فرش تصویری کرمان با امضای محمد بن جعفر( محمد ارجمند) سال۱۹۰۰ میلادی

محمد ارجمند در کودکی در قالی باف خانه ها و کارگاه های نقشه کشی به شاگردی پرداخت و در سنین نوجوانی، خود شخصا به بافت قالی اقدام کرد. در بعضی از فرش های او نام محمدبن جعفر بافته شده است. محمد ارجمند به سلطان فرش ایران شهرت یافته بود و فردی باهوش، لایق و کاردان بود. او در سال ۱۳۴۷ه.ش وفات یافت. مزارش در مقبره ای در بیمارستان ارجمند کرمان واقع است.

فرش تصویری کرمان با امضای محمد بن جعفر( محمد ارجمند) سال۱۹۰۰ میلادی


فرش تصویری کرمان با امضای محمد بن جعفر( محمد ارجمند) سال۱۹۰۰ میلادی


منبع: غلامعلی ملول، بهارستان(دریچه ای به قالی ایران)
تصویر فرش برگرفته از سایت Christies.com



نویسنده: مهسا احمدی
اینستاگرام:
@m_aa_hsa_carpet.designer

ادامه مطلب

قالی کرمان با امضای طاوشانجیان

تاریخ بافت۱۸۷۵میلادی
مصطفی کمال از جمله بازرگانان ترک بود که بعد از مهاجرت به کرمان از حدود سال ۱۲۹۰شمسی وارد عرصه تولید قالی شد و شرکت طاوشانجیان را تاسیس کرد.

قالی کرمان با امضای طاوشانجیان


قالی کرمان با امضای طاوشانجیان


متن برگرفته از مقاله معرفی روش طراحی علی اکبر فدایی ، طراح فرش کرمان در اواخر دوره قاجار و اویل دوره پهلوی)
تصویر برگرفته از سایت clarmont rug company.com


نویسنده: مهسا احمدی
اینستاگرام:
@m_aa_hsa_carpet.designer

ادامه مطلب

قالیچه موزه ای شتری لیلی بافت راور

قالیچه شتری راور کرمان
(مجموعه فرشهای خصوصی)
محل بافت : راور کرمان
تاریخ بافت: 1275 خورشیدی
اندازه:168 × 110 سانتیمتر
گره : نامتقارن فارسی باف
رج شمار: 40
تار: نخ تابیده
پود: نخ خام دو لا
پرز: پشم
منبع:ادب و عرفان در قالی ایران/سید را خشکنابی

ادامه مطلب

قالیچه تصویری و تاریخی راور کرمان

تصویر زیر از قالیچه ای تصویری مربوط به راور کرمان می باشد که در کتاب پژوهشی در فرش ایران اثر ارزشمند تورج ژوله آمده است. شرح این تصویر در کتاب مدکور بدین صورت است:
" قالیچه راور کرمان/ فرمایش عبدالحسین فرمان فرما/ 1/98 * 1/27 متر "

قالیچه تصویری و تاریخی راور کرمان

کتاب منبع:پژوهشی در فرش ایران/تورج ژوله/انتشارت یساولی-تهران-1390/ تصویر 121

ادامه مطلب

فرش فراموش شده راور

فرش فراموش شده راور

فرش راور

طرح ونقش زیبا و شاخص از ویژگی های منحصر به فرد فرش کرمان است که در طول سده های اخیر به رشد این صنعت در منطقه کمک بسیار کرده است.اما این شاخصه در طول این دوران بنا به سلیقه بازار بسیار رنگ تغییر و دگرگونی به خود گرفته است. به عنوان مثال طرح و تکنیک فرش های دوره ترمه و بهارستانی کرمان با دوره های بعد مثل عصر گوبلن متفاوت است . به همین دلیل بسیاری از طرح ها در طول تاریخ فراموش شده اند که فرش روبه رو یکی از آنها است و به اختصار به معرفی آن می پردازیم:


"[محل بافت]:راور
نوع گره:نامتقارن
حدود 1270تا 1300ش.
424*579 سانتیمتر
طرح این فرش دقیقا از گروه طرح های تکراری واگیره است.واگیره ی آن به صورت آینه ای در طول وعرض فرش تکرار شده است ودر نهایت،به صورت ترنج ترنج نیز دیده می شود و می توان با این نقشه، فرش هایی با ابعاد بزرگتر یا کوچکتر بافت.
از نظر رنگ آمیزی نیز شباهت زیادی به نقشه های مشهور به «سبزی کار»کرمان دارد. این قبیل نقشه های کلاسیک و پر نقش ونگار،سال هاست به فراموشی سپرده شده اند وبعید است بافندگان وحتی طراحان معاصر آن خطه، از عهده ی آن برآیند.این فرش هفت ردیف حاشیه دارد که سه حاشیه ی میانی،دقیقا بر مبنای نقشه های سبزی کار طراحی شده اند."(1)



منبع:(1).کتاب شناخت فرش تورج ژوله،انتشارات یساولی،ص198



نویسنده:سعید یزدیزاده راوری

ادامه مطلب

قالیچه ی راور کرمان - طرح سرو منقش گلدانی با مرغ ها و طاووس

قالیچه ی راور کرمان - طرح سرو منقش گلدانی با مرغ ها و طاووس


فرش راور موزه فرش

تاریخ بافت:اوایل قرن بیستم
محل بافت:راور کرمان
ابعاد: 236*140سانتیمتر
نوع رنگرزی:رنگرزی شیمیایی
رنگهای اصلی:کرم در زمینه و سرمه ای و سفید در حاشیه
شیرازه:گرد
پود کشی:سه پود
نوع گره:نامتقارن(فارسی)
مصالح:تار پنبه ای،پود پنبه ای،خامه:پشم
رجشمار:55

اطلاعات تکمیلی:

این فرش با شکوه در کرمان بافته شده است. طرح آن متشکل است از یک درخت سرو که در یک گلدان قرار دارد و توسط پرندگان و طاووس و تزئین شده است.
اندیشه ی نهادن سرو منقوش در گلدان و یا به زبان دیگر گلدرخت هزار گل در گلدان ریشه در اساطیر آشوری و عیلامی دارد .
در دوره های اشکانی ، ساسانی و سپس در دوران اسلامی نقش دو مرغ در طرفین درخت مقدس سرو افزوده شد که بذر رستنی ها را بر فراز جهان می پراکندند .
بافت نقش سرو – گلزار ، اندیشه و نهادن باغ و درخت زندگی در قالب سرو از اواخر قرن 17 تا اوایل قرن 20 در کرمان متداول گشت.
فضای بالای طاق و حاشیه ی اصلی از گل ، بوته ، برگ و حاشیه ی پیچکی مواج پوشیده شده است و بر شکوه و زیبایی این قالیچه ی پر کار افزوده است .و در قسمت بالای قالیچه نام بافندگان آن حسین ، محمد ، غلامعلی بافته شده است .

منبع:سایت موزه فرش ایران به آدرس: www.carpetmuseum.ir

ادامه مطلب

فرش تخت جمشید کرمان در موزه فرش

قالی تخت جمشید

فرش تخت جمشید

تجسم بنای تخت جمشید و سربازان امپراطوری ایران بر روی سطح یک تخته قالی بزرگ اندازه (448×677 سانتی متر) بافت کرمان، این قالی هم اکنون در موزه فرش ایران نگهداری می شود.


منبع:نصیری،محمد جواد،افسانه جاویدان فرش ایران،تهران،میر دشتی،1389،صفحه 208

ادامه مطلب

فرش راور در موزه فرش

فرش راور در موزه فرش

فرش راور

قالی بافت راور کرمان

زمان بافت:1379 هجری شمسی

محل نگهداری: موزه فرش ایران

نوع طرح: لچک و ترنج

منبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه 210

ادامه مطلب