالیی با طرح معروف به «برقی» یا «برق» که در دهکده «کردار» واقع در نزدیک «نوبران» بافته می شود. در نواحی عشایر نشین ساوه هم قالیبافی وجود دارد. براساس نمونه گیری سال 1346 در منطقه ساوه 6400 زن در قالیبافی کار می کنند.
منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 280
ادامه مطلب
لیلیان [lalayan]یا «لیلاهان» از کانونهایی بافندگی منطقه اراک. بزرگترین روستا از 7 روستای «ارمن نشین» واقع در دره شمال غربی خمین که قالیبافی در همه این روستاها رواج دارد. قالی « لیلاهان» بافتی فشرده و کرک بلند دارد و یک پوده است با زمینه ای به رنگ قرمز دوغی که طرح آن زیبا نیست. این قالی در «کمره» نیز بافته می شود ولی بافندگان «لیلاهان» آن را چنان پرداخت می کنند که سطح آن مخملی و نرم می شود.
منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 280
ادامه مطلب
سرابند [saraband]یا « سربند» از شهرستانهای استان مرکزی و مرکز آن «شازند» است.
قالی سرابند:
در سرابند نزدیک 3000 دار و در 30 روستا متمرکز است که نصف آن در سه روستا که قالی معروف سرابندی را می بافند برپاست. طرح این قالی به بته میری معروف است. بافت دارهای بقیه روستاها نامرغوب است. قالی سرابند دو پوده است و با گره ترکی بافته می شود با تار و پودی از نخ پود آن آبی رنگ است.
قالی میر:
در بازارهای فرش مغرب زمین،سرابند بیشتر یادآور طرحی است که در ایران به «بته میری» معروف است. و قالیهای قدیمی و خوش جنس این منطقه نیز به نام قالی میر معروف بوده است با نقشی از بته های ترمه و حاشیه ای با نگاره خطهای موازی و نقش مو وابستگی قالی امروزی سرابند به آنچه که سنت قالی سرابندی در اوایل قرن نوزدهم بوده است بخوبی پیداست. اگر در نگاره های متن د گرگونیهایی دیده می شود در نقش حاشیه ها، ریزه کاریها همان است که بوده است.سنت رنگ آمیزی قالی سرابند در گذشته بهره گیری از رنگهای گیاهی بوده است.
منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه 280
ادامه مطلب