فرش فراموش شده راور
فرش فراموش شده راور
طرح ونقش زیبا و شاخص از ویژگی های منحصر به فرد فرش کرمان است که در طول سده های اخیر به رشد این صنعت در منطقه کمک بسیار کرده است.اما این شاخصه در طول این دوران بنا به سلیقه بازار بسیار رنگ تغییر و دگرگونی به خود گرفته است. به عنوان مثال طرح و تکنیک فرش های دوره ترمه و بهارستانی کرمان با دوره های بعد مثل عصر گوبلن متفاوت است . به همین دلیل بسیاری از طرح ها در طول تاریخ فراموش شده اند که فرش روبه رو یکی از آنها است و به اختصار به معرفی آن می پردازیم:
"[محل بافت]:راور
نوع گره:نامتقارن
حدود 1270تا 1300ش.
424*579 سانتیمتر
طرح این فرش دقیقا از گروه طرح های تکراری واگیره است.واگیره ی آن به صورت آینه ای در طول وعرض فرش تکرار شده است ودر نهایت،به صورت ترنج ترنج نیز دیده می شود و می توان با این نقشه، فرش هایی با ابعاد بزرگتر یا کوچکتر بافت.
از نظر رنگ آمیزی نیز شباهت زیادی به نقشه های مشهور به «سبزی کار»کرمان دارد. این قبیل نقشه های کلاسیک و پر نقش ونگار،سال هاست به فراموشی سپرده شده اند وبعید است بافندگان وحتی طراحان معاصر آن خطه، از عهده ی آن برآیند.این فرش هفت ردیف حاشیه دارد که سه حاشیه ی میانی،دقیقا بر مبنای نقشه های سبزی کار طراحی شده اند."(1)
منبع:(1).کتاب شناخت فرش تورج ژوله،انتشارات یساولی،ص198
نویسنده:سعید یزدیزاده راوری
طرح ونقش زیبا و شاخص از ویژگی های منحصر به فرد فرش کرمان است که در طول سده های اخیر به رشد این صنعت در منطقه کمک بسیار کرده است.اما این شاخصه در طول این دوران بنا به سلیقه بازار بسیار رنگ تغییر و دگرگونی به خود گرفته است. به عنوان مثال طرح و تکنیک فرش های دوره ترمه و بهارستانی کرمان با دوره های بعد مثل عصر گوبلن متفاوت است . به همین دلیل بسیاری از طرح ها در طول تاریخ فراموش شده اند که فرش روبه رو یکی از آنها است و به اختصار به معرفی آن می پردازیم:
"[محل بافت]:راور
نوع گره:نامتقارن
حدود 1270تا 1300ش.
424*579 سانتیمتر
طرح این فرش دقیقا از گروه طرح های تکراری واگیره است.واگیره ی آن به صورت آینه ای در طول وعرض فرش تکرار شده است ودر نهایت،به صورت ترنج ترنج نیز دیده می شود و می توان با این نقشه، فرش هایی با ابعاد بزرگتر یا کوچکتر بافت.
از نظر رنگ آمیزی نیز شباهت زیادی به نقشه های مشهور به «سبزی کار»کرمان دارد. این قبیل نقشه های کلاسیک و پر نقش ونگار،سال هاست به فراموشی سپرده شده اند وبعید است بافندگان وحتی طراحان معاصر آن خطه، از عهده ی آن برآیند.این فرش هفت ردیف حاشیه دارد که سه حاشیه ی میانی،دقیقا بر مبنای نقشه های سبزی کار طراحی شده اند."(1)
منبع:(1).کتاب شناخت فرش تورج ژوله،انتشارات یساولی،ص198
نویسنده:سعید یزدیزاده راوری
بازدید کننده گرامی ، شما به عضویت سایت در نیامده اید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.