تولید فرش در چین با برند کاشان
مختارزاده گفت: فرش ایرانی در دنیا حرف اول را می زند اما حالا کشور چین با برند قالی کاشان ، فرش تولید میکند.
خبرنامه کارایان
جواد مختار زاده ، فعال حوزه صادرات فرش در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آمارهای صادرات فرش در چند سال گذشته نشان از افول این حوزه دارد، هرچند که حتی می توان گفت ، آمارهای اعلامی هم درست و دقیق نبوده زیرا تقریباً نیمی از فرش های صادر شده دوباره به کشور مرجوع می شوند.
وی در ادامه با شاره به اینکه کمکهای وعده داده شده از سوی دولت در جهت رونق صادرات فرش محقق نشده، افزود: فرش ایرانی در دنیا حرف اول را می زند اما شاید یکی از دلایل اصلی به روز سیاه نشستن این هنر ملی این بود که برخی افراد سودجو در مقابل پول، بافنده های ایرانی را به هند و چین بردند تا آموزش دهند و حالا کشور چین با برند قالی کاشان ، فرش تولید می کند.
مختار زاده تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی دیگر افول صادرات فرش ایرانی ، ضعف در تبلیغات است و از این حیث رسانه ملی هم کوتاهی کرده و نتوانسته این برند جهانی را نه به کل دنیا بلکه به مردم سرزمین خودمان بشناساند.
این فعال حوزه صادرات فرش با بیان ضعف عملکرد رایزنان اقتصادی در حوزه شناساندن فرش ایرانی به تجار کشورهای دیگر ،تأکید کرد: رایزنان اقتصادی هیچ همکاری محسوسی در این سالها با فعالان صادرات فرش نداشته اند و ما هم نتوانستیم در قیمت با رقبای جهانی خود رقابت کنیم و شکست خوردیم.
وی در پایان بیان کرد: یکی از اصلی ترین راهکارها برای نجات برند فرش ایرانی ، تشکیل سالن های تولید فرش توسط دولت در تمام مناطق روستایی است تا بدین وسیله با کاهش قیمت قالی ایرانی بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم.
وی در ادامه با شاره به اینکه کمکهای وعده داده شده از سوی دولت در جهت رونق صادرات فرش محقق نشده، افزود: فرش ایرانی در دنیا حرف اول را می زند اما شاید یکی از دلایل اصلی به روز سیاه نشستن این هنر ملی این بود که برخی افراد سودجو در مقابل پول، بافنده های ایرانی را به هند و چین بردند تا آموزش دهند و حالا کشور چین با برند قالی کاشان ، فرش تولید می کند.
مختار زاده تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی دیگر افول صادرات فرش ایرانی ، ضعف در تبلیغات است و از این حیث رسانه ملی هم کوتاهی کرده و نتوانسته این برند جهانی را نه به کل دنیا بلکه به مردم سرزمین خودمان بشناساند.
این فعال حوزه صادرات فرش با بیان ضعف عملکرد رایزنان اقتصادی در حوزه شناساندن فرش ایرانی به تجار کشورهای دیگر ،تأکید کرد: رایزنان اقتصادی هیچ همکاری محسوسی در این سالها با فعالان صادرات فرش نداشته اند و ما هم نتوانستیم در قیمت با رقبای جهانی خود رقابت کنیم و شکست خوردیم.
وی در پایان بیان کرد: یکی از اصلی ترین راهکارها برای نجات برند فرش ایرانی ، تشکیل سالن های تولید فرش توسط دولت در تمام مناطق روستایی است تا بدین وسیله با کاهش قیمت قالی ایرانی بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم.
خبرنامه کارایان