محمد ارجمند در کودکی در قالی باف خانه ها و کارگاه های نقشه کشی به شاگردی پرداخت و در سنین نوجوانی، خود شخصا به بافت قالی اقدام کرد. در بعضی از فرش های او نام محمدبن جعفر بافته شده است. محمد ارجمند به سلطان فرش ایران شهرت یافته بود و فردی باهوش، لایق و کاردان بود. او در سال ۱۳۴۷ه.ش وفات یافت. مزارش در مقبره ای در بیمارستان ارجمند کرمان واقع است.
منبع: غلامعلی ملول، بهارستان(دریچه ای به قالی ایران)
تصویر فرش برگرفته از سایت Christies.comنویسنده:
مهسا احمدی اینستاگرام:
@m_aa_hsa_carpet.designer
ادامه مطلب
تاریخ بافت۱۸۷۵میلادی
مصطفی کمال از جمله بازرگانان ترک بود که بعد از مهاجرت به کرمان از حدود سال ۱۲۹۰شمسی وارد عرصه تولید قالی شد و شرکت طاوشانجیان را تاسیس کرد.
متن برگرفته از مقاله معرفی روش طراحی علی اکبر فدایی ، طراح
فرش کرمان در اواخر دوره قاجار و اویل دوره پهلوی)
تصویر برگرفته از سایت clarmont rug company.com
نویسنده:
مهسا احمدی اینستاگرام:
@m_aa_hsa_carpet.designer
ادامه مطلب
(مجموعه فرشهای خصوصی)محل بافت : راور کرمان
تاریخ بافت: 1275 خورشیدی
اندازه:168 × 110 سانتیمتر
گره : نامتقارن فارسی باف
رج شمار: 40
تار: نخ تابیده
پود: نخ خام دو لا
پرز: پشم
منبع:ادب و عرفان در قالی ایران/سید را خشکنابی
ادامه مطلب
تصویر زیر از قالیچه ای تصویری مربوط به راور کرمان می باشد که در کتاب پژوهشی در فرش ایران اثر ارزشمند تورج ژوله آمده است. شرح این تصویر در کتاب مدکور بدین صورت است:" قالیچه راور کرمان/ فرمایش عبدالحسین فرمان فرما/ 1/98 * 1/27 متر "
کتاب منبع:پژوهشی در فرش ایران/تورج ژوله/انتشارت یساولی-تهران-1390/ تصویر 121
ادامه مطلب
قالیچه ی راور کرمان - طرح سرو منقش گلدانی با مرغ ها و طاووستاریخ بافت:اوایل قرن بیستم
محل بافت:راور کرمان
ابعاد: 236*140سانتیمتر
نوع
رنگرزی:
رنگرزی شیمیایی
رنگهای اصلی:کرم در زمینه و سرمه ای و سفید در حاشیه
شیرازه:گرد
پود کشی:سه پود
نوع گره:نامتقارن(فارسی)
مصالح:تار پنبه ای،پود پنبه ای،خامه:پشم
رجشمار:55
اطلاعات تکمیلی:این فرش با شکوه در کرمان بافته شده است. طرح آن متشکل است از یک درخت سرو که در یک گلدان قرار دارد و توسط پرندگان و طاووس و تزئین شده است.
اندیشه ی نهادن سرو منقوش در گلدان و یا به زبان دیگر گلدرخت هزار گل در گلدان ریشه در اساطیر آشوری و عیلامی دارد .
در دوره های اشکانی ، ساسانی و سپس در دوران اسلامی نقش دو مرغ در طرفین درخت مقدس سرو افزوده شد که بذر رستنی ها را بر فراز جهان می پراکندند .
بافت نقش سرو – گلزار ، اندیشه و نهادن باغ و درخت زندگی در قالب سرو از اواخر قرن 17 تا اوایل قرن 20 در کرمان متداول گشت.
فضای بالای طاق و حاشیه ی اصلی از گل ، بوته ، برگ و حاشیه ی پیچکی مواج پوشیده شده است و بر شکوه و زیبایی این قالیچه ی پر کار افزوده است .و در قسمت بالای قالیچه نام بافندگان آن حسین ، محمد ، غلامعلی بافته شده است .
منبع:سایت موزه فرش ایران به آدرس: www.carpetmuseum.ir
ادامه مطلب
قالی تخت جمشیدتجسم بنای تخت جمشید و سربازان امپراطوری ایران بر روی سطح یک تخته قالی بزرگ اندازه (448×677 سانتی متر) بافت کرمان، این قالی هم اکنون در موزه فرش ایران نگهداری می شود.
منبع:نصیری،محمد جواد،افسانه جاویدان فرش ایران،تهران،میر دشتی،1389،صفحه 208
ادامه مطلب
فرش راور در موزه فرشقالی بافت راور کرمان
زمان بافت:1379 هجری شمسی
محل نگهداری: موزه فرش ایران
نوع طرح:
لچک و ترنجمنبع:کتاب افسانه جاویدان فرش ایران،محمد جواد نصیری،انتشارات فرهنگسرای میر دشتی،چاپ اول تهران،1389،صفحه 210
ادامه مطلب