هنری گره خورده با نام وطن

هنری گره خورده با نام وطن

فرش دستباف اصفهان، با کیفیت، تنوع و زبیایی بی نظیرش بر تارک دنیا می درخشند.

هنر فرش برجسته


هنر برجسته قالی بافی تاریخ بس پرپیچ و خمی دارد. طرح های بنام و شناسا که به مرور زمان از ترکیب و تلفیق آنها، طرح هایی جدید پدید آمده است.

کیفیت نگرش طراح و تکنیک بافنده سبب شده تا فرش های خارجی در برابر عمق ریزنقش ها و شبکه ی تودرتوی رنگ ها، رنگ ببازد و این اعتبار به برکت استعداد خلاقان خودجوش هنری محقق شده است.

جولان دادن تخیل و ذهن، نگاه تیزبینانه به عالم هستی و الگو قرار دادن ظرافت هنری بناهای تاریخی اصفهان نظیر: عمارت چهلستون، مدرسه چهارباغ و امثال آن پشتوانه اصول طراحی نقوش فرش بوده همان نقش هایی که با کمال مهارت برای هر گرهی طراحی شده است.

طرحی دیرین و بنیادین که با گذشت هزاران سال و پس و پیش شدن مرزهای خاک وطن همچنان دست نخورده باقی مانده است.

در گپ و گفتی با یکی از بلند همتان اصفهان جزئیات این پازل بی نظیر را جویا شدیم تا گوشه ایی از هنر دست این هنرمندان ماندگار را به رشته تحریر در آوریم.

اعظم ترکی نه تنها در این فن سررشته داشته بلکه با راه اندازی کارگاهی به وسعت20 دار قالی چراغ امید را برای 40 بافنده زن روشن نگه داشته است.

صدای عبور سرپنجه های گره بافان از لابه لای تارهای قالی چون آهنگ گیتار توجه مرا به هنر-صنعت فرش و اینکه از چه ابزاری تشکیل شده است، جلب کرد.

سردار، زیردار، تیرهای راست رو و چپ رو اجزای چفت و بستی دارقالی هستند که همچون قابی بزرگ در کنار دیوارهای کارگاه قد علم کرده اند و در طول آن تارهایی از جنس پشم، پنبه و ابریشم پهلو به پهلو قرار دارند و اما رنگی که برگرفته از جوشش پوست انار، گردو، حنا، زرشک و روناس می باشد.

بریدن سرنخ های اضافی پس از هر بار گره زدن به وسیله کاردک انجام می شود. زائده کوچک و تیزی در نوک تمام کاردک ها قرار دارد که از آن برای بیرون آوردن گره های معیوب یا اشتباه استفاده می شود.

بافندگان ایرانی دفتین اصفهان را با حجم و وزن زیاد می شناسند. خواباندن و جاگیری گره ها و پودهای ضخیم و نازک با آهنگ یکنواخت و یکدست دفتین که نوازشگر فرشینه های ایرانی است، صورت می گیرد و اینجاست که مشخص می شود یک ردیف از بافت گره های فرش یا به قول معروف یک رج به اتمام رسید است.

پس از بافت هر رج، سرپرزهای اضافی حاصل از گره زدن به کمک قیچی بریده می شود در میان انواع قیچی های متداول در کشور قیچی اصفهان شهرت یافته است. رعایت ارتفاع پرزهای فرش در هنگام چیدن با وجود لبه مضاعف تیغه های قیچی فراهم می شود و نتیجه این ممتازی در سطح فرش یکدست و منظم رخ نشان می دهد.

ترکی سرپرست کارگاه که انگیزه اجدادی برای بافتن و خلق این اثرها داشته و دارد سال ها پیش دست به کار شد و تصمیم گرفت برای انتقال تجربیات خود فرزندانش را آموزش دهد تا آنان هم در چرخش چرخ این اصالت سهیم باشند.

کارگران کارگاه ترکی با شوق بسیار کار می کردند و تمرکز بر کیفیت و اثر بخشی جزئیات بی شمار نگارها تمام هم و غم آنان بوده است مثل مریم ترکی که از کودکی با قالی بافی آبدیده شده بود بدون اینکه نقشه خوانی کند قالی می بافت از او علت را جویا شدم گفت: در این سال های پیاپی بافندگی تمام ریزکاری های نقوش قالی در ذهنم حک شده است.
سرپرست کارگاه با بیان اینکه در ازای بافت هر رج هزار تومان به بافنده تعلق می گیرد می گفت: سرعت و مهارت فن گره بافی بسته به عادت است که در این میان برخی کار را بیشتر از حد انتظار پیش می برند و این چابکی دست به استعداد خدادادی آنان برمی گردد.

از یک طرف هزینه های سرسام آور مواد اولیه قالی بافی به ویژه رنگ و از طرف دیگر عیب و ایراد بی چون و چرای واسطه ها روی بافت قالی، آن هم به خاطر پرداخت هزینه های کمترشده درد تنها شماری از بافندگان یکی از کارگاه های قالی بافی استان اصفهان.

اما انگار قرار نیست گلایه آنان تنها بر پاشنه مسائل اقتصادی بچرخد و تهویه نامناسب کارگاه، گرفتگی عضلات و افزایش شماره دید چشم هم به سبد گلایه کارگران بافنده افزوده شد.

در کارگاه این کارآفرین هم صحبت از حمایت ها است ترکی که در این میدان با دست اندازهای زیادی مواجه بوده است می گوید: در سالهای اخیر قیمت قالی دست بافت هیچ تکانی نخورده اما هزینه پرداختی بیمه آن روند صعودی دارد اگر وام های زیادی برگردنم نبود دیگر این روند را ادامه نمی دادم.

عضو هیئت رئیسه تولیدکنندگان فرش دستبافت استان در گفتگویی برابری پهنای گره با بلندای آن، جفت بافی و به کارگیری گشاده دستانه و بی باکانه رنگ ها را تنها بخشی از قوانین پایه ای قالی بافی دانست و گفت: 2 رنگی بودن زمینه فرش، گره های متفاوت، نامنظم و با فاصله و نداشتن وزن و متراژ استاندارد فرش از نواقص قالی بافی به شمار می رود که کاهش ارزش این اثر هنری را به همراه داشته است.

سعید عصاچی از خیز خارجی ها برای خرید فرش دستباف ایران تا سقوط این برند جهانی از عرش صنعت صادرات خبر داد و اظهار داشت: بازاری که تا چند دهه پیش فرازهایی داشت و پس از نفت بالاترین منبع ارزی کشور را به خود اختصاص داده بود حالا گریبانگیر افزایش تعداد رقبا، استفاده از مواد اولیه نامرغوب و تفاوت قیمت دلار در زمان های مختلف شده است.

به گفته وی با اینکه در سال های اخیر شمار گردشگران افزایش چشمگیری داشته است اما متاسفانه آنان از کشورهای ضعیفی هستند و توان خرید صنایع دستی اصفهان به ویژه فرش را ندارند.

عضو هیئت رئیسه تولیدکنندگان فرش دستبافت استان ایستایی طرح بافندگان، نداشتن نبوغ و خلاقیت هنری را عامل موثری در طرد مشتری دانست و افزود: علاوه بر برخی محدودیت های دست و پا گیر، دیگر طرح ونگارهای قالی جوابگوی نیاز، سلیقه و ذاعقه مشتری نیست با این وجود طرح های ارائه شده از دانشکده هنر به بازار 10 درصد برمیزان صادرات اصفهان تاثیر داشته است.

عصاچی که خود سرپرست یکی از 10 مجتمع فرش دستباف استان اصفهان با حدود 150 بافنده است گفت: در حال حاضر اوضاع فرش دستباف اصفهان تنها بر پاشنه افزایش هزینه مواد اولیه می چرخد و چاره ای جز انبار کردن فرش های تولیدی نیست تا شاید روزی این بازار سر و سامان یابد.
وی حفظ و صیانت این هنر را در گرو دیده شدن آن دانست و گفت: اگر موزه فرش استان احداث شود و فرش های قیمتی اصفهان که در حال حاضر در موزه های خارج از مرزهای استان و کشور قرار دارد، بازگردانده شود و در کنار آن در فهرست برنامه های گردشگری بازدید از موزه فرش امری الزامی باشد، بازار فرش از این رخوت چند ساله رهایی می یابد.

عضو هیئت رئیسه تولیدکنندگان فرش دستبافت استان افزود: قبل از اعمال تحریم ها آمریکا با خرید 18 درصد فرش دستبافت اصفهان بزرگترین خواهان این هنر-صنعت در خارج از مرزها بود اما خبرخوش اینکه درحال حاضر چَند و چون اجرای یکی از بندهای برجام درخصوص فرش دستباف کنار زده شد و دست ایران برای صادرات فرش بازگذاشته شد.
گفتنی است پا گرفتن ظرافت و اصالت فرش دستباف در بازارهای غیر وطنی و در پی آن درآمد زایی و دلگرم کردن فعالان این عرصه همت همه جانبه را می طلبد.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

ارزآوری 4 میلیون دلاری صادرات فرش فارس

ارزآوری 4 میلیون دلاری صادرات فرش فارس

فرش فارس


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ خداداد رحیمی مدیر کل گمرکات فارس گفت : از ابتدای امسال تاکنون 118 تن فرش دستباف از فارس صادر شده که در مقایسه با پارسال از لحاظ ارزشی 6 درصد افزایش داشته است.
رحیمی افزود: فرش فارس بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس،امارات،آلمان و ژاپن صادر شده است.
فارس با تولید حدود یک میلیون و200 هزار متر مربع فرش مقام اول تولید و صادرات فرش را در کشور به خود اختصاص داده است.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

چله کشی فرش دستباف

چلّه کشی

چله کشی

چله كشی یكی از مهمترین مراحل بافت فرش است. در یك بافت تمیز و شسته رفته نقش چله كش (تنه تاب) استاد و مسلط را هرگز نمی توان از كار بافنده صبور آن کمتر شمرد. در امر چله كشی علاوه بر مهارت استاد كار چله كش،انتخاب مواد اولیه مرغوب و دار مناسب نیز حائز اهمیت فراوان است .انتظار بیهوده ای است که حتی با نظارت چله کش ماهر از یک دار کج بتوان فرشی بی عیب و نقص پایین کشید.
چله كشی مانند طراحی و رنگرزی می تواند یك پیشه مجرد در مجموعه حرفه قالی بافی باشد. تفسیر این كلام این است كه یك چله كش الزاماً نباید بافنده باشد.او پس از خاتمه ی چله کشی می تواند بافت فرش را نیز انجام دهد و یا اینکه به سراغ دار دیگری برای چله کشی برود و کارش تا حدودی دقیق تر و فنی تر از بافنده است.
چله کش،حسابگری است که با آگاهی از نقشه ی فرش، تعدادتارها و نوع آن ها و طول و عرض فرش را محاسبه کرده و به هنگام بروز اشكالات فنی قادر به یافتن راه حل های مناسب نیز می باشد.
برحسب محل بافت و سنت های بافندگی، چله كشی به دو شیوه زیر انجام می شود: چله كشی فارسی و چله كشی تركی.
در چله کشی فارسی ابتدا نخ های چله را در روی زمین به دور دو میخ که در زمین محکم شده اند پیچیده و سپس آن را به دار منتقل می نمایند.در حالی که در چله کشی به طریقه ترکی دو کارگر که یکی در بالا و دیگری در پایین دستگاه قالی بافی نشسته اند با پرتاب گلوله ی نخ چله به طرف یک دیگر و پیچاندن منظم این نخ ها در اطراف میله های سردار و زیر دار این عمل را انجام می دهند.این نوع چله کشی هر چند باعث صرف وقت بیشتری می شود، ولی به علت دقت و نظمی که در کار وجود دارد نتیجه ای کاملا رضایت بخش به بار می آورد.
پس از چله کشی بنا بر سنت های بافندگی هر محل گاهی یکی دو سانتی متر و حداکثر چهار سانتی متر در طول فرش را به صورت گلیم بافت در می آورند.گلیم بافی در سر و ته فرش الزاما عملی نیست که همیشه و همه جا مورد عمل باشد.بسیاری از مواقع فرش ها و قالیچه ها به ویژه انواع متوسط و تجارتی آنها بدون قسمت گلیم بافت به بازار عرضه می شوند.
اکثر پس از خاتمه ی بافت بر روی نخ های چله یک ردیف زنجیره می زنند.زنجیره در واقع نوعی قلاب بافی است که هر بار روی چهار نخ (دو نخ رو دو نخ زیر) صورت می گیرد.زنجیرها علاوه بر آنکه لبه های فرش را زیباتر و منظم تر می نمایند باعث می شوند که گره ها در روی چله ی فرش حرکت نکرده و ثابت بمانند.


منبع: منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران/محمدجواد نصیری/چاپ اول/انتشارات میردشتی/1389/صفحه 100

ادامه مطلب

ویژه نامه نشریه استرالیایی در گرامیداشت صنایع دستی ایران

نشریه گارلند استرالیا: تمایل بسیار زیادی برای حضور در ایران و شناخت فرهنگ این کشور وجود دارد

مجله اینترنتی استرالیایی 'گارلند' در پی برگزاری هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی با حضور روسای شورای صنایع دستی چهار قاره جهان در شهر اصفهان ویژه نامه ای برای گرامیداشت صنایع دستی سنتی ایران منتشر و تاکید کرد تمایل بسیار زیادی برای حضور در ایران و شناخت فرهنگ این کشور وجود دارد.
فرش دستباف

نشریه گارلند استرالیا: تمایل بسیار زیادی برای حضور در ایران و شناخت فرهنگ این کشور وجود دارد
به گزارش ایرنا، هنرمندانی از سراسر جهان هفته گذشته در هجدهمین مجمع عمومی شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان گردهم آمدند.
مجمع عمومی امسال روی ایجاد شبکه های بین شهرها برای بزرگداشت برجستگی های سبک های صنایع دستی آنها و تشویق تبادل فرهنگی متمرکز شده بود.
به همین مناسبت مجله اینترنتی استرالیایی 'گارلند' یک ویژه نامه برای گرامیداشت صنایع دستی سنتی ایرانی منتشر کرد که در آن به فرش ایرانی تا پته دوزی پرداخت و هنرمندان ایرانی ساکن استرالیا را که در این صنایع دستی سرآمد هستند، معرفی کرد.
این نشریه در بیانیه ای پیش از انتشار به موضوع رفع تحریم ها علیه ایران اشاره و تاکید کرد تمایل بسیار زیادی برای حضور در ایران و شناخت فرهنگ این کشور وجود دارد.
گارلند ابراز امیدواری کرد ویژه نامه ایران این نشریه بتواند نقش مهمی در بهبود مناسبات فرهنگی ایران و غرب ایفا کند.
براین اساس، در این ویژه نامه مطالب مختلف مرتبط با فرهنگ و هنر ایران به ویژه صنایع دستی کشورمان ارائه شده است که از آن جمله می توان به صنعت فرش ایرانی در تبریز، جواهرآلات و فیروزه در مشهد، کلکسیون جواهرآلات جدید در تهران و سفالگری در شهر لالجین اشاره کرد.
این نشریه به صورت آنلاین در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است و نسخه چاپی ویژه آن نیز با چاپ آثار هنرمندان ایرانی ساکن استرالیا تهیه شده است.
هجدهمین نشست شورای جهانی صنایع دستی با حضور 200 نفر از شخصیت های بین المللی از 90 کشور روز یکشنبه گذشته با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی در هتل عباسی اصفهان برگزار شد و برگزاری آن از نظر کارشناسان، نقطه عطف این تحولات عنوان شده است.
از نکات مهم این اجلاس تاکید سخنرانان بر موضوع های مشترک نظیر نقش صنایع دستی در درک متقابل ملت ها، شناخت جوامع از یکدیگر و فهم مشترک از واقعیت های هنری و نشانه شناسی به عنوان ارزش های تمدنی کهن و روزآمد است.
همچنین در این اجلاس ورود فناوری به عرصه صنایع دستی به عنوان فرصت در بخش بازرگانی، بسته بندی و عرضه و به عنوان چالش در بخش تولید ماشینی و انبوه مطرح شد و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
از طرفی برخی کارشناسان برگزاری این اجلاس را گامی موثر و بلند برای ورود مجدد و بازگشت صنایع دستی اصیل ایرانی به بازارهای جهانی و در واقع مبادله فرهنگی و اقتصادی با دنیا دانسته و معتقدند این اجلاس سرفصلی تازه برای شکوفایی صنعت هنرهای دستی است.




خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

قالیبافان آران و بیدگل چشم انتظار باز شدن گره مشکلات

قالیبافان آران و بیدگل چشم انتظار باز شدن گره مشکلات
شهرستان آران و بیدگل از گذشته های دور تاکنون خاستگاه تولید فرش دستباف اصیل ایرانی بوده است و مردمان این دیار با بر پا کردن دارهای قالی، با تلفیق عشق و هنر نقش های زیبایی در گره های قالی بافته و هنر خود را جهانی کرده اند.

قالی آران و بیدگل

فرش دستباف با استفاده از دستگاه ساده ای به نام دار و ابزارهایی از جمله چاقو، شانه و قلاب بافته می شود که می توان آن را از ویژگی های این هنر به حساب آورد.
بی تردید خلق چنین اثرهای با ارزشی با استفاده از ابزار ساده، مواد و رنگ طبیعی نوعی شاهکار است و نمایش این فرش ها در موزه های معتبر جهان این موضوع را ثابت می کند.
به گفته کارشناسان فرش، در حوزه اقتصاد مقاومتی، فرش دستباف می تواند قابل تکیه و نماد صادرات با تکیه بر اقتصاد بومی باشد و علت آن را می توان در تولید با استفاده از مواد اولیه، طراحی و رنگ داخلی که در همه جغرافیای کشور در دسترس است خلاصه کرد.
همچنین جهانیان فرش دستباف را به عنوان عنصری کمک کننده به محیط زیست معرفی می کنند و این به دلیل استفاده از الیاف طبیعی است که هیچ ضرری به محیط زیست نمی رساند و حتی برای استحصال پشم از گوسفند نیاز به ذبح آن نیست.
اما در آران و بیدگل به عنوان شهرستانی که روزگاری خاستگاه فرش دستباف ایرانی بوده است تولید فرش با کاهشی محسوس را شاهد هستیم.
بر اساس آمارهای موجود تولید فرش دستباف در این شهرستان نسبت به دهه 70 از کاهشی حدود 75 درصدی برخوردار بوده است به طویکه تعداد دارهای قالی از 20 هزار دار به حدود پنج هزار دار قالی کاهش یافته است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران درگفت وگو با ایرنا اظهار کرد: فرش دستباف آران و بیدگل درعرصه جهانی شهرت ویژه ای دارد و نمایش این فرش ها در نمایشگاه های بین المللی و موزه های دنیا موید ارزش و برند آن است.
حمید کارگر با اشاره به تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر اقتصاد مقاومتی افزود: فرش دستباف از مواد اولیه گرفته تا کلیه طراحی، رنگ و در نهایت تولید آن در همه جغرافیای ایران انجام می گیرد و از این رو نماد عینی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و می توان با تکیه بر آن به رونق اقتصادی در دورترین روستاهای ایران کمک کرد.
وی به رکود فرش دستباف در 10 سال گذشته اشاره کرد و گفت: فرش دستباف بنا به دلایلی از جمله توقف صادرات در پنج سال گذشته به علت وضع تحریم ها، نوسانات نرخ ارز، افزایش بیمه و هزینه حمل و نقل با نوعی افت همراه بوده است.
کارگر با اشاره به این که دو سوم تولید فرش دستباف ایران نیاز به صادرات دارد افزود: افت صادرات در سال های گذشته فرش دستباف را در معرض آسیب جدی قرار داده و نوعی رکود و در نهایت آسیب جدی برای تولید کننده به همراه دارد.
وی بیان کرد: پرداخت یارانه نقدی مستقیم به قالیبافان باعث از گردونه خارج شدن تعداد زیادی از تولید کنندگان فرش دستباف و باعث افزایش دستمزدها شد و در چنین شرایطی رقیبانی مانند هند و پاکستان فعال شده و با تولید فرش دستباف با قیمت های پایین، بازار جهانی را تصاحب کردند.
رئیس مرکز ملی فرش تصریح کرد: تغییر سبک زندگی، ورود فرش های ماشینی، تغییر ذائقه و سبک زندگی در سایر کشورها، استفاده از پارکت و سرامیک به جای فرش، رکود اقتصادی در اروپا و نا آرامی های سیاسی کشورهای عربی نیز پیامدهای مستقیم و غیرمستقیمی بر رکود فرش دستباف گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: راهکارهایی برای خروج از این رکود در دولت تدبیر و امید آغاز شده است و از جمله ایجاد رشته های دانشگاهی و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی فرش و ترغیب نسل جوان برای تحصیل در این رشته، رایزنی با کشورها جهت افزایش صادرات، اتخاذ سیاست های تشویقی مانند تقویت بیمه قالی بافی را شاهد هستیم.
وی با اشاره به این که اعتبارات مصوب برای بیمه کردن تعداد بیشتر قالیبافان جوابگو نیست خاطرنشان کرد: رایزنی ها در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است تا اعتبارات افزایش یافته و نقص های قانون مرتفع شود و با همراهی سازمان تامین اجتماعی بیمه ها تقویت شوند.
مدیر عامل شرکت تعاونی فرش آران و بیدگل نیز با اشاره به رکود بازار فرش دستباف گفت: افزایش نرخ دستمزد و مواد اولیه تولید فرش در سال های گذشته منجر به افزایش قیمت تمام شده فرش و در نتیجه کاهش توان رقابت کشور در عرصه صادرات شده است.
عباس داروغه افزود: بیشتر تولیدات فرش دستباف، صادراتی است اما در شرایط کنونی برای صادرات مشکلاتی داریم که امیدواریم به دنبال برداشته شدن تحریم ها این وضعیت بهبود یابد.
وی یکی از مشکلات صادرات فرش دستباف را رقیبان خارجی چون کشورهای هند، افغانستان و پاکستان خواند و خاطرنشان کرد: این کشورها با قیمت تمام شده پایین تر، بخشی از بازارهای فرش ایرانی را قبضه کرده اند.
داروغه ترویج فرش ماشینی با طرح های به روز، متنوع و با قیمتی بسیار پایین تر از فرش دستباف در داخل را یکی دیگر از عامل های رکود فرش دستباف عنوان کرد و افزود: متاسفانه اقبال به فرش دستباف بر اثر این عوامل کم شده و امروز بسیاری از بافندگان غیرفعال شده اند.
داروغه یکی از راه های اصلاح وضعیت حاکم بر فرش دستباف و بازگشت رونق به تولید آن را کمک به این صنعت از طریق اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بلند مدت بیان کرد و افزود: با برداشته شدن تحریم ها می توان بازارهای هدف صادراتی گذشته به ویژه آمریکا را دوباره به دست آورد تا فرش ایرانی باردیگر جایگاه خود را پیدا کند.
کارشناس فرش دستباف نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که فرش دستباف به نوعی از طرف مردم و مسئولان مورد بی مهری قرار گرفته است ، افزود: جنبه هنری فرش باید مورد توجه باشد و جوانان و قشر تحصیل کرده نیز با وجود سایر شغل های بیمه ای با درآمد بالاتر رغبتی برای ورود به بازار فرش دستباف ندارند.
حمید سکوت با تاکید بر این که سیاست های تشویقی دولت جواب نمی دهد افزود: سیاست های دولت در زمینه فرش دستباف باید متمرکز باشد و نباید هر از گاهی تغییر کرده و فرش دستباف در زمره صنایع دستی محسوب شود.
وی بیان کرد: ارائه تسهیلات و آموزش و حمایت از رشته های دانشگاهی فرش باید در اولویت اقدام های دولت قرار گیرد و با ارائه سیاست های تشویقی شاهد رونق تولید باشیم.
وی با اشاره به افت شدید قیمت ها و درآمدها در بازار فرش دستباف گفت: زمانی یک بافنده فرش دستباف با فروش یک فرش خود یک زمین ،مسکن یا جهیزیه کامل می خرید ولی با کاهش درآمدها و رکود شاهد هستیم که بافنده فرش دستباف با فروش یک فرش حتی یک یخچال نیز نمی تواند خریداری کند که می توان تفاوت فاحش را دید.
با توجه به کاهش 75 درصدی بافندگان فرش دستباف در آران و بیدگل دولت باید با ارائه سیاست های تشویقی و حمایتی این صنعت قدیمی و با ارزش را دوباره رونق بخشد تا این صنعت که بیشتر موجب اشتغال زنان و اقشار ضعیف جامعه است، موجب شکوفایی اقتصادی شود.
ارائه تسهیلات به بافندگان، ایجاد و حمایت از رشته های دانشگاهی فرش، تقویت آموزش، شناسنامه دار کردن فرش و هم چنین اضافه کردن فرش دستباف در زمره صنایع دستی می تواند از جمله عامل هایی باشد که باعث تشویق و در نتیجه رونق بازار فرش دستباف شود.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

افتتاح اولین مرکز تخصصی نمد مالی ترکمن در گلستان

افتتاح اولین مرکز تخصصی نمد مالی ترکمن در گلستان

همزمان با هفته گردشگری اولین مرکز تخصصی نمد مالی استان گلستان در روستای کرد شهرستان آق قلا افتتاح شد.

نمد مالی

به گزارش ایسنا، سارا اخوت، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی گلستان اظهار کرد: همزمان با هفته گردشگری و در راستای مصوبات اقتصاد مقاومتی اولین کارگاه تخصصی نمد مالی ترکمن با حضور مسئولان استان در روستای کرد شهرستان آق قلا افتتاح شد. فعالیت مرکز تخصصی نمد مالی شامل قسمتهای شستشوی پشم، رنگرزی طبیعی، حلاجی پشم، نقش زنی، نمدمالی، اتاق مشاوره و بازاریابی است.
وی خاطرنشان کرد: این مرکز با تخصیص مبلغ 500 میلیون ریال از محل اعتبارات صنایع دستی اداره کل و 220 میلیون ریال تسهیلات از محل صندوق کارآفرینی امید کار خود را آغاز کرد.
به گزارش ایسنا، نمد، پارچه‌ای کلفت است که از پشم یا کرک مالیده ساخته می‌شود و در تولید فرش و کلاه و لباس کاربرد دارد. نمدمالی از کهنترین شیوه های فراهم سازی زیرانداز است. این زیرانداز نوعی بافته سنتی است که با پشم تولید می‌شود. همچنین نمد ساده ترین نوع کف پوش است. در واقع از خاصیت طبیعی پشم که عبارت از در هم پیچیدن الیاف آن در اثر رطوبت و فشار است، استفاده می‌شود.


خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

مجموعه «پردیس پارسی» در دسترس علاقه مندان

مجموعه «پردیس پارسی» در دسترس علاقه مندان
نوزده قسمت از مجموعه تلویزیونی «پردیس پارسی» در تارنمای مرکز ملی فرش ایران قرار گرفت.

مجموعه پردیس پارسی

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ علاقه مندان می توانند قسمت های مختلف این مجموعه را به صورت آنلاین روی این تارنما مشاهده یا آن را دانلود کنند.

براساس این گزارش، مجموعه برنامه تلویزیونی «پردیس پارسی» با هدف ترویج و احیای هنر- صنعت فرش دستباف ایران، از شبکه یک سیما پخش شده است، به طوری که نیمی از این مجموعه شامل تصاویر مستندی از شهرستانها، بافندگان، رنگرزهای سنتی و بازارهای فرش دستباف کشور است و بخش دیگری از برنامه به صحبت ها و بحث های مدیران و کارشناسان هنر صنعت فرش دستباف اختصاص دارد.

در این مجموعه ضمن ارایه دیدگاه ها و دغدغه های فعالان فرش دستباف در حوزه های مختلف تولید تا تجارت، فضایی برای فرهنگ سازی در استفاده از فرش دستباف ایرانی و ترویج و تبلیغ این هنر- صنعت فراهم شده و مخاطبان به شناختی اجمالی درباره انواع طرح و نقش، سابقه تاریخی، تنوع مناطق تولید فرش در ایران دست می یابند.

گفتنی است با رایزنی های در حال انجام امید است به زودی پخش این برنامه از شبکه یک سیما از سر گرفته شود.


برای مشاهده اینجا کلیک نمایید.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

فرش چلسی

فرش چلسي

فرش چلسی


فرش چلسي كه در نوع خود از فرش هاي زيباي جهان است از يكي از تجار خيابان كينگز در چلسي واقع در لندن خريداري شده و به اين جهت به اين نام معروف شده است. اين فرش هم اكنون در مجموعه هاي فرش هاي موزه ويكتوريا و آلبرت لندن نگهداری می شود. تار و پود آن از ابريشم و پرز آن از پشم و به اندازه هاي 540×316 سانتي متر و گره هاي آن از نوع فارسي و تعداد آن 8387 گره در دسي متر مربع است. اين فرش داراي دو ترنج كامل به كلاله هاي جانبي و نيم ترنج متصل به حاشيه و لچك هايي به نقش يك چهارم ترنج است و در زمينه لاكي رنگ آن حيوانات شكار مانند آهو و گوزن و وحوشي مانند شير و پلنگ و هم چنين جانوران افسانه اي مانند اژدها در ميان درختان و شاخسارهاي گلدار ديده مي شوند.

در حاشيه بزرگ فرش دو سري ختایي به هم پيوسته و يك شكل و معكوس با يكديگر در دو رنگ قرمز لاكي و سرمه اي بافته شده اند كه در مجموع نقش دلپذيري را به اين فرش مي دهند.



منبع:افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،تهران،فرهنگسرای میر دشتی،1389،ص 22

ادامه مطلب