قالی بافی در سنقر

سُنقُر

فرش بافی در سنقر

عشایر نیمه چادرنشین کلیایی ساکن در سنقر و توابع آن با تولیداتی قابل توجه چه از لحاظِ کمیت و کیفیت تا حدی کمبودهای مراکز بافندگی کرمانشاه و عشایر ساکن در این استان را جبران می کنند. این عشایر در مرکز مثلثی که رئوس آن همدان، کرمانشاه و سنندج است، زندگی می کنند و دست بافت های آنها بیشتر در شهر سنقر با قیمت های مناسب به فروش می رسند.
فرش های کُلیایی به طور معمول در اندازه های 130×250 سانتی متر و یا ذرع و نیم بافته می شوند. هر چند اندازه های دیگر مانند کلگی های کوتاه نیز به فراوانی در میان دست بافت های آن دیده می شود.
فرش های پرتراکم کلیایی تار و پود پنبه ای و پرزهایی با ارتفاع متوسط دارند الیاف فرش های آنها به خوبی رشته شده و معمولا با رنگ های طبیعی در فام های روشن، آبی وقرمز، و سایر رنگ های کلاسیک رنگ آمیزی می شوند. کیفیت دو رنگی ناگهانی نیز گاهی در میان فرش های آنان دیده می شود. درمجموعه فرش های کُلیایی به طرح های گوناگونی بر می خوریم. از جمله بافنده های این ناحیه فرش هایی با طرح بیجار در نقش هراتی با سبک شاخه شکسته می بافند که در متن روشن ترنج های آن نقش های ساده پرندگانی به صورت مجرد دیده می شود.
در متن اصلی فرش که در درون آن ترنج شش گوشه ای جای دارد ، نقش های هراتی دیده می شوند و حاشیه فرش با نقوشی به کلی غیرمتعارف تزئین شده است. پاره ای از فرش های این منطقه با داشتن ترنج ساعتی پیوستگی طرح های کُلیایی را با طرح های فراهان، تفرش و خَرَقان را نشان می دهند . چنانکه برخی دیگر از فرش های ترنج داراین ناحیه طرح هایی از لادیک(LADIK) در ترکیه را تداعی می کنند. در کُلیایی فرش هایی با طرح های بازوبند با حاشیه شیر و شکری نیز بافته می شود.


منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران/محمدجواد نصیری/چاپ اول/انتشارات میردشتی/1389/صفحه 139

ادامه مطلب

فرش بافی در کرمانشاه

کرمانشاه


قالی کرمانشاه

صنعت قالی بافی در کرمانشاه بر خلاف شهرهای مجاور آن رونق و اهمیت چندانی ندارد و تولیدات اندک آن مانند بافته های عشایر سنجابی و کلهر بیشتر در اندازه های کلگی و خورجین و مانند آن ، به بازار عرضه می شوند. فرش های آن غالبا درشت بافت بوده و با گره ترکی بافته می شوند. طرح های هندسی و شاخه شکسته را بیشتر با رنگ هایی در فام های قرمز ، قهوه ای روشن و شتری می بافند.


منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران/محمدجواد نصیری/چاپ اول/انتشارات میردشتی/1389/صفحه 139

ادامه مطلب

دانلود طرح تابلو فرش هشت گوش

دانلود طرح تابلو فرش هشت گوش

طرح تابلو فرش

این طرح یکی از نقش مایه های گرفت و گیر هنر ایرانی است که داستان نبرد گاو و شیر را روایت می کند.
این طرح ابتدایی و ساده در ابعاد بیست تا سی سانت و با رجشمارهای 40 تا 30 قابل بافت می باشد.


جهت دانلود بر روی لینک زیر کلیک نمایید.




پسورد فایل: www.karayan.ir

ادامه مطلب

راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش در ایجرود

راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش در ایجرود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ایجرود از راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان زنجان در این شهرستان خبر داد.


فرش ایجرود

فریدون محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: دفتر نمایندگی اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان در شهر زرین‌آباد راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این دفتر نمایندگی از هفته آینده در شهرستان ایجرود راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: متقاضیان خدمات در این بخش در شهرستان ایجرود می‌توانند به دفتر مذکور مراجعه کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ایجرود هدف از راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان در این شهرستان را تکریم ارباب رجوع، ارائه خدمات بهینه به متقاضیان و اصلاح ساختار اداری اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون افرادی که متقاضی بیمه یا دریافت کارت یا گواهینامه مهارت در رشته فرش بودند باید با طی مسافت و صرف هزینه‌هایی به زنجان مراجعه می‌کردند، افزود: با افتتاح و راه‌اندازی دفتر نمایندگی اتحادیه شرکت‌های تعاونی فرش دستباف روستایی استان در شهرستان ایجرود این مسائل و مشکلات رفع شده و خدمات مورد نظر در این دفتر ارائه می‌شود.

محمدی ادامه داد: 6 هزار بافنده فرش در شهرستان ایجرود وجود دارد که اقدام به تولید فرش‌های دستباف می‌کنند.

وی فرش را یکی از هنرهای ارزشمند و تولیدات فاخر برشمرد و گفت: سابقه بافت فرش در استان و شهرستان ایجرود بالا بوده و از قدمت زیادی برخوردار است.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

دانلود مقاله طراحی فرش

دانلود مقاله طراحی فرش

دانلود مقاله طراحی فرش

هنر فرش ایران یکی از اصیل ترین هنرهای ایرانی است که تا به امروز به یادگار مانده و هنوز هم بازار بسیار عالی دارد.فرش ایرانی در طول دوران چندین هزار ساله خود فراز و نشیب های بسیاری را داشته و ﻃﺮاﺣﯽ ﻓﺮش ﻧﯿﺰ ﻫﻤﭽﻮن ﺧﻮد ﻓﺮش ﺗﺤﻮﻻت ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ را ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ و از نوع ذهنی باف به پیشرفته ترین و در عین حال سنتی ترین نوع خود در زمان حال رسیده است.در این مقاله در مورد مسائلی چون پیاده کردن نقشه،رنگ و نقطه کردن،طراحی کامپیوتری،طرح های فرش و… بحث شده است.



ادامه مطلب

طرح های فرش دستباف در مجموعه آثاری از کمال الدین بهزاد

طرح های فرش دستباف در مجموعه آثاری از کمال الدین بهزاد


طرح های فرش دستباف در مجموعه آثاری از کمال الدین بهزاد

مطلب مهم و قابل اشاره که در برخی آثار بهزاد و شاگردانش به چشم می خورد نقش فرش دست باف است که در این تابلوها به وضوح قابل رویت است.این نقوش که بعدها مورد بحث و استناد پژوهشگران هنر فرش قرار گرفته است با نگاره های هندسی،بندی،گل و بوته ای،ترنجی،اسلیمی ساده و طرح های گیاهی تزیین و ترکیب یافته اند. در این مقاله چند نمونه به طور مثال آورده شده است.


لینک دریافت

ادامه مطلب

مقاله پیشینه ریسندگی و رنگرزی در کرمان

مقاله پیشینه ریسندگی و رنگرزی در کرمان

عنوان تحقیق :پیشینه ریسندگی و رنگرزی در کرمان

مقاله پیشینه ریسندگی و رنگرزی در کرمان

منطقه کرمان از جمله مناطق هنر خیز ایران است و یکی از قطب های صنایع دستی ایران محسوب می شود.

صنایع رنگرزی و ریسندگی سنتی از جمله صنایعی هستند که در این منطقه رشد و نمو پیدا کرده اند و متاسفانه امروزه در خطر نابودی قرار دارند.بدین جهت سعی شده با استفاده ازمنابع مختلف این دو صنعت و سابقه آنها در منطقه کرمان معرفی و راهکارهایی جهت احیا و یا حفظ این هنرها صورت گیرد.


shop

ادامه مطلب

گزارش کارآموزی رنگرزی طبیعی

گزارش کارآموزی رنگرزی طبیعی

گزارش کارآموزی رنگرزی طبیعی

مقاله پیش رو گزارش کار آموزی رنگرزی الیاف طبیعی قالی با استفاده از رنگزاهای طبیعی است،که در کارگاه رنگرزی تهیه شده است.

این گزارش حاوی سه فصل است که در آن شیوه های رنگرزی الیاف به صورت مفصل آورده شده است.

استفاده از عکس های عالی و توضیحات مفصل و جامع از مزایای این گزارش است. در زیر بخشی از چکیده این گزارش آورده شده است:

رنگرزی با مواد رنگی طبیعی محدوده ای نیست که قوانین طبیعت دست رد به سینه ما بزند بلکه بر عکس ما می توانیم دلایل منطقی زیادی بیابیم که حاکی از کیفیت عالی رنگ های طبیعی هستند. صنعت قالی بافی امروزه رنگ هایی را بدست می دهد که فقط از سه رنگ اصلی تشکیل شده اند : آبی ، قرمز ، زرد.

مخلوط کردن یک جفت از آنها در پاتیل رنگرزی ، رنگهای ثانوی ، بنفش ، نارنجی و سبز بدست می دهد. مخلوط کردن هر سه رنگ اصلی اگر به نسبت خاصی انتخاب شود ، رنگ سیاره یا مجموعه رنگ های زیادی ازرنگهای مرتبه سوم مانند قرمز ، قهوه ای ، زرد – قهوه ای و … می دهد. رنگرزی سنتی از دیر باز در مناطق مختلف کشور با تفاوت هایی از سوی استادکاران این رشته انجام می شده است با این همه دارای شاخص ها وروش های مشخصی است .


shop

ادامه مطلب