قالی ترنجی گل و گیاهی،غنی شده با گلابتون،تبریزقالی ترنجی گل و گیاهی،غنی شده با گلابتون،
تبریزاواخر سده دهم هجری.موزه ویکتوریا و آلبرت لندن.232×163 سانتیمتر
منبع:پوپ،آرتور،سیری در هنر ایران،جلو دوازدهم،تهران،انتشارات علمی و فرهنگی،1387،صفحه 1163
ادامه مطلب
آمادگی تهیه نقشه فرش لری را داریمرئیس اداره فرش:
آمادگی تهیه نقشه فرش لری را داریم/ 10 هزار متر فرش در لرستان تولید میشودرئیس اداره فرش لرستان گفت: آمادگی لازم را برای تهیه نقشه فرش لری داریم.
ایرج کاویانی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، با اشاره به میزان تولید فرش استان، اظهار کرد: سالیانه حدود 10 هزار متر فرش توسط 23 هزار بافنده لرستانی تولید میشود که از این تعداد تقریباً 9450 نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتهاند.
وی اضافه کرد: متأسفانه بیمه قالیبافان دو سال است به علت عدم تأمین اعتبار از سوی دولت و بدهی دولت به تأمین اجتماعی راکد مانده و پذیرش جدید ندارد.
کاویانی ادامه داد: حتی براساس تفاهمنامهای که بین تأمین اجتماعی و مرکز بسته شده قرار بود 10 درصد بافندگان پذیرش شوند که این کار انجام نشده است.
رئیس اداره فرش لرستان از ثبت نشان جغرافیایی فرش لری در سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) خبر داد و افزود: این سازمان یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل است که فرش لرستان به همراه 14 منطقه کشور به ثبت آن رسیده است.
وی اظهار کرد: لازمه این کار احیای نقش فرش لری است که با توجه به اصالت آن، انجمن طراحان فرش استان که متشکل از 30 فارغالتحصیل فرش هستند در صورت تأمین اعتبار این آمادگی را دارند که نقشه لری را در کوتاهترین زمان ممکن احیاء کنند.
کاویانی با بیان اینکه قیمت فرشها متفاوت بوده و بسته به رجشمار آن دارد، گفت: در صورت تهیه نقشه لری میزان تولید نیز بسته به تقاضای بازارهای داخلی و خارجی افزایش مییابد.
رئیس اداره فرش لرستان تصریح کرد: متأسفانه فرش لرستان از طریق استانهای دیگر صادر میشود و در گمرک صدور فرش نداریم برای همین آمار دقیقی از صادرات فرش استان در دست ما نیست.
وی با اشاره به کارگاههای فرش استان بیان کرد: این کارگاهها در کل استان پراکندهاند اما درشتبافان عمدتاً در شهرستانهای الیگودرز، ازنا و دورود بوده و ریزبافان نیز به صورت پراکنده در سطح استان فعالیت دارند.
خبرنامه کارایان
ادامه مطلب
قالی ترنجی درختی و جانوری موزه منسوجات لیونقالی ترنجی درختی و جانوری،شمال غرب ایران (
تبریز؟)
نیمه دوم سده دهم هجری،موزه منسوجات لیون.232×162 سانتیمتر
منبع:پوپ،آرتور،سیری در هنر،جلو دوازدهم،تهران،انتشارات علمی و فرهنگی،1387،صفحه 1150
ادامه مطلب
فرش سالتینگ موزه ی هنرهای تزیینی پاریس
فرش ابریشمی موزه هنرهای تزیینی پاریساندازه این فرش 250×170 سانتیمتر است. تار و پودش ابریشمی است و پرزش ابریشم با مفتول زربفت شده طلا و نقره.گره آن ترکی است.محل بافت آن احتمالا
تبریز است.تاریخ بافت سال 909 هجری شمسی است.
منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه461
ادامه مطلب
فرش باغی موزه هنرهای تزیینی پاریس«در این فرش فقط نیمی از آن مشاهده می شود.نیمه دیگر آن در کراکووی لهستان محفوظ است.
قالی دیگری در این نوع فرش ولی با ظرافت بیشتر و اندازه 701×368 در کونتی میوزیوم لوس آنجلس موجود است.
در اینجا ما می توانیم تخیلات هنرمندان ایرانی را در زمان سلسله صفویه در مورد بهشت درک کنیم.باغی دلپذیر با درختانی شکوفه دار، نهر و آب و گل و بلبل و حیوانات دیگر که هم در زمینه و هم در حاشیه فرش نمایان است.»
منبع:حشمتی رضوی،فضل الله،از فرش تا عرش،تهران،امیرکبیر،،1389 ،صفحه 53
ادامه مطلب
فرش مجلس آواز پارسی
اندازه این فرش 375×270 سانتیمتر است. تارش نخی است و پود و پرزش پشمی است.گره آن فارسی است.پروفسور آرتور پوپ نام این فرش را «مجلس آواز پارسی» گذارده است.محل بافت این فرش احتمالا اصفهان یا کرمان است. تاریخ بافت فرش مذکور سال 959 هجری است.
(محل نگهداری:موزه هنرهای تزئینی پاریس)منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه461
ادامه مطلب
معرفی فرش های ایرانی در موزه های فرانسهدانلود مقاله معرفی فرش های ایرانی در موزه های فرانسه
کشور فرانسه از دیر باز تا کنون از عمده خریداران و علاقه مندان اشیاء هنری و باستانی بوده و همین مساله باعث شده که موزه های این کشور پر از لوازم و اشیاء هنری و تاریخی مربوط به ایران باستان و ایران بعد از اسلام باشند.
یکی از این اقلام هنری فرش است که در موزه های هنری های تزئینی پاریس،موزه لور،گوبلن و…وجود دارد.
در مقاله پیش رو تعدادی از فرش های ایرانی موجود در موزه های فرانسه معرفی شده است.
ادامه مطلب
بررسی تطبیقی نقش اسطوره در ادبیات فارسی و در طرح و نقش فرش ایرانیعنوان مقاله: بررسی تطبیقی نقش اسطوره در ادبیات فارسی و در طرح و نقش فرش ایرانی
نویسنده : معین الدینی، فاطمه
نویسنده : مهرابی زاده هنرمند، مانیا
چکیده :این مقاله با عنوان بررسی تطبیقی نقش اسطوره در ادبیات فارسی و در طرح و نقش فرش ایرانی، به مطالعهی همگامی حضور اسطوره در ادبیات فارسی و در طرح و نقش فرش ایرانی می پردازد. شاید بتوان به صراحت، هنر ادب پارسی و هنر فرش ایرانی را هنرهایی اسطوره گرا نامید. از آن جهت که با اسطوره و مفاهیم اسطوره ای ارتباطی نزدیک و ریشه ای دارند. دست بافته ها (فرش-گلیم –قالی) و اسطوره به تناسب طبقه بندی نقشمایههای اصلی فرش و مفاهیم بنیادی اسطورهای آنها، در طرح هایی با عنوان طرح های گیاهی ، جانوری ، ابنیه ، تلفیقی و هندسی (طرح های رایج و اصیل فرش ایرانی) تقسیم می شوند. بیشترین َاشكال اسطورهای در نقش های درختی و جانوری پدیدار می گردد. ترسیم و نقش كردن این نقشمایه ها بر متن قالی منطبق با تاویل مفاهیم معادل های اسطورهای آنها در ادب پارسی می باشند. اساطیر و بسیاری از افسانه های کهن چنانکه اریک فروم میگوید، رویا گونه اند. بنابراین، معنی پنهانی در زیر آنها نهفته است. اعمال و افعال خارقالعادهی قهرمانان وشخصیتهای اساطیری و وقایع عجیب و غیر واقعی آن باعث به وجود آمدن تفسیرهای اسطوره ای تمثیلی شده است. این اسطوره های سازنده ، در جهان بینی ونوع نگرش فردی بافندهی فرش نیز جلوه گر می شود . اسطورهی بهشت، هبوط، فنا ناپذیری انسان، گفتگو با پروردگار ، همه دیدارهای آشنایی است كه بر روح بافندهی دست بافته (فرش-گلیم –قالی) نیز عیان شده و قدرت تخیّل ذهن سیال او را به نبوغ و خلاقیت می رساند . هنرمندان طراح فرش این اسطوره ها را به زبان تصویر، به صورت نقشمایه هایی با مفاهیم چند لایهی اسطوره ای که ریشه در ادب پارسی دارند، با تباین رنگ زیبا به کمک گره ها، بازنمایی می کنند.
ادامه مطلب