قالیبافان آران و بیدگل چشم انتظار باز شدن گره مشکلات

قالیبافان آران و بیدگل چشم انتظار باز شدن گره مشکلات
شهرستان آران و بیدگل از گذشته های دور تاکنون خاستگاه تولید فرش دستباف اصیل ایرانی بوده است و مردمان این دیار با بر پا کردن دارهای قالی، با تلفیق عشق و هنر نقش های زیبایی در گره های قالی بافته و هنر خود را جهانی کرده اند.

قالی آران و بیدگل

فرش دستباف با استفاده از دستگاه ساده ای به نام دار و ابزارهایی از جمله چاقو، شانه و قلاب بافته می شود که می توان آن را از ویژگی های این هنر به حساب آورد.
بی تردید خلق چنین اثرهای با ارزشی با استفاده از ابزار ساده، مواد و رنگ طبیعی نوعی شاهکار است و نمایش این فرش ها در موزه های معتبر جهان این موضوع را ثابت می کند.
به گفته کارشناسان فرش، در حوزه اقتصاد مقاومتی، فرش دستباف می تواند قابل تکیه و نماد صادرات با تکیه بر اقتصاد بومی باشد و علت آن را می توان در تولید با استفاده از مواد اولیه، طراحی و رنگ داخلی که در همه جغرافیای کشور در دسترس است خلاصه کرد.
همچنین جهانیان فرش دستباف را به عنوان عنصری کمک کننده به محیط زیست معرفی می کنند و این به دلیل استفاده از الیاف طبیعی است که هیچ ضرری به محیط زیست نمی رساند و حتی برای استحصال پشم از گوسفند نیاز به ذبح آن نیست.
اما در آران و بیدگل به عنوان شهرستانی که روزگاری خاستگاه فرش دستباف ایرانی بوده است تولید فرش با کاهشی محسوس را شاهد هستیم.
بر اساس آمارهای موجود تولید فرش دستباف در این شهرستان نسبت به دهه 70 از کاهشی حدود 75 درصدی برخوردار بوده است به طویکه تعداد دارهای قالی از 20 هزار دار به حدود پنج هزار دار قالی کاهش یافته است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران درگفت وگو با ایرنا اظهار کرد: فرش دستباف آران و بیدگل درعرصه جهانی شهرت ویژه ای دارد و نمایش این فرش ها در نمایشگاه های بین المللی و موزه های دنیا موید ارزش و برند آن است.
حمید کارگر با اشاره به تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر اقتصاد مقاومتی افزود: فرش دستباف از مواد اولیه گرفته تا کلیه طراحی، رنگ و در نهایت تولید آن در همه جغرافیای ایران انجام می گیرد و از این رو نماد عینی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و می توان با تکیه بر آن به رونق اقتصادی در دورترین روستاهای ایران کمک کرد.
وی به رکود فرش دستباف در 10 سال گذشته اشاره کرد و گفت: فرش دستباف بنا به دلایلی از جمله توقف صادرات در پنج سال گذشته به علت وضع تحریم ها، نوسانات نرخ ارز، افزایش بیمه و هزینه حمل و نقل با نوعی افت همراه بوده است.
کارگر با اشاره به این که دو سوم تولید فرش دستباف ایران نیاز به صادرات دارد افزود: افت صادرات در سال های گذشته فرش دستباف را در معرض آسیب جدی قرار داده و نوعی رکود و در نهایت آسیب جدی برای تولید کننده به همراه دارد.
وی بیان کرد: پرداخت یارانه نقدی مستقیم به قالیبافان باعث از گردونه خارج شدن تعداد زیادی از تولید کنندگان فرش دستباف و باعث افزایش دستمزدها شد و در چنین شرایطی رقیبانی مانند هند و پاکستان فعال شده و با تولید فرش دستباف با قیمت های پایین، بازار جهانی را تصاحب کردند.
رئیس مرکز ملی فرش تصریح کرد: تغییر سبک زندگی، ورود فرش های ماشینی، تغییر ذائقه و سبک زندگی در سایر کشورها، استفاده از پارکت و سرامیک به جای فرش، رکود اقتصادی در اروپا و نا آرامی های سیاسی کشورهای عربی نیز پیامدهای مستقیم و غیرمستقیمی بر رکود فرش دستباف گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: راهکارهایی برای خروج از این رکود در دولت تدبیر و امید آغاز شده است و از جمله ایجاد رشته های دانشگاهی و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی فرش و ترغیب نسل جوان برای تحصیل در این رشته، رایزنی با کشورها جهت افزایش صادرات، اتخاذ سیاست های تشویقی مانند تقویت بیمه قالی بافی را شاهد هستیم.
وی با اشاره به این که اعتبارات مصوب برای بیمه کردن تعداد بیشتر قالیبافان جوابگو نیست خاطرنشان کرد: رایزنی ها در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است تا اعتبارات افزایش یافته و نقص های قانون مرتفع شود و با همراهی سازمان تامین اجتماعی بیمه ها تقویت شوند.
مدیر عامل شرکت تعاونی فرش آران و بیدگل نیز با اشاره به رکود بازار فرش دستباف گفت: افزایش نرخ دستمزد و مواد اولیه تولید فرش در سال های گذشته منجر به افزایش قیمت تمام شده فرش و در نتیجه کاهش توان رقابت کشور در عرصه صادرات شده است.
عباس داروغه افزود: بیشتر تولیدات فرش دستباف، صادراتی است اما در شرایط کنونی برای صادرات مشکلاتی داریم که امیدواریم به دنبال برداشته شدن تحریم ها این وضعیت بهبود یابد.
وی یکی از مشکلات صادرات فرش دستباف را رقیبان خارجی چون کشورهای هند، افغانستان و پاکستان خواند و خاطرنشان کرد: این کشورها با قیمت تمام شده پایین تر، بخشی از بازارهای فرش ایرانی را قبضه کرده اند.
داروغه ترویج فرش ماشینی با طرح های به روز، متنوع و با قیمتی بسیار پایین تر از فرش دستباف در داخل را یکی دیگر از عامل های رکود فرش دستباف عنوان کرد و افزود: متاسفانه اقبال به فرش دستباف بر اثر این عوامل کم شده و امروز بسیاری از بافندگان غیرفعال شده اند.
داروغه یکی از راه های اصلاح وضعیت حاکم بر فرش دستباف و بازگشت رونق به تولید آن را کمک به این صنعت از طریق اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت و بلند مدت بیان کرد و افزود: با برداشته شدن تحریم ها می توان بازارهای هدف صادراتی گذشته به ویژه آمریکا را دوباره به دست آورد تا فرش ایرانی باردیگر جایگاه خود را پیدا کند.
کارشناس فرش دستباف نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که فرش دستباف به نوعی از طرف مردم و مسئولان مورد بی مهری قرار گرفته است ، افزود: جنبه هنری فرش باید مورد توجه باشد و جوانان و قشر تحصیل کرده نیز با وجود سایر شغل های بیمه ای با درآمد بالاتر رغبتی برای ورود به بازار فرش دستباف ندارند.
حمید سکوت با تاکید بر این که سیاست های تشویقی دولت جواب نمی دهد افزود: سیاست های دولت در زمینه فرش دستباف باید متمرکز باشد و نباید هر از گاهی تغییر کرده و فرش دستباف در زمره صنایع دستی محسوب شود.
وی بیان کرد: ارائه تسهیلات و آموزش و حمایت از رشته های دانشگاهی فرش باید در اولویت اقدام های دولت قرار گیرد و با ارائه سیاست های تشویقی شاهد رونق تولید باشیم.
وی با اشاره به افت شدید قیمت ها و درآمدها در بازار فرش دستباف گفت: زمانی یک بافنده فرش دستباف با فروش یک فرش خود یک زمین ،مسکن یا جهیزیه کامل می خرید ولی با کاهش درآمدها و رکود شاهد هستیم که بافنده فرش دستباف با فروش یک فرش حتی یک یخچال نیز نمی تواند خریداری کند که می توان تفاوت فاحش را دید.
با توجه به کاهش 75 درصدی بافندگان فرش دستباف در آران و بیدگل دولت باید با ارائه سیاست های تشویقی و حمایتی این صنعت قدیمی و با ارزش را دوباره رونق بخشد تا این صنعت که بیشتر موجب اشتغال زنان و اقشار ضعیف جامعه است، موجب شکوفایی اقتصادی شود.
ارائه تسهیلات به بافندگان، ایجاد و حمایت از رشته های دانشگاهی فرش، تقویت آموزش، شناسنامه دار کردن فرش و هم چنین اضافه کردن فرش دستباف در زمره صنایع دستی می تواند از جمله عامل هایی باشد که باعث تشویق و در نتیجه رونق بازار فرش دستباف شود.



خبرنامه کارایان

ادامه مطلب

قالیبافی در نایین

قالی نایین

قالی نایین

آغاز قالیبافی در نایین به دنبال کساد بازار«عبا بافی» در این منطقه است که پیش از جنگ جهانی دوم پیدا شد.تجربه عبابافان در رشتن کلافهای ظریف برای بافتن عبا،یعنی ریز بافی،در کار قالیبافی نیز به کار گرفته شد.در نتیجه قالیچه های ریزبافی با22*22 گره در هر اینچ(54/2 سانتیمتر) بافته شده که از نظر ریزبافی در ایران بیمانند بود و به عنوان یکی از بهترین قالیچه های ایران در بازار ایران و اروپا خوب به فروش می رسید.ولی در پایان جنگ،به علت کاهش در آمد مردم،تقاضا برای خرید قالیچه نایین در هر دو بازار ایران و اروپا کاهش یافت.
شمار دارها:
نزدیک 50 سال پیش،شمار دارها در این شهر150 دستگاه و میزان بافت قالی در سال نزدیک 500 متر مربع بوده است.
بافندگان نایین در کار بافت قالیهای ابریشمی نیز مهارت فراوان دارند و در رنگ بندی قالی بر روی رنگ سفید تکیه فراوان می کنند.نقشه معروف «غلط»،از جمله طرحهایی است که در این کانون رواج دارد.از ویژگیهای رنگ در قالی نایین تضاد میان رنگهای ملایم حاشیه و رنگهای تیره متن است.رنگهایی که اینک فرش های نایین به کار می رود عبارت است از:لاکی قرمزدانه،لاکی روناسی،عنابی،قهوه ای (سیر و روشن)،زیتونی(سیر و روشن)،آبی (سیر و روشن)،کرم،نارنجی،نخودی،تریاکی،سبز (سیروروشن)،ماشی،شویدی،سرمه ای،خاکی روشن،موشی سیر،نقره ای،بادامی،ترمه ای،ساقه خیاری و مشکی.



منبع:فرشنامه ایران-دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی-انتشارات پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی1383-صفحه262

ادامه مطلب

قالی 12 ضلعی مقبره شاه عباس دوم

قالی 12 ضلعی مقبره شاه عباس دوم

موزه آستانه مقدسه قم

قالی 12 ضلعی مقبره شاه عباس دوم

مقبره شاه عباس دوم( در گذشته 1077 هـ.ق) در قم،بنایی است 12 ضلعی که با یک دست قالی ابریشمین 13 پارچه،اثر استاد نعمت الله جوشقانی به تاریخ 1082 هـ.ق مفروش بوده است.بخش عمده این مجموعه گره بافته ابریشمین به غایت ظریف،که در تاریخ فرشبافی جهان نظیری بر آن شناخته نیست و به یقین از عجایب هفتگانه عالم فرشبافی است.اینک در موزه آستانه مقدسه قم نگهداری می شود.مجموعه مشتمل بوده است بر یک میانفرش 12 ضلعی عظیم (به مساحت بیش از 50 متر مربع)که 8 قالیچه چهار گوش و 4 قالیچه هشتگوش در اضلاع آن جای می گرفته است.



منبع:سیری در هنر ایران/آرتور پوپ و فیلیس اکرمن/انتشارات علمی و فرهنگی-تهران-1387/جلد دوازدهم

ادامه مطلب

استاد محمود فرشچیان

محمود فرشچیان

استاد محمود فرشچیان


محمود فرش چیان در سال1319 شمسی در شهر اصفهان زاده شد.وی به تشویق پدرش مه تاجر وتولید کننده ای صاحب نظر بود،به کارهنر پرداخت.جذابیت نقوش فرش وطرحها و رنگهای زیبای به کار رفته در نقوش وتصاویر بناهای تاریخی اصفهان به میزان زیادی به گسترش ذهن و درک هنری او کمک کرد.
وی مدت چند سال زیر دست استادانی نظیر حاج میرزاآقا امامی و عیسی بهادری به آموزش طرحها و نقوش سنتی مینیاتور پرداخت.او در سال1325 وارد هنرستان اصفهان شد و پس از اتمام دوره هنرستان در سال1329 به اروپا رفت تا اطلاعات خود را در موزه ها و نمایشگاههای مختلف تکمیل کند.وی در موزه ها و نمایشگاههای خصوصی متعددی شرکت کرده و بارها نظر تایید و تحسین هنرشناسان بزرگ دنیا را به خود جلب کرده است.سبک کار او کاملا شخصی و غیر قابل تقلید است.از فرشچیان حداقل چند طرح روی فرشهای مشهور نظیر ضامن آهو،هفت شهر عشق و ثارالله می شناسیم اگرچه در رنگ آمیزی و نقطه چین آن هنرمندان دیگر نظارت داشته اند ولی اثر قلم وی کاملا مشخص است.طرحهای فرشچیان به علت زیبایی و تنوع رنگ وحالت تزئینی فوق العاده آن مورد استفاده بسیاری از تولید کنندگان فرش است.


منبع:طراحان بزرگ فرش ایران،شیرین صور اسرافیل،نشر پیکان،صفحه230

ادامه مطلب

طراح بنام فرش استاد هوشنگ جزی زاده

هوشنگ جزی زاده

هوشنگ جزی زاده

هوشنگ جزي زاده در تاريخ 1312 در اصفهان متولد شد. پدرش آخوندگزي، قاضي معروف اصفهان بوده است. پدرِ مادرش آقا محمد علي مذهب، هنرمند شايسته اي بود كه در تشويق خواهرزاده جوانش به كار طراحي سنتي سهم به سزايي داشت. در سال 1328 واردهنرستان هنرهاي زيباي اصفهان شدو پس از ديپلم به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد. بنا به درخواست عيسي بهادري به هنرستان هنرهاي زيبا منتقل شد. وي در حدود 26 سال با عيسي بهادري همكاري داشت و در تذهيب و نقش قالي اصيل ايراني 30 سال تجربه دارد، ولي تخصص وي در مينياتور است. او در نمايشگاههاي بروكسل، آمريكا و انگلستان شركت كرده است. در حال حاضر به تدريس طراحي فرش در هنرستان مشغول است.

منبع:طراحان بزرگ فرش ایران،شیرین صور اسرافیل،نشر پیکان،صفحه223

ادامه مطلب

طراح بزرگ فرش استاد عیسی بهادری

عیسی بهادری

طراح بزرگ فرش عیسی بهادری

در بین طراحان و نقشگران فرش در تمام ایران و به اعتقاد غالب صاحبنظران، عیسی بهادری هنرمند یگانه ای است که حقی غیرقابل انکار بر هنرهای سنتی ایران ، به ویژه قالی دارد. وی نه تنها با اداره و توسعه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان که 30 سال ریاست آن را داشت موجب گسترش هنرهای سنتی شد، بلکه تنها کسی است که آموزش طراحی و نقشه کشی و بافت فرش را به روش علمی و منظم در طی مدتی طولانی هدف کار خود قرار داد. عیسی بهادری خالق فرش جاودانی بشریت، شکار چرخ و ستاره دریایی ، استاد بزرگی بود که با استفاده هنرمندانه از آموخته های خود در مدرسه کمال الملک (آناتومی و طبیعت) و هنر سنتی اصفهان، به طرزی حیرت آور از طرح و رنگهای سنتی در فرش استفاده کرد و با قدرت تخیل بی مانند و قلم ماهرانه خود برای اولین بار مفاهیمی عرفانی ونمادین را در پیچش گلها و برگها و موتیفهای سنتی پیاده کرد.فرش بشریت، شاهکار زیبایی است که فلسفه حیات تداوم زندگی را در قالب بدن مردی و زنی و بچه ای، رویا گونه نشان داده است. در این فرش ترکیب فلسفه و فن علمی و تسلط بر عناصر سنتی را به حداعجاز می توان مشاهده کرد. بیشتر صاحبنظران در مینیاتور و نقش قالی، در استادی عیسی بهادری متفق القولند. وی انسانی هنر دوست و جدی بود که علی رغم برخی اتهامات نظر قدرت طلبی و مقام خواهی مدت سی سال ریاست هنرستان هنرهای زیبای اصفهان را برهر پست و مقام دیگری ترجیح داد.
در سال1284 شمسی در یکی از بخشهای تابعه اراک به نام بزچللو در مزرعه خانوادگی به نام آقچه کهریز متولد شد. پس از خاتمه تحصیلات به تهران رفت و در مدرسه کمال الملک به کار طبیعت سازی مشغول شد.
از آنجا که وی تشنه فراگیری هنرهای ملی بود، در هر فرصتی به اصفهان می رفت و ساعتهای متمادی به کپی از روی آثار گچیری و نقاشیهای بناهای تاریخی می پرداخت. بهادری پس از اتمام هنرستان به استخدام اداره هنرهای زیبای تهران درآمد و در آنجا ضمن تدریس به خلق نقشه های فرش مشغول شد.
چون عشق و علاقه بهادری متوجه اصفهان بود،در سال1315 سرپرستی هنرستان جدید التاسیس اصفهان را پذیرفت. وی برای پی ریزی و گسترش این هنرستان زحمات بسیار کشید و در مدت30سال تصدی او،این هنرستان به یکی از پایگاههای حفظ و احیای هنرهای ایرانی تبدیل شد.
بهادری در خلق نقشه های ابتکاری فرش مهارتی استثنایی داشت. فرش بشریت او همراه با چند اثر ممتاز دیگر در موزه هنرهای ملی و همچنین موزه هنرهای زیبای اصفهان موجود است. وی نقاشی چیره دست بود. تابلوهایی که از آثار هنری اصفهان ساخته بسیار زیباست. یکی از تابلوهای او به نام مجلس ابن سینا در موزه لوور پاریس است. از ابتکارات قابل توجه او استفاده هنرمندانه از طرحهای گل و برگ و پرنده به جای اشکال هندسی بر روی میزهای خاتم است. وی با وجود آنکه خطاط نبود کاشی دور مسجد امام را که قسمتی از آن ریخته بود بسیار زیبا ترمیم کرد. او در کلیه رشته های منبت، موزائیک، کاشی زری، قلمزنی و غیره طرحهای نفیسی دارد که کلیه آنها ابداعی و ابتکاری اند. از کارهای ماندنی او کاشیکاری نمای هنرستان هنرهای زیبا و طرح کاشی گلدسته حرم حضرت سیدالشهدا را (که آن را بدون دریافت مزد انجام داد) می توان نام برد. گاهی نیز به ندرت برای تولید کنندگان بزرگ فرش اصفهان طرح می داد. وی در طول عمر خود به دریافت نشانهای متعددی از نمایشگاههای دنیا، دیپلم دوتور و مدال طلا از نمایشگاه جهانی بروکسل و نشان علم و هنر از فرانسه نایل شد.
عیسی بهادری عاشق هنر بود و از صفات برجسته او آن که هر چه در سینه و ذهن خود داشت با بخشندگی و علاقه در اختیار شاگردانش می گذارد. شاگردان ارزنده ای نظیر رستم شیرازی، پورصفا و فرشچیان تربیت کرد که امروز آثارهریک از آنها زینت بخش موزه های جهان است.
عیسی بهادری در سال 1345، پس از30 سال با مقام بالاتری (مدیر کلی صنایع اصفهان) از سرپرستی هنرستان کنار رفت و از آنجا که مقام اداری مورد علاقه او نبود پس از دو سال باز نشسته شد. وی در سال 1365 درغربت درگذشت و در گورستان پرلاشز پاریس به خاک سپرده شد، روانش شاد باد.




منبع:طراحان بزرگ فرش ایران،شیرین صور اسرافیل،نشر پیکان،صفحات220الی222

ادامه مطلب

طراح فرش کاشان استاد سید رضا خان صانعی

سید رضا خان صانعی

سید رضا خان صانعی

نام آورترين هنرمند نقش قالي در كاشان رضا صانعي(مير سيدرضاخان) در حدود 1265 در شهر كاشان متولد شد. از كودكي علاقه زيادي به صنعت فرش و نقش قالي داشت. كارهاي او كه امروز اكثراً در رديف كارهاي با ارزش موزه اي است داراي موضوعهايي براساس صورت پرتره و دورنما و به ندرت گل و بوته است. وي مردي فعال و هوشمند بود كه استفاده از كاغذ نقشه به صورت شطرنجي را در كاشان باب كرد. وي با كمال الملك، اگرنه ارتباط آكادميك، بلكه رابطه اي دوستانه داشت و آثارهنري خود را به نظر او مي رسانيد. وي مردي اديب ودانشمند، شاعر، خطاط، نقاش قالي و صورت بود و به مطالعه علاقه داشت. به چندين زبان از جمله فرانسه، تركي و حتي عبري صحبت مي كرد. اشعار زيبا و محكمي مي سرود كه در دست بسياري اهالي هنر دوست كاشان به يادگار مانده است.
آقا سيدرضاخان صانعي مردي قوي و ورزشكار بود و حدود100 سال عمركرد. كساني به يادمي آورندكه او تا اواخر عمر كار مي‌كرد و تمركز ذهني و حواس خود را به هيچ وجه از دست نداده بود. ويژگي سيدرضاصانعي كه نقشه هاي او به نقشه هاي خان معروفند، سرعت عمل و خلاقيت فوق العاده او بود، به صورتي كه روزي يك طرح تا غروب قلم مي زد. معروف است كه او در حين كار از پاكن استفاده نمي كرده است.
هنرمندان كاشان كمتر در انقياد كار فرمايان بوده و به نوعي در كار خود ‎آزادي عمل داشته اند.با اين وصف رضا صانعي طرحهاي بسياري براي كمپانيهاي فرش تهيه كرده است. از نقشه هاي معروف او نقش شيخ صفي و نقشه لچك ترج شاه عباسي است. سيدرضاصانعي مردي خليق و مهمان نواز و به قولي سفره دار بود.وي فرزندان بسيار داشت که به نام جواد که نقاش و طراح هنرمندی بود در سن27سالگی در گذشت واز دخترانش بانوي هنرمند، اكرم السادات به كار بافت هنرمندانه نقشهاي پدرش سيدرضاخان و همسرش ميرزانصرالله نقاش زاده مشغول است. سيدرضاصانعي در سال 1366 در سن تقريباً 101 سالگي درگذشت و خاطره اي بس ارزنده براي دوستداران هنر در كاشان به يادگار گذاشت.
بر سنگ مزار سید رضا خان صانعی این شعر که از سروده های خود اوست نقش بسته است:

گر یقین است که آخر زجهان باید رفت
فارغ از محنت ابناء زمان باید رفت
مرگ سهل است ولی می کشد این غم که مرا
تا لب گور به دوش دگران باید رفت
اختیاری نبود حیف که هنگام رحیل
ورنه زین دار فنا رقص کنان باید رفت
ما همه نقطه پرگار وجودیم چه غم
که از این دایره بی نام نشان باید رفت
صانعی را نبود بیم گذشتن زجهان
بیم آنست که با بار گران باید رفت



منبع:طراحان بزرگ فرش ایران،شیرین صور اسرافیل،نشر پیکان،صفحات173الی175

ادامه مطلب

استاد علی اشرف کاشانی

استاد علی اشرف کاشانی

استاد علی اشرف کاشانی


علي اشرف كاشاني به سال 1280 شمسي در شهر كاشان تولد يافت. و بعد از اتمام تحصيلات ابتدايي به نقوش تذهيب دلبستگي پيدا كرد، و كم كم توجه به بافت قالي معطوف شد. وي براي پي بردن بيشتر به رموز كامل اين فن، در مدتي كمتر از 4 سال بين سنين 14تا18 سالگي توانست اين هنر را فرا گيرد، و مدتي زير نظر استاد ناصر مصطفوي به تمرين عملي پرداخت و اصول رنگ آميزي و نقطه چيني را آموخت، و براي آگاهي بيشتر در راهي كه گام برداشته بود، مدت يكسال ديگر تحت تعليم استاد ميرزا محمودخان مصوري، اصول طراحي را ياد گرفت و پس از آن به تهران آمد و در اداره شرق كه مسئول اكثر كارگاه هاي قالي بافي بود، آغاز به كار كرد و در طول شش ماه با همكاري ميرزا مهدي جواهري كه در اين كار سابقه داشت، شعبه اي در امور نقشه كشي قالي در شهر قم ترتيب داد. چندي بعد بنابه دعوت لسان السپهر فرماندار وقت قزوين براي تهيه نقشه قالي و بهبود وضع قالي بافي آنجا به قزوين رفت و كارگاههاي متعددي در قزوين داير كرد.
علي اشرف كاشاني از تجربيات استاد درودي بهره فراوان گرفت. از آثار وي ترسيم 18 طرح براي نقشه قالي كاخها و تذهيب اوراق احكام است كه اكثراً در موزه هنرهاي ملي نگهداري مي شود.



منبع:فرشنامه ایران،دکتر حسن آذرپاد،فضل الله حشمتی رضوی،تهران1383،صفحه442

ادامه مطلب